Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Guide: Kom i gang med Photoshop – del 3

Her er i tredje og sidste del af vores minikursus i Photoshop viser vi blandt andet, hvordan du pepper dine billeder op med den effektive glow-effekt. Den kan forvandle almindelige billeder til enestående kunst. Vi fokuserer også på effekterne blur og hue/saturation, og vi kombinerer dem med henblik på at opnå en pæn glød og et æstetisk tilfredsstillende slutresultat. Vi benytter her den engelsksprogede version af programmet, men Photoshop findes også på dansk.

Af Redaktionen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

1 Forbered billedet

Ligesom i de tidligere guider skal vi bruge et billede. Prøv at finde et med et element i forgrunden. Vi bruger et naturfoto til at illustrere, hvordan man kan føje lidt glans til et billede. Begynd på samme facon som tidligere: Indlæs billedet i Photoshop, og dupliker et lag ved at tage en original kopi (Ctrl-J). Omdøb det nederste lag til “original [angiv navnet],” lås det, og skjul det. Til dette eksempel har vi valgt en frø, der ser meget interessant ud, og det endelige mål er at få dens øjne til at skinne. 

>> Ved hjælp af Selection-redskabet (markeringsrammeværktøjet) – eller et andet valg-værktøj, du foretrækker – markerer du billedets hoved-element. I vores tilfælde har vi markeret frøen og planten, fordi de begge er i fokus.

>> Når det er gjort, klikker du “Select and mask…” (vælg og maskér) øverst på skærmen. Det åbner en ny visning med redskaber til forfinelse. I denne sektion forfiner vi kanten af det markerede. Man kan vælge mellem forskellige visninger til højre med henblik på at skelne forgrunden fra baggrunden.

>> Vi har valgt onion skin-visning [Billede]; man kan skrue op og ned for transparensen og gøre det markerede mere eller mindre fremherskende. Når du synes, at du kan se det markerede tydeligt, går du til venstre side af skærmen og klikker på Refine-penselværktøjet. Det bør være det andet ikon forneden i panelet til venstre. Tegn rundt om de rå dele af det markerede – man kan bruge skyderne i panelet til højre til at justere penslens skarphed. Når du er færdig med at bearbejde kanten, skal du ændre outputtet til “New layer with layer mask” (det kan du finde nederst i panelet til højre). Tryk “OK.”


2 Gruppearbejde

Nu skal vi vælge den skinnende del af det markerede område. Hold Ctrl nede, og klik på det maskeringslag, du lige har oprettet. Det afgør dit valg. Ved hjælp af Selection-redskabet markerer du de områder, du vil have til at skinne, idet du enten tilføjer eller fravælger området med Alt-tas-ten. Med dit udvalg markeret klikker du på billed-eksemplet i laget i stedet for i maskeringsvalget og duplikerer laget: Ctrl-J. Så lægger vi det nye lag ind i en gruppe – med laget valgt klikker vi Ctrl-G, hvorefter vi skjuler gruppen [Billede]. 


3 Øget kontrast

Vi fortsætter med at få forgrunden til at virke mere iøjnefaldende. Det gør vi ved at klikke på det første lag (det uredigerede billede, ikke backupudgaven af det låste lag) og derefter klikke på cirkelikonet forneden til højre (adjustment-laget, som vi brugte i den forrige guide) og klikker på “Color look up”.

>> Det åbner en ny Pro-perties-fane; klik i 3D LUT-filsektionen, og find måneskinseffekten. Den skærper baggrunden og forstærker hovedelementet.

> Efter at have forøget kontrasten mellem forgrund og baggrund fremkalder vi den gruppe, vi oprettede tidligere, højreklikker på “glow”-laget og ændrer det til et Smart Object. Dupliker det. På det duplikerede lag ændrer du lagtypen fra “Normal” til “Linear dodge (add)”. Du udglatter kanterne med “Filter > Blur (sløring) > Gaussian blur” og ændrer radiussen til omkring fem pixel. Dupliker derefter igen.

4 Sløret syn

Når det er gjort, skal vi forøge skinnet. Klik på det senest duplikerede lag – de bør alle være i den gruppe, vi oprettede tidligere. Klik ind i Gaussian-filtret i laget, og sæt radiussen til 100. Det giver et bredere skin. Dupliker det igen: Ctrl-J. Det er utrolig nyttigt at lære disse tastaturgenveje, fordi det øger effektiviteten, når man laver projekter. Følg det samme trin igen. Klik ind i Gaussian-filtret i laget, og sæt denne gang radiussen til 250, hvilket yderligere forøger skinnet. Gentag det en gang til, idet du nu ændrer Gaussian-radiussen til 500. 

>> Klik nu i menuen Layer (Lag) “Group layer > Adjust-ment layer > Hue/saturation”. Det åbner et hue/saturation-lag i gruppen [Billede]. Inden i det klikker du på det venstre eksempel i laget. Nu fremkommer der en Pro-perties-fane. I bunden af denne egenskabsfane er der et “Adjustment clip icon” – det ligner en firkant med en pil, som stikker ud til højre, og som peger nedad. Klik på det. I fanen klikker du “Colorize”, øger mætningen og vælger den farve, som du ønsker på skinnet, ved hjælp af skyderen. Vi har valgt en stærk gul og har øget lysstyrken for at overdrive effekten.


5 Skinnet bedrager

For at få mere kontrast fra skinnet og resten af forgrunden vil vi bruge et andet hue/saturation-adjustment-lag. Klik på det oprindelige billedes lag og på masken. Tilføj så adjustment-laget, ligesom vi gjorde tidligere. Dæmp mætningen en smule, og gør det samme med lysstyrken – det burde gøre de andre områder i forgrunden mørkere i sammenligning med skinnet. 

>> Til sidst satte vi gruppelagets opacitet ned til 90 %, fordi vi syntes, at skinnet var for stærkt, og vi ville have lidt af det oprindelige billede til at stå frem [Billede]. Man kan altid gå tilbage og ændre sagerne en smule. Betragt disse guider som inspiration; alle billeder er forskellige, og kunst er et subjektivt begreb. Vælg derfor det, som du synes bedst om. Prøv at bruge denne teknik til at fremstille interessant omslagskunst eller til at fremhæve bestemte dele af billeder, måske endda til et pladeomslag. Hvem ved? 


Din værktøjskasse

 
Ved hjælp af Refine Edge-redskabet kan du føre dit værk et skridt videre. Det kan være en kamp at foretage en udvælgelse; selvom Photo-shops AI er god, vælger den ikke altid det, man ønsker, og den kan lave skarpe kanter langs kanten af et udsnit. Et område, hvor Refine Edge-redskabet kan være en hjælp, er det at lave en markering omkring hår. Hvis du får brug for det, skal du væbne dig med tålmod og give dig god tid!

Redskabet bliver brugt til komplekse markeringer i Photoshop. Man får det bedste resultat ved at lave en halv-rå markering med ens foretrukne værktøj og derefter klikke “Select and mask” for at åbne Refine Edge-vinduet. Til højre ser du Properties-fanen. 

View-tilstanden er glimrende til forskellige former for billeder; den ændrer baggrunden og farverne, således at man nemmere kan se omridset af ens markering.

Herunder er Transparency-indstillingen for visningen – den kan man ændre efter behov. Den næste interessante indstilling er Refine-tilstand – der er to valgmuligheder: Color Aware og Object Aware. Prøv dem begge for at se, hvad der giver det bedste resultat. Radius-skyderen bruges til at øge eller reducere kant-detektionens radius.


Med disse muligheder kan man følge med undervejs. Bliv ved med at justere, indtil du får det, du ønsker. Global Refinements er gode til at skaffe den kant, man vil have. De gør gennemgående det, man kan forvente. Eksperimentér, indtil du forstår, hvordan disse redskaber påvirker kanten af det markerede. Endelig er der forneden Output-indstillingerne. Man kan lave output af en markering, en lag-maske, et nyt lag, et nyt lag med lag-maske, et nyt dokument eller et nyt dokument med en lag-maske. 

Til venstre har vi redskaberne. De kan bruges til at tilføje eller fjerne dele af billedet. Man skifter ved at holde Alt-tasten nede. Øverst er Selection-redskabet efterfulgt af Refine Edge. Det er nok det, man bruger mest til at følge kanten rundt om en markering. Herunder er der et Brush-værktøj til manuel redigering. Nedenunder finder vi Object Selection og Lasso-værktøjet, der er gode til at vælge specifikke dele af et billede, hvis man ikke opnår den ønskede kant. Endelig er der to standard-redskaber til navigation: hånden og luppen.

Med tålmod og øvelse i alle redskaberne kan man lære at foretage en ren markering af ethvert billede. Hvis markeringen er nøjagtig og omhyggelig, hjælper det med at opnå en god blending og få tingene til at se mere naturlige ud.