Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Guide: Få en endnu hurtigere computer

Computeren er omdrejningspunktet for arbejde, underholdning og kontakt, så den skal være hurtig og effektiv. Denne guide giver dig alle de gode tips og tricks – og som bonus: en liste over genveje til tastaturet.

Af Natasja Broström, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Du kan justere og finpudse din pc under hjelmen for at forbedre dens ydelse, men kun til en vis grænse. En af de største flaskehalse med at optimere pc’ens måde at arbejde på, handler nemlig om dig, brugeren.

Fint, at Windows indlæser på under ét minut og åbner apps og programmer i en ruf, men hvad hjælper det, hvis du ikke selv er en effektiv bruger? Datatid TechLife afslører derfor i denne guide 50 tidsbe-sparende råd, som med garanti vil forandre måden, du bruger din pc på.

Vi begynder med at se på selve Windows, hvor vi præsenterer dig for en større samling værktøjer og genveje, som fremmer effektiviteten, men som ikke altid er lige nemme at finde. De fleste af os bruger også meget tid på nettet, så vi giver dig også en lang række tips og tricks, som hjælper med at effektivere brugen af browsere og mail-programmer.

Vi ser derefter på programmer som Microsoft Office og LibreOffice, inden vi runder af med en liste over praktiske tidsbesparende apps, som indeholder forskellige måder, hvorpå du gør dit digitale liv endnu lettere og hurtigere.

Har vores tips givet dig blod på tanden, får du yderligere en samling på 30 tastaturgenveje til Windows, internettet og Office. På den måde sparer du endnu mere tid foran computeren.

Windows-apps

Opret et-kliks-genveje i Startmenuen

Du kan fastgøre programmer til Startmenuen i form af felter fra næsten hvor som helst på pc’en. Højreklik på et programs genvej i hovedmenuen Start, på Proceslinjen eller Skrivebordet, og find indstillingen ”Fastgør til Start”.

Når det er gjort, så brug lidt tid på at omrangere elementerne ved at klikke og trække dem ind i relaterede grupper (du omdøber gruppen ved at klikke på symbolet ”=” ved siden af den aktuelle gruppetitel). Højreklik på et felt for yderligere at tilpasse det.

Brug også genveje i venstre side af panelet. Klik på tandhjulsikonet for at åbne indstillingspanelet. Fra Indstillinger navigerer du til Personlig tilpasning > Start og klikke på ”Vælg, hvilke mapper der vises i Start” for at placere genveje til foretrukne brugermapper samt funktionen Netværk.

Tilpas menuen Hurtig adgang

Højreklik på ”Start” for at få en praktisk menu til forskellige systemværktøjer og indstillinger som Enhedshåndtering og Apps og funktioner. Download Win + X Menu Editor for at redigere listen og eventuelt tilføje egne valg. Gem filen WinXMenuEditorRelease.zip i mappen Overførsler. Højreklik på den og vælg Udpak alle > Pak ud. Åbn mappen WinXMenuEditorRelease, og dobbeltklik på ”WinXEditor.exe”.

Klik på ”Add a program” for at tilføje programmer, Kontrolpanel-elementer eller administrative værktøjer. Vælg ”Add preset” for at få vist praktiske genveje til skjulte værktøjer og strømindstillinger.

Du kan også gruppere dine elementer for at sammenholde relaterede og gøre dem nemmere at finde. Klik på ”Restart Explorer” (Genstart Stifinder), når du er færdig med at tilpasse elementerne.

Gør brug af Proceslinjen

Det bedste sted at gemme genveje til apps og programmer er på Proceslinjen, for her vil de altid være synlige. Start et program, og dets ikon dukker op på linjen. Højreklik på det, og vælg ”Fastgør til Proceslinje”.

Højreklik på en genvej i Proceslinjen for at se en såkaldt jumpliste, en praktisk liste over filer, du for nylig har åbnet i pågældende program. Klik på filposten; og den åbner direkte. Du kan fastgøre mest brugte poster permanent til listen ved at rulle musen over en fil og klikke på ikonet, der vises.

Samme sted vises programmets egen genvej. Højreklik for at køre programmet med administratorrettigheder eller vælg ”Egenskaber” og tildele en tastaturgenvej. Det gør det muligt at åbne programmet endnu hurtigere.

Et-klik-adgang til alle filer og mapper

Du behøver ikke bruge Stifinder, hver gang du vil åbne en fil eller mappe. Højreklik på Proceslinjen og vælg Værktøjslinjer > Skrivebord. Klik derefter på tegnet ”>>” ved siden af ordet ”Skrivebord”, som vises på Proces-linjen, og du kan gennemse hele dit drev.

Vil du hellere bare pege på et valgt drev eller en mappe, skal du i stedet vælge Værktøjslinjer > Ny værktøjslinje ... Derefter vælger du Værktøjslinjer > Adresse, og du kan også åbne websider i din standardbrowser direkte fra Proceslinjen.

Tilpas kontekstmenuen

En række praktiske og tidsbesparende genveje findes i de menuer, der vises, når du højreklikker på et drev, en mappe eller en fil i Stifinder. Indholdet ændrer sig over tid, da tredjepartsprogrammer tilføjer potentielt tidsbesparende valgmuligheder.

Nogle gange kan de tilføje langt mere, end godt er, og menuen vokser til et punkt, hvor det bliver svært at navigere. Beskær listen med et almindeligt værktøj som for eksempel CCleaner (Værktøjer > Start > Genvejsmenu) eller værktøjet Context Menu. Vælg Files > ContextMenuCleaner for at gennemgå og fjerne uønskede poster.

Undersøg derefter programmets øvrige indstillinger, som gør det muligt at tilføje nyttige genveje til de forskellige menuer.

Gør bedre brug af ”Send til”

Menuen ”Send til” er et godt sted at placere genveje, for alt her åbnes sammen med den valgte fil. Du kan trimme listen manuelt eller lette arbejdet med værktøjet SendToToys. Du kan fjerne eksisterende poster og tilføje andre.

Det kan være kopiering af filnavn eller filindhold til Udklipsholder, åbning af Kommandoprompt i den aktuelle mappeplacering samt at flytte (hold Shift-tasten nede) eller kopiere (hold Ctrl nede) den valgte fil til en anden mappe. Vælg ”Full installation”, og opsæt programmet ved at vælge, hvilke genveje der skal gemmes.

Genveje sparer tid

Win + ”1” til Win + ”0”: Åbner de første ti programgenveje på Proceslinjen med ”1” som den første fra venstre

Win + A: Åbner Handlingscenter

Win + D: Viser/skjuler åbne vinduer på Skrivebordet

Win + E: Åbner Stifinder

Win + I: Åbner Indstillinger

Win + L: Låser pc’en

Win + Home: Minimerer vinduer, undtagen det aktuelle (tryk igen for at gendanne)

Win + X: Åbner menuen Hurtig adgang

Win + Tab: Åbner Opgavevisning.

Tryk på Ctrl + Win +D for at oprette nyt, virtuelt skrivebord, og Ctrl + Win + venstre/højre-piletaster for at flytte mellem dem.

Foretrækker du den gamle metode, trykker du på Alt + Tab. Hold derefter ”Alt”-tasten nede og tryk på ”Tab” for at bladre til højre.

Brug Skift + Tab for at går til venstre.

Skift + Delete: Drop papirkurven og slet det markerede.

Indstil Hurtige handlinger

Når du åbner Handlingscenter, ser du en række knapper, som er tildelt praktiske genveje og et-klik-handlinger, for eksempel at skifte til og fra tablettilstand. Du tilpasser visningen ved at gå til Indstillinger > System > Beskeder og handlinger. Klik på ”Tilføj eller fjern hurtige handlinger”.

I samme vindue kan du også bruge lidt tid på at gennemgå listen over apps, der er indstillet til at give dig besked, og strømline den, så du bliver ikke distraheret af uønskede meddelelser.

Brug dialogboksen Kør

Klik på tasterne Windows + R. Fra dialogboksen åbner du hurtigt ellers skjulte systemindstillinger, brugermapper etc. Ved for eksempel at indtaste ”devmgmt.msc” åbner du Enheds-håndtering og ”control sysdm.cpl” for at åbne den klassiske ”Egenskaber for system”.

Du kan også begynde at skrive en sti, og undermapper vil dukke op, så du hurtigt kan begynde at lede. Gør brug af specielle genveje med variabler som ”% AppData%” til din skjulte mappe ”Application Data\Roaming”, hvor mange programindstillinger er gemt. Besøg www.keyboard-shortcut.com/windows/run.php for mange flere eksempler.

Fremskynd Windows-login

Selvom det er muligt at omgå loginskærmen, når du starter Windows (skriv ”control userpasswords2” i dialogboksen ”Kør”), får det nogle gange mærkelige bivirkninger. Så hvorfor ikke bevare låseskærmen, og i stedet fremskynde login ved at tildele en firecifret pinkode?

Du kan bruge den til at logge på Windows (skulle du glemme den, kan du klikke på ”Indstillinger for logon” for at bruge din almindelige adgangskode i stedet), og når du bliver bedt om din brugerkonto andetsteds i Windows.

Opsætningen er enkel. Klik på Start (Windows-ikonet), efterfulgt af dit profilbillede. Vælg ”Skift kontoindstillinger”, klik på ”Indstillinger for logon”, og vælg at tilføje koden under ”Pinkode”.

Tilpas værktøjslinjen i Stifinder

Stifinder er uundværlig, og værktøjslinjen giver dig god kontrol, men det kan være bøvlet at finde de relevante faner for de genveje, du leder efter. Næste gang du finder en, så højreklik på den, og vælg ”Føj til værktøjslinjen Hurtig adgang”. Løber du tør for plads, klikker du på det lille, sorte ikon med en streg og en pil og vælger ”Vis under båndet”.

Fastgør mapper til Hurtig adgang

Som standard indeholder Hurtig adgang genveje til for nyligt tilgåede placeringer sammen med vigtige brugermapper. Du kan tilføje dine egne genvejstaster her ved at trække mappen ind i værktøjslinjen Hurtig adgang på det sted, hvor du vil fastgøre den. Du fjerner uønskede genveje ved at højreklikke på dem og vælge ”Fjern fra værktøjslinjen Hurtig adgang”.

Vælg hurtigt elementer

Tidligere valgte du flere elementer i en mappe ad gangen med musen og tasten Skift eller Ctrl. Vælg nu fanen ”Vis” i Stifinders værktøjslinje, og kryds af ved ”Afkrydsningsfelter for elementer”. Nu ser du et felt, når du kører musen hen over en fil eller mappe.

Klik i feltet for at vælge emnet, inden du går videre til næste. Markér alle emner i en mappe med stregikonet fremfor billedikonet. Marker i afkrydsningsfeltet ud for kolonneoverskriften ”Navn”.

Find filer nemt og hurtigt

1 Indeksér dine filer

Føj elementer gemt uden for dine brugermapper til Windows’ indeks. Klik i søgefeltet i Stifinder. Under fanen ”Søg” vælger du Avancerede indstillinger > Skift indekserede placeringer. Klik derefter på ”Rediger”, find og sæt kryds ved den fil eller mappe, der skal tilføjes.

2 Filtrer resultaterne

Indtast dine søgeord, og brug følgende filtre til at finjustere resultatet af dine søgninger: ”slags:” (filtypen), ”størrelse:” (filens størrelse), ”ændringsdato:” (dato eller datointerval). Bag ”Type” og ”Andre egenskaber” finder du en rullemenu med endnu flere muligheder.

3 Find elementer med eksakte søgeord

Søgefeltet understøtter også alle standard boolske operatorer, så sæt eksakte søgeord i dobbelt citationstegn. Sortér uønskede ord fra med en streg ”-” og brug ”AND”, ”OR” eller ”NOT”. Find komplet vejledning på https://msdn.microsoft.com/aa965711.

Internet-programmer

Brug bogmærke-bjælken bedre

Din browsers bogmærkebjælke giver dig nem adgang til dine yndlingssteder på nettet. I for eksempel Chrome går du til ”Bogmærker” og åbner ”Bogmærkeadministrator” for at flytte eksisterende mærker til mappen ”Bogmærkelinje” og derefter gøre den synlig under adresselinjen.

Når mærkerne ses, er det nemt at administrere dem ved at trække og slippe dem i ønsket rækkefølge. Du kan også tilføje den aktuelle hjemmeside til linjen ved at klikke og trække identifikationsikonet ud for web-adressen (for eksempel en hængelås) til Bogmærkelinjen. Højreklik på et bogmærke, og vælg ”Rediger …” for at omdøbe eller ”Slet” for at fjerne det.

Fastgør faner

Frigør plads i din browserlinje med fanblade og få samtidig sikret dine favoritsider ved at fastgøre faner til venstre for den åbne fane. Højreklik på en fane og vælg ”Fastgør fane”. Derefter klikker og trække du faner for at omrangere dem. Højreklik og vælg ”Frigør fane” for at fjerne den.

Få information hurtigere

Din browsers søgeværktøj tilbyder også mere komplekse måder at finde information og indhold på nettet. Hvis din valgte søgemaskine understøtter det, kan du bruge den til at finde ud af, hvad der sker i dit nabolag, til at konvertere enheder og sørge for, at du ikke bliver fanget af vejret. Alle større browsere giver dig nu mulighed for at søge direkte fra adresselinjen, og disse genveje bør også fungere der.

Enkle konverteringer er nemme ved hjælp af følgende syntaks: ”400 kroner til euro” eller ”10 pund til kilo”. Få lokale oplysninger ved at tilføje din by til din søgning. For eksempel ”vejr Risskov” eller ”film Køge”.

Finjustér din søgning

At bladre gennem hundredvis af søgeresultater tager tid, så lær hellere et par smutveje, som kan indsnævre din søgning. Følgende fungerer med Google, men tjek, at din fortrukne søgemaskine understøtter dem.

Vil du søge på et bestemt websted, så giv dine søgeord et prefix med ”site: <din valgte url>”, eller skriv ”related: <din valgte url>” for at søge på lignende sider. Du kan også søge på sociale medier med udtryk som ”@twitter” eller ”@facebook”.

Du bør også bruge de booleske operatorer. Mange (så som ”and” og ”or”) giver sig selv, mens du kan søge efter komplette sætninger ved at vedhæfte dem i dobbelte citatmærker (for eksempel ”den bedste skærm”).

Du kan også specifikt udelukke resultater, der indeholder bestemte ord. Sæt en bindestreg foran den uønskede term, for eksempel: ”star wars -c3po”. Er du ikke helt sikker på dit søgeord, bruger du jokertegn ”*” på den ledige plads. For eksempel ”bedste * skærm”.

Hurtige, sikre logins

Alle browsere tilbyder en indbygget adgangskodeadministrator for at gøre login på hjemmesider nemmere og hurtigere. Du skal blot huske et enkelt hovedkodeord. De er bare ikke særlig sikre. Brug i stedet et alternativ i form af tredjepartsprogrammer som LastPass der gør det nemt, hurtigt og sikkert at oprette, gemme og bruge stærke adgangskoder, men sørg for at aktivere to-faktorautentificering med din smartphone eller tablet og LastPass Authenticator-appen for et ekstra niveau af sikkerhed.

Gør det hurtigere at indtaste adgangskoder, og styrk sikkerheden med LastPass.

Almindelige genveje

Der er forskel på browsere, se tabellen på næste opslag, men de har også meget tilfælles, når det handler om tastaturgenveje. Tryk på Ctrl + D for at tilføje den aktuelle side til dine bogmærker, Ctrl + E for at søge på nettet eller Ctrl + F for at søge efter tekst på siden. Med Ctrl + H åbnes historikruden, og Ctrl + J åbner en oversigt over downloads.

Åbn en ny fane med Ctrl + T, eller tryk på Ctrl + N for et nyt browservindue. Flyt mellem fanerne med Ctrl + Tab (næste fane) og Ctrl + Shift + Tab (forrige faneblad). For at tvinge et link til at åbne i en ny fane holder du Ctrl-tasten nede, mens du klikker på det. Tryk på ”F5”-tasten for at genindlæse den aktuelle side, eller Ctrl + F5 for at genindlæse siden og cachen.

Du kan også zoome ind og ud ved hjælp af almindelige genveje: Ctrl + ”+” (plus-tasten) eller minus-tasten ”-”, med Ctrl + 0 nulstiller du zoomniveauet.

Nogle browsere gør det muligt at oprette egne brugerdefinerede tastaturgenveje. Bruger du Opera, åbner du for eksempel indstillingerne og leder i browsersektionen.

3 uundværlige Thunderbird-tilføjelser

1 Send Later

Thunderbirds indbyggede mulighed for at sende senere har én stor fejl: Du skal huske manuelt at sende mailen, når den er flyttet til udbakken. Denne gratis tilføjelse eliminerer problemet ved at give dig mulighed for at angive præcis, hvornår du skal sende e-mailen.

2 quickFilters

Det største problem med filtre er at sætte dem op. quickFilters gør det nemmere at oprette filtre, der behandler din mail. Det aktiveres, når du manuelt flytter en besked, og du tilbydes en enkel, trinvis vejledning, som hjælper med at håndtere lignende meddelelser i fremtiden.

3 Mail Merge

Denne udvidelse udfører nøjagtigt, hvad den lover, at den kan, nemlig at sende fusionerede beskeder til kontakter uden at miste det personlige touch. Efter at udvidelsen er installeret, vises en ny ”Mail Merge”-indstilling i Thunderbirds ”Filer”-menu, når der oprettes nye meddelelser.

Optimer Thunderbird

Som standard gemmer mail-klienten Thunderbird menuerne bag menuknappen med tre linjer, men du kan bringe menulinjen i fokus ved at trykke på Alt-tasten, hvilket giver dig hurtig og nem adgang til de mange muligheder.

Mere end bare mail

Thunderbird kan meget mere end at administrere og læse mails. Gå til kontoindstillinger, klik på ”Kontohåndtering” og vælg ”Tilføj chat-konto” for at linke til Google Talk, IRC og Twitter-konti. Med Twitter kan du både sende beskeder og følge eget feed. Du kan også abonnere på RSS-feeds og holde dig opdateret med nyheder og andre opdateringer fra understøttede websteder.

Mere effektiv mail-håndtering

Med Thunderbird kan du automatisk filtrere indgående mails i bestemte mapper efter forskellige kriterier: afsender eller et søgeord i emnefeltet eller i selve mailen. Når det handler om afsender, gør du det hurtigst ved at udvælge en bestemt besked, klikke på afsenders navn og vælge ”Opret filter fra …”

Giv filteret et navn og vælg, hvornår det skal anvendes (som standard er det indstillet til manuel og ved modtagelse af ny mail). Vælg nu dine nøgleord, før du vælger handlinger, f.eks. at flytte mailen til en bestemt mappe, videresende eller slette.

En anden måde at styre dine mails på er at markere meddelelser ved hjælp af mærkater med forskellig farve. I Thunderbird kan mærkater tilføjes manuelt via knappen ”Mærkat”, og du kan klikke på Mærkat > Håndter mærkater for at oprette dit eget sæt afhængigt af, hvordan du vil bruge dem. Det er ganske praktisk.

Brug mailskabeloner

Sender du ofte standardmails med faste elementer som for eksempel signatur eller den samme tekst, skal du oprette en skabelon for at lette arbejdet. Opret en ny besked på sædvanlig vis og fyld den ud, som du plejer, men i stedet for at sende klikker du på pilen ved siden af knappen ”Gem” og vælger ”Skabelon”.

Når du vil bruge skabelonen, ser du i din skabelon-mappe. Navngiv hver enkelt med en passende beskrivelse, så de er nemme at identificere. Klik på skabelonen for at oprette en ny besked ud fra den.

Søg på nettet med mail-tekst

Støder du på tekst i en mail, som du gerne vil bruge som grundlag for en søgning på nettet, kan du udnytte Thunderbirds søgeværktøj. Marker Højreklik på teksten og vælg ”Søg hos Google efter <tekst>”. Vil du ikke bruge Google, åbner du Indstillinger > Generelt.

Klik på rullemenuen for ”Standardsøgetjeneste” for at vælge et alternativ som Bing eller Wikipedia. Er din favorit ikke angivet, skal du søge efter en tilføjelse (eller udvidelse) for at se, om den er omfattet.

Tilpas tastaturgenveje

Mangler du en tastaturgenvej i Thunderbird til en bestemt funktion, kan du oprette den selv med en passende udvidelse. Søg efter og installer ”Dorando Keyconfig”. Gå til den del af Thunderbird, hvor du vil oprette eller ændre en nøglegenvej, og tryk på Ctrl + Shift + ”F12”-tasten for at åbne konfigurationsvinduet.

Besøg http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?t=72994 for at få hjælp til at bruge den.

Tidsbesparende browser-tastaturgenveje

Office og LibreOffice

Naviger med taster

Skal du hurtigt springe rundt i dit dokument, så brug tasterne ”Home” og ”End” for at flytte til begyndelsen eller slutningen i den aktuelle linje. Brug Ctrl + ”Home” eller ”End” for at hoppe til toppen eller bunden af dokumentet. Hold Skift-tasten nede, og du vælger også teksten.

Ved mindre spring bruger du Ctrl sammen med markørtasterne. Venstre eller højre for at flytte mellem ord og op og ned for at springe mellem afsnit.

Tips til autokorrektur

Autokorrektur er til for at gøre det nemt og hurtigt at rette almindelige stave- og slåfejl. Foretages der en rettelse, du ikke er enig i, kan du trykke på slettetasten ”Backspace” for at afvise ændringen og vende tilbage til din oprindelige tekst. En anden praktisk anvendelse er at indsætte symboler.

De mest almindelige, såsom at skrive ”(c)” for at få ”©”-symbolet, eksisterer allerede, men du kan tilføje dine egne i Microsoft Office. Klik på fanen ”Indsæt” og derefter Symboler > Symbol > Flere symboler. Find det ønskede symbol og klik på knappen ”Autokorrektur” for at tildele det en genvej.

LibreOffice-brugere skal vælge Indsæt > Special-tegn, højreklikke på det ønskede tegn og vælge ”Kopier til udklipsholder”. Opret derefter en post via Funktioner > Autokorrektur > Autokorrektur-indstillinger.

Gør det endnu nemmere

Office og LibreOffices autokorrektur-funktion er ikke kun til almindelige stavefejl. Du kan også bruge dem til at spare tid. For Office åbner du via Filer > Indstillinger > Korrektur > Indstillinger for Autokorrektur. I Libre-Office vælger du Funktioner > Autokorrektur > Autokorrektur-indstillinger.

Skriv først en genvejskombination af bogstaver eller tal, der sandsynligvis ikke kan forveksles med en slåfejl eller et rigtigt ord i feltet ”Erstat”, og skriv eller indsæt den sætning, du vil bruge i feltet ”Med:”. Klik på ”OK” og test, at det virker.

Opret automatisk tekst

Autokorrektur er god til almindelig tekst og kortere tekstbidder, men vil du også medtage formatering, skal du bruge Autotekst. Word-brugere indtaster og formaterer teksten efter behov i det aktuelle dokument. Sørg for, at teksten er valgt, og skift til fanen ”Indsæt”. Klik på ikonet for ”Hurtig adgang” i feltet ”Tekst”.

Vælg ”Autotekst” efterfulgt af ”Gem markering i autotekstgalleri”. Udfyld oplysningerne i dialogboksen Opret nyt dokumentkomponent”, og sørg for, at skabelonen Normal er valgt, hvis du vil bruge denne tekstblok i fremtidige dokumenter. Klik på ”OK”.

I LibreOffice Writer skal du vælge din tekst og vælge Funktioner > Autotekst. Giv teksten et navn, skift genvej til noget, du kan huske og klik derefter på knappen ”Autotext og vælg ”Ny”.

Hurtigere skrivning

Her er en række tidsbesparende tastaturgenveje i Office og LibreOffice.

Få en komplet liste for Office på https://support.office.com ved at søge på ”tastaturgenveje”.

Den komplette liste for LibreOffice finder du på https://help.libreoffice.org ved at søge på ”Shortcut” (genvej).

Ctrl + F (eller H): Åbner dialogboksen ”Søg” eller ”Søg og erstat”.

Ctrl + Z: Fortryd seneste handling.

Ctrl + Y: Genskaber eller gentager forrige handling.

Ctr] + F4: Luk nuværende dokument (eller program).

Alt + V + U og Esc: Skift mellem fuldskærm og normal visning. Skift + piletaster: Vælg tekst fra tegn (venstre eller højre) eller linje (op eller ned).

Hold Ctrl-tasten nede for at vælge efter ord eller afsnit.

Ctrl + [ eller ]: Øg eller formindsk tekststørrelsen med et punkt.

Indsæt indhold

Når du indsætter et element fra udklipsholderen, er det som standard i Office formateret. Højreklik, og vælg et andet ikon fra listen under Indstillinger for Sæt ind” for at matche destinationsformateringen eller bevare som rå tekst (LibreOffice-brugere finder ved højreklik en ”Indsæt speciel”-menu med flere muligheder).

Måske finder du ikke de rette muligheder for den måde, du arbejder på. Især ikke, hvis du kopierer og indsætter fra forskellige programmer eller kilder. Du kan ændre det, så kun den almindelige tekst indsættes i Office.

Det gør du ved at vælge Filer > Indstillinger > Avanceret. Under ”Klip, kopier og sæt ind” ændrer du ”Ved indsætning fra andre programmer” og ”Ved indsætning mellem dokumenter” til ”Bevar kun tekst”. Klik på ”OK”.

Desværre er det ikke muligt at ændre standard i LibreOffice. I stedet skal du bruge tasterne Ctrl + Alt + Shift + ”V” for at indsætte som ikke-formateret tekst i stedet.

Benyt typografier

Dokumenter med et professionelt udseende er konsekvent designet, og det kan være tidskrævende at lave. Brug i stedet tiden på at blive fortrolig med dit skriveprograms typografier. De består af bestemte tegn og afsnitsformateringer, som du kan anvende med et enkelt klik (eller tildele en tastaturgenvej, se nedenfor), hvilket gør det nemt at anvende dem bredt, men konsekvent, på tværs af dit dokument.

I Word findes de under fanen ”Hjem”. Klik på en for at anvende den eller højreklik for flere muligheder, for eksempel ”Opdater <typografiens navn>, så det svarer til markeringen”. Bruger du LibreOffice, finder du alt hvad du behøver i menuen ”Typografier”

Vil du se den aktuelle formatering og typografi for den valgte tekst, åbner du sidepanelet ”Indstillinger” (LibreOffice). I Office kan du trykke på Skift + ”F1”-tasten for at åbne sidevinduet ”Vis Formatering”.

Tilpas værktøjslinjen

En af måderne, hvorpå du kan gøre hyppigt anvendte kommandoer mere tilgængelige i Office, er at føje dem til Hurtig adgang-listen i værktøjslinjen (højreklik på en kommando og vælg ”Føj til værktøjslinjen Hurtig adgang’. Du kan også oprette en brugerdefineret fane med dine favoritkommandoer.

Klik på pil ned ved siden af værktøjslinjen Hurtig adgang og vælg ”Flere kommandoer ...” og vælg derefter ”Tilpas båndet” i venstre rude. Opret din fane ved at klikke på ”Ny fane” efterfulgt af ”Omdøb”. Hver fane opdeler sine kommandoer i definerede grupper som Afsnit og Typografier under fanen ”Hjem”.

Du kan opdele dine kommandoer på samme måde ved at oprette grupper for dem. Derefter skal du udvide din fane og vælge gruppen, du vil tilpasse, i højre rude.

Vælg værktøjer fra listen til venstre. Klik på ”Tilføj” for at føje til den nye gruppe, du har oprettet. Samme sted kan du skjule ubrugte faner eller bestemte grupper inden for disse faner ved at fjerne dem.

Se dokumenter i et enkelt faneblad

Du kan se flere Word-, Excel- og PowerPoint-dokumenter på én gang som en række faner, hvilket gør det nemt at skifte mellem dem. Office Tab fungerer sammen med alle versioner af Office 2003 eller nyere, og du sparer tid ved at arbejde med mange dokumenter på én gang.

Det er ikke gratis, men en 30-dages prøvetid bør være nok til at fortælle dig, om programmet er en hjælp eller ej. Den fulde version koster 29 dollar (cirka 182 kroner).

Giv LibreOffice et bånd

Har du skiftet fra Microsoft Office til LibreOffice, savner du måske Office-båndet. Du kan få noget lignende i din nye kontorpakke. Gå til Funktioner > Indstillinger > LibreOffice > Avanceret. Sæt kryds i ”Aktiver eksperimentelle funktioner”. Klik på ”OK” og ”Genstart nu”.

Åbn LibreOffice igen og vælge Vis > Værktøjslinjelayout > Notebook-linje for at få et bånd, der minder om Office. Klik på de tre streger yderst til højre og vælg ”Menulinje” for at bruge båndet sammen med den traditionelle menulinje. Du kan skifte tilbage til den traditionelle visning med Vis > Værktøjslinjelayout > Standard.

Egne tastaturgenveje

Er du utilfreds med dit kontorprograms udvalg af tastaturgenveje eller en bestemt funktion? Bruger du Office, kan du oprette dine egne genveje via Filer > Indstillinger > Tilpas båndet (klik på ”Tilpas” ud for ”Genvejstas-ter”). Bruger du LibreOffice, skal du gå til Funktioner > Tilpas > Tastatur (faneblad).

Her tilpasser du genveje for enten det aktuelle program eller på tværs af LibreOffice. Ved sidstnævnte vælger du fra kasserne i bunden, og derefter din valgte genvej fra den omfattende liste ovenover. Klik til sidst på ”Ændr” for at indstille.

Styr på makroer

Endelig kan du spare tid på at udføre gentagne opgaver ved at optage dem som makroer. I Office er den enkleste måde at bruge funktionen ”Indspil makro …”, som du finder under fanen ”Vis” i gruppen ”Makroer”. Funktionen optager dine kommandoer eller tastetryk.

Bemærk, at dette kun virker med elementer valgt med tastaturet, hvilket kan begrænse anvendeligheden. Gå til https://support.office.com/ og søg efter ”makroer” for at finde ud af mere. Men pas på, makroer kan indeholde skadelig kode, så sørg for kun at aktivere dem, der er digitalt signeret ved at klikke på ”Macro Security”.

LibreOffice understøtter også makroer, og det har endda et stort antal indbygget, som kan udføre alle slags opgaver. Som standard er den indbyggede makrooptager til oprettelse af dine egne makroer deaktiveret.

Du aktiverer den under Funktioner > Indstillinger > LibreOffice > Avanceret (markér feltet ud for ”Aktiver makrooptager). Nu vises indstillingen under Funktioner > Makroer. Besøg https://help.libreoffice.org for at få gode råd.

Tidsbesparende apps

Åbn apps og filer hurtigt

Vil du gå en tak længere for at få fart på pc’ens håndtering af apps, programmer og filer, kan du prøve Launchy (www.launchy.net). Det er designet til at udvide eller endda erstatte Startmenuen, Skrivebordet og Proceslinje. Perfekt til dig, som vil have et minimalistisk skrivebord uden at miste tid undervejs.

Når Launchy er installeret, skal du blot trykke på tasterne ”Alt” + ”Space” for at aktivere det. Indtast de første bogstaver i det program, du vil åbne, og tryk derefter på ”Enter”-tasten for at åbne det. Launchy kan også bruges til at indeksere filer, bogmærker og mapper og på den måde give dig hurtig adgang til dem.

Omdøb filer i bundter

Har du prøvet at være i den situation, hvor du skulle gennemgå en masse mapper for at finde og omdøbe bestemte filer, så de matchede et bestemt mønster, eller for at rette fejl i program?
Manuelt er det en langsommelig og besværlig proces, men Advanced Renamer gør det hurtigt og nemt.

Programmet understøtter 14 metoder, blandt andet at omdøbe udvalgte filer til et bestemt mønster for at tilføje (eller fjerne) tegn fra begyndelsen eller slutningen af et filnavn. Det har også en søg-og-erstat-funktion, mulighed for at bruge filens informationer, såsom dets navn, samt almindelige udtryk.

Du kan blande og matche for at få den ultimative metode til at omdøbe filer, og du får vist alle dine ændringer, før du implementerer dem. Lang historie kort: Advanced Renamer vil spare dig timer af surt arbejde, så den er god at have.

Faner til ethvert program

Er du glad for din webbrowsers evne til at gruppere flere sider i et enkelt faneblad? Med Tidytabs kan du indsætte faner i stort set alle programmer, gruppere flere dokumenter fra samme program i et enkelt faneblad samt knytte forskellige programmer sammen, så du kan placere dem i relaterede grupper og dermed gøre det nemt og hurtigt at skifte mellem dem.

TidyTabs er gratis til personlig brug, men opgraderer du til Pro-licensen (kun ni dollar, godt 57 kroner), og du kan gruppere flere end tre vinduer ad gangen plus automatisk gruppere vinduer fra samme program.

Ændre på vinduer

Har du brug for manuelt at ændre størrel-sen på et programvindue, så det passer til en bestemt opløsning eller størrelse, kan du bruge Windows’ egne Aero Snapping-værktøjer.

Hvis ikke det er nok, skal du hente programmet Sizer (www.brianapps.net), som gør det muligt at tilføje en pop-up-menu til vinduer, hvilket gør det nemt at ændre størrelse og endda flytte vinduer med kun to klik (eller bruge egne tastaturgenveje og et klik).

Gruppér relaterede størrelser, for eksempel i højde og bredde, og gør det endnu hurtigere at navigere rundt.

En stærkere udklipsholder

Den største ulempe ved Windows’ udklipsholder er, at den kun kan rumme ét element ad gangen. ArsClip understøtter en vifte af klip i form af tekst, filkopiering og billeder. Det giver dig også mulighed for have bunker af klip i hukommelsen samt permanent at gemme favoritklip og tildele kommandoer til dem for i et hvert program hurtigt og nemt at finde dem igen.

Udvid Autokorrektur og Autotekst

PhraseExpress (www.phraseexpress.com) tager disse to funktioner fra Microsofts’ Office-pakke og breder dem ud til hele Skrivebordet, din browser og til andre tekstprogrammer.

Dine tekstbidder kan organiseres i en hierarkisk serie mapper, så de let kan lokaliseres via menuen, som åbnes via PhraseExpress’ ikon i Proceslinjens meddelelsesområde. Du kan også tilknytte tastaturgenveje og forkortelser med specifikke sætninger.

Integrerer du det gratis Mouse Recorder, der svarer til Office-pakkens makrooptager, kan du tilføje automatiserede handlinger med musen til dine ”sætninger”.

Dermed kombinerer du autotekst med særlige musehandlinger og slipper for alt det sure arbejde med at foretage gentagne handlinger. Programmet har også sin egen indbyggede udklipsholder til opbevaring af flere elementer.

Mærk medier

Etiketter spiller en afgørende rolle, når det handler om at mærke og identificere musikfiler. Mp3tag er det bedste værktøj til hurtig mærkning med relevant information, som for eksempel kunstner, nummerets navn og album.

Du kan indsætte illustrationer direkte i filen, så dine medieafspillere og servere viser altid det korrekte albumcover. Programmet giver dig mulighed for at søge i online databaser, så du ikke skal sidde og indtaste data manuelt (selvom du selvfølgelig også kan gøre det).

Programmet fungerer med en række forskellige mediefiler ud over MP3, herunder WMA, MP4, FLAC og iTunes’ AAC.

EditPad Lite

Redigering af enkle tekstfiler virker nemt med Notesblok, men i virkeligheden mangler det væsentlige funktioner for dit arbejdsflow.

EditPad Lite (www.editpadlite.com) derimod har masser af nyttige værktøjer til at fremskynde den måde, du arbejder med tekstfiler på. Der er multifane-visning, hvilket gør det nemt at arbejde i flere filer side om side, plus kraftfulde søge- og tekstkonverteringsværktøjer.

Du kan indsætte linjenumre for at hjælpe med kode og bruge den indbyggede kliphåndtering for at opbygge et bibliotek med tekstuddrag til brug igen og igen. Og til sidst: Er der ikke en tastaturgenvej til din favoritkommando, kan du oprette en.

Katalogsamlinger nemt og hurtigt

Har du brug for et katalog over vigtige ejendele, for eksempel dvd’er, bøger, musiknumre, software eller opskrifter, så er Data Crow langt det bedste, gratis katalogværktøj.

Her får du masser af tidsbesparende skabeloner til at få styr på dine samlinger, og mange kategorier har søgemaskine, så du kan finde informationer om et givent emne online og fylde på med informationer fra internettet.

Med Data Crow sparer du tid og energi, da programmet katalogiserer dine kostbare ejendele.

Hurtige og bærbare søgninger

Windows’ søgeværktøj giver øjeblikkelige resultater fra mapper, du har føjet til dets indeks, men traditionelle filbaserede søgninger kan være langsomme og æde flere systemressourcer, end de burde.

Skift til CSearcher for hurtigt at søge på din pc efter filer og mapper uden at skulle indeksere dem først. Du kan endda søge efter tekst i en fil og spore dig ind på, hvad du leder efter. CSearcher køres som et selvstændigt værktøj eller integreres i Windows’ kontekstmenuer for drev og mapper og hurtigt udføre søgninger i en valgt mappe i Stifinder.

Tag dine apps med dig

Bærbare eller ”portable” apps er smarte, da de ikke binder sig til Windows.

De kan gemmes på et bærbart drev, så du ikke alene kan tage yndlingsprogrammer med dig, men også særlige indstillinger. Det er en rigtig tidsbesparer, hvis du ofte bruger pc’er, du ikke selv ejer.

Sørg for at installere

PortableApps Platform (www.portableapps.com), før du starter din samling. Det gør det nemt at holde styr på bærbare apps i den indbyggede database, og det kan bruges til at styre enhver app ved at kopiere dens mappe over i PortableApps’ mappe.

Ikke alene bevarer du alt i en overskuelig og central placering, platformen giver også pæn og fuldt ud konfigurérbar Startmenu-lignende grænseflade, som du også kan bruge til at gennemse dine apps.

Fjern mange apps på en gang

En vigtig del af din computers liv er oprydning. Det er imponerede, hvor mange apps vi henter på kort tid for derefter at fjerne dem igen. Med IObit Uninstaller Free kan du grundigt rense disse apps fra din pc og med en praktisk, tidsbesparende funktion afinstallere flere apps ad gangen.

Så hvis du får behov for at trimme din computer for snesevis af ubrugte eller uønskede programmer, vil IObit Uninstaller gøre opgaven lidt mindre kedelig.

Hurtig konvertering af flere fotos

1 Første trin

Hent og installer FastStone Photo Resizer. Start værktøjet og vælg først de billeder, du ønsker at konvertere eller redigere. Skift mapper, hvis det bliver nødvendigt. Når du er færdig, vælger du output-filformat og mappe.

2 Omdøb filer Markér

”Use Advanced Options” og klik på ”Avanced Options” for at ændre størrelse. Du kan også ændre dybde, rotere, beskære, indsætte vandmærke, ændre lysniveau etc. Markér ”Rename” for at ændre filnavnet med tegn som ”#” for nummerserier.

3 Forhåndsvis og konverter

Klik på forstørrelsesglas-ikonet ved siden af knappen ”Convert” for at få forhåndsvist hvert billede, og hvordan dets attributter ændrer sig. Foretag de ændringer, du ønsker, og klik på ”Convert” for at konvertere, redigere og omdøbe.