Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Guide: Få adgang til alle dine e-mails med Outlook.com

Hvis du også har fået hobet en masse e-mailadresser op gennem årene, kan du gør livet lidt nemmere ved at samle adgangen til dem i én klient. Her viser vi, hvordan du samler dem alle sammen ved hjælp af Outlook.com.

Af Redaktionen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Alle har en e-mailadresse i dag. Og mange har flere end én. Hvis du har brugt internet i mange år, har skiftet mellem udbydere eller bare har haft lyst til at prøve noget nyt, så har du sandsynligvis mere end en eller to e-mailadresser.

Med ét program til e-mails kan du nemt tjekke alle de mails, du får på mange adresser, i et og samme vindue – uanset om du benytter en pc, en tablet eller en mobiltelefon. Du skal blotte vælge en klient og sætte den op.

Her har vi valgt den webbaserede Outlook.com, som du kan få adgang til fra en pc, tablet eller mobil. Vi viser, hvordan du sætter den op for at kunne trække e-mails fra andre konti. Hvis du har e-mail hos både TDC, Gmail og Yahoo, kan du få adgang til dem fra Outlook.com. Hvis du allerede har en e-mail-adresse til Outlook.com, kan du springe trin et i guiden over.

1. Opret en Outlook-konto
Gå ind på https://outlook.live.com/owa. Klik på knappen ”Opret en gratis konto”, og skriv den e-mailadresse, du ønsker at bruge. Du kan vælge mellem en adresse, som ender på @hotmail.com og @outlook.dk. Klik på ”Næste” og se, om den ønskede adresse er ledig. Skriv en adgangs-kode for at sikre din konto, og afslut opsætningen.

2. Ind i Outlooks indstillinger
Du tilføjer andre e-mailkonti i Outlooks indstillinger. Klik på tandhjulsikonet i Outlook-vinduet, hvorefter ruden ”Hurtigindstillinger” dukker op. Klik nede i bunden på ”Se alle Outlook-indstillinger”. I dialogboksen vælger du menupunktet ”Mail” og går så til sektionen ”Synkroniser mail”. Det er her, du kan tilføje flere e-mailkonti.

 

3. Tilføj en Gmail-konto
Du kan føje alle mulige e-mailkonti til din Outlook-konto, herunder Gmail. I sektionen ”Forbundne konti” klikker du på Gmail-linket og giver den et navn. Det er en god idé at lade de to standardafkrydsninger forneden blive stående. Så importeres dine e-mails og gemmes i en separat mail-mappe. Klik ”OK” for at fortsætte.

4. Log ind på en konto
Indtast din e-mailadresse. Klik på ”Næste”, og skriv din adgangskode. Klik på ”Næste” igen. Giv Microsoft lov til at få adgang til din Gmail-konto. Vent, indtil kontoen føjes til Outlook.com. Du kommer nu tilbage til skærmen ”Synkroniser mail” og ser Gmail-kontoen. Før musen hen over listen. Ude til højre kan du redigere eller slette.

5. Tilføj andre konti
Du kan tilføje andre Gmail-konti ved at gentage de foregående trin. For at få konti ind fra andre udbydere skal du klikke på ”Andre mailkonti” og skrive de konto-oplysninger, du bliver bedt om. I de fleste tilfælde skal du blot skrive din e-mailadresse og din adgangskode. Så det er nemt og hurtigt at tilføje en ny konto.

 

6. Konfigurer POP and IMAP
Hvis du har en betalt e-mailadresse, skal du måske konfigurere den manuelt i Outlook. Sæt kryds forneden i ”Konfigurer indstillinger for brugerkonti”. Klik ”OK”. Indtast de indstillinger, der er nødvendige for din POP- eller IMAP-konto. Din e-mailudbyder kan give dig disse oplysninger, hvis du ikke er i besiddelse af dem.

7. Adgang til indbakkerne
For at få adgang til indholdet af de forskellige ind-bakker skal du kunne se navigationspanelet til venstre. Klik på de tre vandrette linjer øverst til venstre, hvis det ikke er synligt. Bemærk, at du kan få adgang til indbakkerne hver for sig, og at e-mails sendt til de enkelte e-mailkonti er mærket, så det er tydeligt, hvilken adresse de er sendt til.

8. Send mails
Nu kan du sende en e-mail. Du kan vælge, hvilken konto e-mailen skal sendes fra. Klik på ”Ny meddelelse”. Klik derefter på knappen ”Fra” øverst i den tomme e-mail. I topmenuen kan du nu vælge den e-mailkonto, du ønsker at bruge, før du fortsætter med at skrive emnelinjen og din meddelelse på den sædvanlige måde.