Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Guide: Kom i gang med Photoshop – del 2

Her ser vi på, hvordan man kombinerer billeder – det, man kalder at blende et billede. Det er en god funktion, som er med til at give en bedre forståelse af Mask-lag og andre redskaber i Photoshop. Med de teknikker vil man kunne skabe meget abstrakte kunstneriske udtryk, der kan bruges til en lang række formål. Billedblending er oplagt til at lave flotte billeder til bøger, markedsføring, personlig kunst mv. Vi benytter den engelsksprogede version, men Photo-shop findes også på dansk. Serien fortsætter i næste nummer.

Af Redaktionen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

1 Kombiner dine billeder

Du skal have fat i to billeder, som du gerne vil kombinere. Mange bruger denne metode til at lave illusionskunst. Det bliver nemmere, hvis man finder billeder med samme farveskala. I vores eksempel har vi – uden nogen anden årsag end det æstetisk tiltalende – valgt at få denne svømmer til at se ud, som om hun vader op gennem vejen. Begge de valgte billeder har mørke farvetoner, og det er praktisk, når man skal afstemme farverne.

>> Vi har altså to billeder til rådighed, og man kan se, at billedet af svømmeren i øjeblikket er placeret øverst. Når man importerer sine billeder, og baggrundsbilledet er forrest, kan man omarrangere lagene ved simpelthen at trække dem ind i Layer-panelet i højre side. Her har vi også kopieret de oprindelige billeder, låst dem og skjult dem, ligesom vi demonstrerede i den første guide. Det gør vi for det tilfældes skyld, at vi begår fejltagelser, som ikke kan ordnes med Fortryd-funktionen, og derfor er nødt til at begynde forfra. Tag det ikke så tungt, hvis det sker. Vi har alle været igennem den slags sindsop-
rivende oplevelser.


>> Til at begynde med skal man sikre sig, at billedets komposition er korrekt.

>> Komposition er afgørende i et billede – det skal se rigtigt ud og være i overensstemmelse med fotografiets per-
spektiv. Giv dig god tid til at
placere forgrundsbilledet rigtigt, således at det ser naturligt ud. I dette tilfælde har vi fjernet uigennemskinneligheden (Opacity) fra billedet for at gøre det nemmere at se, hvordan det færdige resultat kommer til at se ud. Hvis man trykker Ctrl + T på det korrekte lag, kan man hurtigt skalere billedet op og ned. Vi har skaleret svømmeren til en realistisk størrelse og har centraliseret hende, fordi hun skal være billedets hovedfokus. [Billede].


2 Quick select

Så snart man har alle sine billeder på plads, kan man begynde at praktisere magien. Vi vil for eksempel bringe Opacity tilbage til 100 procent og derefter foretage en udvælgelse af svømmeren. Det gør vi ved at bruge redskabet Quick Selection (Hurtig markering) til at vælge svømmeren. Find det under værktøjspanelet i skærmens venstre side. Zoom ind, og tegn rundt om svømmeren for at foretage en beskæring [Billede]. Du behøver ikke at bekymre dig om at være supernøjagtig, for det kan du ordne på et senere tidspunkt. Hvis du gerne vil være mere nøjagtig, og Quick Selection-funktionen ikke helt rækker til dit billede, kan du i stedet bruge Pen-funktionen (P) til at indtegne det valgte.


>> Når udvalget er foretaget, skal man lave en maske af billedet. Maskerings-ikonet finder man nederst i det højre panel på standardudgaver af Photo-shop. Det er et hvidt kvadratisk ikon med en sort cirkel i midten – klik her for at lave en maske, og sørg for, at du er på det rigtige lag. Hvis du ikke kan finde det, kan du gå til Layer > Layer mask > Reveal selection (Lag > Lagmaskering > Vis det valgte). Med lidt held ser det nu ud som noget i retning af dette [Billede].

Overblik: Panel-værktøjer

I denne guide arbejder vi navnlig med værktøjerne i panelet til højre.


Allernederst er der en række knapper til effekter. Under knappen ”fx” finder man blandingsindstillinger som (på engelsk) glows, overlays og blending. ”Mask”-ikonet (på dansk ”lagmaske”) kommer som det næste til højre. Det bruger vi meget i denne guide til at tilføje og fjerne elementer i et billede. Det bliver nemmere at forstå Mask-laget, hvis man erstatter ordet “mask” med “gennemsigtighed”. Der findes i forvejen en Transparency/Opacity-skyder, men den gælder ikke for hele lagets gennemsigtighed. Et Mask-lag gør det muligt nøjagtigt at vælge, hvilken del man ønsker set eller ikke set.

Så kommer Adjustment-laget. Det føjer et lag til toppen og giver flere muligheder. De omfatter: Hue/Saturation (brugt i denne guide); Invert color, Levels, Black and white, Brightness/Contrast. Mulighederne for det Adjustment-lag, man vælger, kommer frem under fanen Properties over lagene, som det fremgår af illustrationen. Det er en god og hurtig metode til at knytte effekter til et lag og finindstille dem.

Mappeikonet er gruppeknappen. I stedet for at bruge Ctrl + G vælger man de lag, man ønsker, ved at holde Shift nede og klikke her for at gruppere dem. De sidste to ikoner er nemme nok at huske; plus-ikonet bruges til at tilføje et nyt lag, og skraldespand-ikonet bruges til at slette de valgte lag, man er på. Det er meget enkelt. 

Det sidste, man skal huske, er, at hvis noget lag har en anden miniature ved siden af billedet, er det sandsynligt, at der er en anden maske i brug. Når der er sorte kasser, kan man se, hvor billedet er blevet tegnet, ved hjælp af de hvide markeringer.

Det er de vigtigste områder, vi fokuserer på i dette nummers guide, og de vil forhåbentlig finde vej ind i dine egne projekter.

3 Paint it black (og hvidt)

Som du kan se, er billedet godt på vej, men det trænger til en masse rengøring plus noget blending. Vi vil bruge Brush-funktionen til at lade noget af vandet fra svømmerens billede blande sig ind i vejens overflade. Sørg for at klikke på de udvagte lag på svømmeren (det sorte kvadratiske ikon i laget), og klik så B for hurtigt at fremkalde Brush-funktionen (Pensel). Før du går videre, skal du højreklikke, mens Brush er valgt, og sikre dig, at Hardness (Hårdhed) er sat til 0 procent. Når man bruger Brush i Mask-laget, kan man ved at male hvidt genkalde billedet, og når man maler sort, sletter man billedet. Det er en meget nem metode, når man ønsker at føje baggrunden til svømmerens beskårede billede. 

>> Det vil vi nu bruge, idet vi maler hvidt omkring svømmeren for igen at inddrage nogle krusninger og hendes afspejling i vandet, som det kan ses nedenfor [Billede]. Hvis man hurtigt vil skifte mellem hvidt og sort, trykker man på X-tasten – det er en fiks genvej til at skifte mellem valgte udsnit. Heldigvis er sort og hvidt standardvalgene. Når du har malet omkring dit billede, bør det ligne vores.


4 Mørkere farvelag

Billedet begynder at falde på plads, men som man kan se, mangler det stadig noget blending. Derfor er det næste skridt at oprette et Darken Color-lag. Kopier svømmerens lag, og omdøb bunden af de to lag til noget i retning af “svømmer med mørkere farve”. Navngivning af lag er afgørende i Photoshop [Billede] – det hjælper med at organisere, således at man ikke ender i et håbløst rod, hvilket man nemt kan komme til.



> Når laget er blevet kopieret, vælger vi laget Darken Color og går ind i Blend-funktionerne. Denne fane bør være markeret som “Normal” og findes over lagene. Når man klikker på den, får man alle blendingfunktionerne. Vi skal bruge “Darken color” (Farve-mætning). Vi klikker på maskesektionen i Darken Color-laget, henter Brush-værktøjet og maler mere af vandet omkring svømmeren. Det skaber en mørkere kant. For at blende personen yderligere med vejen sænker vi Darken Color-lagets Opacity til noget i retning af 70 procent.

5 Adjustment-lag

Efter at Darken Color-laget er ordnet, vil vi gruppere det til Swimming-laget foroven. Det kan man gøre hurtigt ved at markere dem begge ved at klikke og holde Shift nede, trykke Ctrl + G og omdøbe det til “Svømmer” for at holde orden i tingene. For at blende vandet med vejen opretter vi et Adjustment-lag (justeringslag) [Billede]. Mens gruppen er valgt, klikker vi på Adjustment-lag-ikonet til højre for det maskelag-ikon, vi brugte tidligere. Vi får nu en række muligheder – vi skal bruge funktionen Hue/Saturation (Farvetone/Farvemætning). Når den kommer frem, skal vi sikre os, at Clipping-masken for laget er slået til.


>> Det betyder, at de justeringer, man indfører, kun gælder for det nederste lag (svømmerens Darken Color-lag). I dette panel klikker vi på “Masters” og vælger de farver, vi vil blende – i vores tilfælde cyan, blå og grøn til at dække alle farver. Skru Saturation ned til 0 for disse farver. Bliv ved med at justere, indtil det ser rigtigt ud.

>> Man kan altid gå tilbage i gruppelagene og lege med Mask-lagene. Hvis man vil føje mere til maskerne, skal man huske at male med hvidt – mal med sort for at fjerne. Hvis du mener, at yderligere justeringer vil gavne billedet, kan du udføre dem. Reducer for eksempel noget Opacity på gruppelaget en anelse, for det kan gavne blending. I dette eksempel har vi reduceret gruppelagets Opacity til 95 procent for at lade mere af vejens farve skinne igennem vandet. 

6 Smart Object

I det næste trin skal vi fokusere på baggrundslaget ved at give det noget dybde. Først gør vi det til et Smart Object. Det er meget enkelt at gøre noget til et Smart Object: Højreklik på baggrundslaget, og klik så “Convert to smart object” (konverter til smart objekt). Vi tilføjer blur-effekt ved at gå til filteret foroven og vælge Blur > Gaussian blur (Sløring > Gaussisk sløring). Et pop op-vindue kommer frem og ændrer pixel til omkring fem eller seks, afhængig af hvad der passer bedst til billedet. Som du vil bemærke, bliver hele billedet sløret, men vi skal kun bruge baggrunden – det er her, Smart Object-laget kommer ind i billedet. Klik på Smart Object-boksen i Vejens lag. Brug Brush-værktøjet, og mal væk fra forgrunden i billedet med sort ligesom med Mask-lag. Det giver fokus på svømmeren og blender baggrunden. Somme-tider kan det ændre billedet, og det har det gjort i vores tilfælde. Derfor er vi gået tilbage til den originale maske og har føjet mere vand til billedet. [Billede]

De sidste detaljer

I vores eksempel er vandet stadigvæk for lyst. Vi er gået tilbage til svømmerlaget og har valgt Burn-funktionen (brænding). Der er to andre værktøjer under denne genvej – Sponge og Dodge (lysere og svamp). Burn-funktionen tilfører en smule mørke, hvor man maler med den, og vi har derfor været ude på vandet for at opnå det [Billede]. For at forbedre kompositionen vil vi også beskære og sikre os, at svømmeren er i fokus. Vi beskærer nogle af siderne og noget af baggrunden. Dernæst skalerer vi svømmeren en anelse op og mindsker baggrundsmætningen for at fremme blending.


>> Denne guide har forhåbentlig givet dig nogle flere tips og tricks, som du kan bruge til at få et billede til at blende mere ind i baggrunden, samle farver og bruge Mask-lag. Prøv at lege med andre af de billeder, du har, for at kombinere tingene. Undersøg, hvor langt du kan komme, og lad din fantasi få frit løb. Jo mere du sætter pris på Photoshop, desto nemmere bliver det at skabe nogle virkelig interessante sager med programmet. Du opdager måske en nicheinteresse i fotomanipulation, som du ikke anede, at du havde, eller du begiver dig måske videre til et kommercielt niveau. Hvem ved? 

Komposition i Photoshop

Hvert eneste Photoshop-projekt bør inddrage overvejelser om komposition. Det er faktisk en af de vigtigste prioriteringer, når man tager et foto eller producerer et kunstnerisk udtryk.

I Photoshop taler man om begrebet i relation til, hvordan billedets hovedmotiv er placeret i rammen, og hvordan det forholder sig til baggrunden. Kort sagt udgør det den måde, hvorpå billedet er arrangeret og organiseret, og der er nogle få faktorer, som er påkrævede, hvis det skal fungere. Den måde, man arrangerer elementerne på, er afgørende for, om værket bliver vellykket.

Nogle faktorer, som har stor indflydelse på et billedes komposition, er perspektiver og vinkler. Hvis man fører et billede ind i et andet billede, er der behov for mere tankevirksomhed. Sørg for til at begynde med, at begge billeder følger den samme vinkel. Det begrænser behovet for forvridning. Hvis man laver noget, som gerne skal virke autentisk, skal du sørge for, at bestemte objekters højde relaterer sig til baggrunden. Et menneske bliver aldrig højere end et hus – i hvert fald ifølge vores erfaring.

Et andet element, man skal overveje, er facon og størrelse. Et billede i Photoshop er en 3D-repræsentation af en scene. Jo mere dybde, der er i billedet, desto mere interessant er det at se på. Det kan man opnå ved at forfine arrangementet og lave en gribende komposition. 

Man kan sige det samme om farver og shading. Disse funktioner kan man med fordel bruge til at gøre elementerne mere tredimensionelle, end de oprindelig var. Hvis det skal fungere og se naturligt ud, må farverne blende ind og ikke vække opmærksomhed. Disse faktorer kræver tålmodighed, men de er af ubetalelig værdi, når hele kompositionen samles og danner en smuk enhed.