Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Guide: Her er de nye stærke funktioner i Photoshop

Photoshop fik en omfattende opdatering for nylig. Version 2020 tilfører en række forbedringer over hele brugerfladen, men holder sig tilbage, når det gælder ændringer af udseendet. Her gennemgår vi nogle af de vigtigste nyheder i det hæderkronede billedprogram.

Af Redaktionen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

1 Objektmarkering

Dette er sandsynligvis den fremmeste af de nye funktioner, fordi det virker lidt som magi. Brugere af Photoshop Elements 2019 kender den allerede, da funktionen – overraskende nok – dukkede op hos CC’s lillebror et helt år, før den kom til hovedprogramserien. Måske var det en slags test.

Uanset hvad, er funktionen nu med, og den fungerer nogenlunde. Er et objekt klart defineret mod en klar baggrund, er funktionen i stand til at vælge det. Hvis skillelinjen ikke er klar optegnet, eller hvis objekt og baggrund er af samme farve, kan det blive svært.

Alligevel er det som regel tilstrækkeligt til, at du føres videre til næste punkt: ”Vælg og maskér ...”, medmindre du inden skal udfylde et par huller med ”Hurtigt markeringsværktøj” fremfor at fifle rundt ved at gøre det manuelt.

2 Brug af objektvalg

Du finder Objektmarkeringsværktøj gemt i værktøjslinjen sammen med resten af markeringsværktøjerne. Det ligner en firkant med en pil ved siden af. For at bruge det skal du trække et rektangel omkring det objekt, du vil vælge, og slippe. Programmet gør resten.

Du har et par valgmuligheder. I stedet for at trække et rektangel, kan du bruge Polygonlassoværktøjet til mere præcist at optegne objektet, du vil markere. Når det fungerer, fungerer det godt, som du kan se på vores billede af en spækhugger [Billede A].

Billede A

Markeringslinjen ligger tæt langs opdelingen mellem hval og hav, selvom billedet ikke er det skarpe-ste, hvilket kun efterlader et mindre område under finnen, der skal finpudses. Vores billede af kænguruen klarede sig mindre godt. Selv ved hjælp af lassoen var det ikke nok til at få programmet til at vælge nederste del af ryggen, fordi dyrets farve er meget lig baggrundsfarven [Billede B].

Brug af Photoshops eksisterende funktion ”Vælg emne” for at udvælge en markering fangede meget af underbenet, men tilføjede også stenstykket bag kænguruens hoved.

Billede B

3 Forbedrede egenskaber

Panelet ”Egenskaber” har fået en mere kærlig behandling. Arbejder du med et enkelt baggrundslag, får du mulighed for at ændre størrelse på dit lærred, inklusive dets bitdybde og farvetilstand. Det er en hurtig måde at ændre et billede til gråtoner uden at skulle forbi menuen ”Billede”.

Der er også genveje til at få vist og skjult linealer, hjælpelinjer, gitter og hurtige funktioner som beskæring og billedstørrelse. Vælg et lag for at få adgang til Transformer, Juster og fordel; igen uden at skulle lede efter dem på de sædvanlige gemmesteder, samt den fremragende nye Fjern baggrund, der vælger markeringen og adskiller den fra baggrunden i en lagmaske [Billede C]. Funktionen lider under samme problemer som Objektmarkering, men det er rart, at det er med.

Især valg af type er godt understøttet med fuld formateringsunderstøttelse i Egen-skaber sammen med mulighed for at konvertere type til rammer eller figurer. Valg af Smart Object åbner også et andet sæt indstillinger, inklusive den nye indstilling ”Konverter til lag”.

Billede C

4 Konverter til lag

Du kan nu konvertere et Smart Object til klassiske pixellag. Du gjorde det før ved at åbne et Smart Object og trække lagene inden i til paletten Lag, men nu kan du gøre det med et klik i panelet Egenskaber. Flere lag inden for Smart Object bliver en laggruppe, og du kan vælge at beholde eller kassere Smart-filtre eller anvendte transformationer.

5 Indholdsfyld

Magisk viskelæderværktøj har fået ekstra indstillinger i form af eget panel og et vindue til forhåndsvisning, der stadig aktiveres i menuen ”Rediger”. Du har nu kontrol over området, hvor prøven, der bruges til at generere fyldet, tages fra. Du kan justere det til enhver farve, så du ved, hvor du arbejder henne [Billede D].

Der er også et par ekstra modus ud over autoindstillingen, så du kan vælge en almindelig rektangulær prøve eller tegne din egen med pensel. Der er også mulighed for at lægge det i dit nuværende lag, et nyt lag eller oprette en kopi for at bevare begge versioner.

Billede D

6 Alt det andet

Også værktøjer Fordrej har fået ændringer. Du kan nu placere kontrolpunkter overalt med Alt-click [Billede E]. Har du færdiggjort en markering, vil den også drejes. Funktionen ”Fri transformering” har også fået et skub i den rigtige retning ved ikke længere at kræve, at du holder tasten ”Shift” nede hele tiden.

Billede E

Det er nu omfattet som standard. Du kan skifte til den gamle metode under ”Indstillinger”. Filteret ”Linse-sløring” har nu en ”Indstil brændpunkt”-knap til arbejdet med billeder i dybden, og forudindstillinger med graduering og mønstre, der har været de samme i 20 år, har fået en rystetur med nyt indhold og nye måder at arbejde på. Paneler som ”Farveprøver” og ”Stilarter” er også blevet omkalfatret, hvilket gør skifte af farver i en sammensætning meget lettere.