Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Guide: Kom i gang med at bygge din første app

Penge, nysgerrighed eller interesse – der er mange grunde til at lave en mobil-app. Har du mod på det, skal du først og fremmest have en god idé. For det tekniske hjælper vi dig i gang med her.

Af Natasja Broström, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Apps er på et årti blevet en verdensøkonomi i milliardklassen. I 2016 var den globale app-omsætning ifølge statista.com på 70 milliarder dollar – det er ikke mindre end 445 milliarder kroner. Ifølge samme site vil omsætningen i 2020 nå 1,2 billioner kroner.

Men det er ikke kun lækre, dyre eller topprofessionelle minihjælpere, vi henter ned til vores smartphones, smart-ure og tablets. Flere og flere apps laves af mennesker uden lang uddannelse i kodning eller noget kæmpefirma bag sig. Det betyder ikke, at en app ikke tjener penge hjem til sin eller sine udviklere og idémænd. Tværtimod. Har du den rigtige idé – især til en niche, som ingen før har betrådt – er der gode muligheder.

[irp]

Penge er ikke altid det primære mål. Nogle firmaer laver apps, der fungerer som indirekte reklame, for eksempel som en service til kunderne (løbe-app fra Nike) eller en mobiludgave af en tjeneste (Mofibo). Andre apps er gratis, men ekstra indhold og funktioner koster. Andre gange må brugerne betale for at få en særlig premium-udgave, så den ellers gratis app ikke fyldes med reklamer fra L’easy. Sidst men ikke mindst kan en app være en funktion, som idémanden syntes, han manglede. For eksempel en guide til offentlige toiletter som er en af de sjove apps, der er dukket på de seneste år.

Meningen med appen

Før du kaster dig over opgaven, skal du vide, hvilket behov din app skal opfylde. Er det hjælp til de tissetrængende? Til de danskere, som skal koordinere indkøb af julegaver og lægge budget for højtiden? Eller til gymnasieelever, der mangler en overskuelig formelsamling i lommen? Kort sagt: hvad er formålet med appen, og hvem henvender den sig til?

[irp]

Husk også at tjekke, hvad der i forvejen findes inden for emnet. For hvor mange flere billedredigeringsprogrammer, storbyguider og mini-strategispil har vi brug for?

Find den rette mobilplatform

Apple

Apples App Store har over 2,2 millioner apps. Skal din app være en af dem, skal du bruge programmet Xcode (https://developer.apple.com/xcode/ide) og sprog som Swift, Objective C eller C# til at bygge din app. Læs mere om Swift på apple.com/dk/swift. Test af din app skal ske med TestFlight. Du skal tilmelde dig som udvikler hos Apple, hvilket koster 99 dollar om året. Tilmelding foregår på: https://developer.apple.com/programs/enroll. Bemærk, at Apple snupper 30 procent af den pris, du tager for din app. Det er en dårlig aftale, men den er ikke til forhandling. Du kan ikke udvikle en Apple-app uden at have en Mac-maskine, for Xcode kører kun på Mac OS X. Der findes måder at omgå det på, men de fleste appudvikler-fora fraråder det.

Android

App-butikken Google Play har 2,8 millioner apps, hvilket gør den til verdens største. Apps skal skrives i Java, men Android findes til et hav af enheder, fra tablets til smart-tv, med forskellige tekniske specifikationer. Du skal oprette en Google Play Developer-konto – enten ved hjælp af en Google-konto du har i forvejen eller ved at oprette en ny. Brug udviklerplatformen Google Play Console til at håndtere din app, din prissætning og mulige justeringer til forskellige Android-platforme. Det er gratis at registrere sig som udvikler, men det koster 25 dollar at få sin app lagt ud i Google Play. Læs mere om de forskellige trin på https://support.google.com/googleplay/android-developer/answer/6112435?hl=da. Du skal også bruge programmet Android Studio – Androids svar på Apple-verdenens Xcode – og det finder du på https://developer.android.com/studio/index.html.

Hver platform sin fordel

Selv om en app er visuelt simpel, kræver den et stort forarbejde. Du kan bruge den gode, gammeldags tavle til de første idéudkast til illustrationer, menuer og link-struktur, men selv simple apps skal have en visuel, gennemført appel. Der findes masser af sites, hvor designere lægger grafisk arbejde op, så andre kan kommentere og lade sig inspirere. Brug nogle timer på at se, hvordan andre har gjort. Det kan du få stort udbytte af.

Kig også forbi på sites, hvor du kan hyre en professionel udvikler efter at have set nærmere på vedkommendes arbejde. Det kan blive nødvendigt at hyre hjælp til det tekniske, for apps kræver en god kodeskriver og en grafiker, der henholdsvis kender til sprog som Objective C og begreber som wireframe og interaktive værktøjer, som visualiserer funktioner, struktur og indhold.

Du skal også vide, hvilken mobilplatform du sigter efter, medmindre du tilvælger begge de store: Android og Apples iOS. At lave apps til Android og iOS er ikke det samme. Koder, programmer og procedurer for godkendelse af din app er ikke ens.

din-første-app 10 procent af alle apps står bag 90 procent af alle app-installationer. For at slå igennem hjælper det at gå efter en niche og at lave en app, som kan bruges af mange sammen.

Til Android kodes der i Java, mens apps til iPhone og iPad mv. sker i Objective C eller C#. Senest har Apple udviklet Swift, et mere intuitivt sprog, som kan integreres i Objetive C-kode. Lærebog om Swift kan gratis hentes i iBooks Store.

Indtjening og udbredelse er heller ikke den samme. Ifølge tal fra bloggen fueled.com tjener over 25 procent af udviklerne til iOS-platformen mere end 5000 amerikanske dollar om måneden. For Android-platformen er andelen af udviklere med den indtægt noget mindre: 16 procent.

Når du har bestemt dig for en platform, skal du finde relevante værktøjer. Nettet vrimler med videoer og apps som Programming Hub med lektioner i det grundlæggende. Både Android og iOS har dog officielle programmer. Til Android findes Android Studio, og hos Apple skal du til din Mac i App Store hente det gratis Xcode, som er Apples udviklingsmiljø og app-simulator – en teknisk sandkasse for din app.

5 store succeser

1 Subway Surfers

Spillet er det mest downloadede og efterlader selv Candy Crush i støvet. Subway Surfers er udviklet af brødrene Jacob og Simon Møller fra Silkeborg. Næsten en milliard downloads, og med app-tilkøb har brødrene tjent millioner.

2 Great Lightsaber

Cool app for Star Wars-fans. Appen giver dig mulighed for at tilpasse et lyssværd og svinge med det, når du svinger din mobiltelefon. Appen er gratis, men har app-tilkøb. Sværdet er hentet over 5,5 millioner gange.

3 Backflip Madness

Grafikken er simpel, men tricket med at rotere figuren er svært. Millioner har downloadet spillet, siden frigivelsen i 2013. Prisen er på under 10 kroner, og succesen har gjort ejerne af det polske udviklingsselskab Gamesoul Studio til millionærer.

4 Timeegg Timer

At koge et æg er en kunst, men denne tidstager-app gør det nemt. Æggekogeren er blevet hentet 2,2 millioner gange i iTunes. Den er gratis, men reklamebåret, og det har sendt millioner ind på kontoen hos bagmanden John Jung.

5 InstaFit

Med InstaFit kan du poste billeder på Instagram uden at skulle ”croppe” (beskære) dem først. Appen, som blev frigivet i 2017, er downloadet over to millioner gange og har med indlagte reklamer tjent millioner hjem til sin udvikler Barry Wyckoff.

Få testet dit arbejde

Det er blevet tid til at tilmelde sig som udvikler. Proceduren tager tid, nogle gange uger. Hos Apple koster det 99 dollar om året at have et Apple Developer Membership, men så får du også adgang til app-værktøjer til alt fra iPad til Apple TV og mulighed for med App Analytics at kende dine brugere og lægge en markedsføringsstrategi.

Som udvikler til Android kan du lægge din færdige app op i Google Play og så bare håbe, at nogen kan lide den og henter den ned. Hos Apple skal din app testes med Apples egen app kaldet TestFlight, som dine egne testere henter og installerer på deres iOS-enhed. Når din app fungerer fejlfrit, skal den godkendes hos Apple, før den slippes løs i App Store. Der kan sagtens gå en uges tid med det.

Byggeklodser til et godt resultat

// Wireframe.cc giver dig redskaber til appens værktøjslinjer og ikoner (https://wireframe.cc).

// Moqups er redskabet for samarbejde og skitsearbejde (https://moqups.com).

// Adobes InDesign kan bruges som værktøjskasse til den visuelle side af din app (www.adobe.com/dk/products/indesign).

// Du kan prøve at bygge en app i få trin på www.appinvent.dk.

Din app konkurrerer med mange andre apps om kundernes opmærksomhed og tid. Så du kommer ikke udenom at skulle markedsføre dig. Hvis appen henvender sig til en niche, vil der være mulighed for at omtale den i for eksempel en Facebook-gruppe. Det er sådan set gratis, men mange grupper er følsomme over for selvpromoverende reklame, så her kan du med fordel alliere dig med nogle venner eller bekendte inden for branchen.

I det hele taget er det nemmest og billigst at markedsføre niche-apps, hvor du har mulighed for at købe bannerreklamer til nichemedier – for eksempel inden for cykling, sportsfiskeri eller byggeri. Bredere apps har sværere ved at finde sin målgruppe. Men en mulighed er at begejstre bloggere og andre toneangivende personer for din banebrydende applikation og på den måde skabe noget opmærksomhed.

[irp]

Du kan med andre ord komme til at lægge lige så meget arbejde i din lille ”baby”, efter at den er født og velskabt, som du brugte på overhovedet at få den ud på markedet. Men det er også en proces, hvor du kommer til at lære rigtig meget ud fra brugernes respons, så du bliver endnu dygtigere, når appen skal opgraderes, eller du har fået en idé til en helt ny succes.

De første skridt til din egen app

1 Find et design

Find struktur og design til din app med for eksempel dribble.com. Her kan du også opnå professionel hjælp ved at tegne abonnement. Priserne begynder ved 99 dollar om måneden.

2 Skitsér din app

På sites som moqups og wireframe kan du hente redskaber til at skitsere, hvordan din app skal se ud. Brugerfladen minder om wysiwyg-editors (What You See Is What You Get) til hjemmesider.

3 Vælg en platform

Apps til Apples iOS-system skal laves i Xcode og med kodesprog som Swift. Ønsker du at bruge Swift, som er udviklet af Apple, skal du forbi og hente det på https://swift.org/download.

4 Redskaber til din app

Google har udviklet en række redskaber – fra design til udvikling og distribution af din app. Find samlingen på https://developer.android.com, herunder Android Studio.

5 Få testet dit arbejde

Apps til iOS testes med TestFlight. Upload en beta-version af din app og invitér testere gennem iTunes Connect. De installerer TestFlight på deres Apple-enhed og tjekker dit arbejde.

6 Tag smutvejen

Vil du ikke rode med koder og design, kan du på appinvent.dk vælge udseende, funktioner og platform med få klik. Prisen er 375 kroner om måneden eller 3750 kroner for et år.