Guide: Kom i gang med at bygge din første app

Guide: Kom i gang med at bygge din første app

Share
Hver platform sin fordel

Selv om en app er visuelt simpel, kræver den et stort forarbejde. Du kan bruge den gode, gammeldags tavle til de første idéudkast til illustrationer, menuer og link-struktur, men selv simple apps skal have en visuel, gennemført appel. Der findes masser af sites, hvor designere lægger grafisk arbejde op, så andre kan kommentere og lade sig inspirere. Brug nogle timer på at se, hvordan andre har gjort. Det kan du få stort udbytte af.

Kig også forbi på sites, hvor du kan hyre en professionel udvikler efter at have set nærmere på vedkommendes arbejde. Det kan blive nødvendigt at hyre hjælp til det tekniske, for apps kræver en god kodeskriver og en grafiker, der henholdsvis kender til sprog som Objective C og begreber som wireframe og interaktive værktøjer, som visualiserer funktioner, struktur og indhold.

Se også:  Guide: Lav robotter med Raspberry Pi

Du skal også vide, hvilken mobilplatform du sigter efter, medmindre du tilvælger begge de store: Android og Apples iOS. At lave apps til Android og iOS er ikke det samme. Koder, programmer og procedurer for godkendelse af din app er ikke ens.

din-første-app

10 procent af alle apps står bag 90 procent af alle app-installationer. For at slå igennem hjælper det at gå efter en niche og at lave en app, som kan bruges af mange sammen.

Til Android kodes der i Java, mens apps til iPhone og iPad mv. sker i Objective C eller C#. Senest har Apple udviklet Swift, et mere intuitivt sprog, som kan integreres i Objetive C-kode. Lærebog om Swift kan gratis hentes i iBooks Store.

Indtjening og udbredelse er heller ikke den samme. Ifølge tal fra bloggen fueled.com tjener over 25 procent af udviklerne til iOS-platformen mere end 5000 amerikanske dollar om måneden. For Android-platformen er andelen af udviklere med den indtægt noget mindre: 16 procent.

Del denne