Windows-programmet Opgavestyring har en næsten mytisk status. Værktøjet har eksisteret siden Windows 95. Det er et program i konstant udvikling, og til dels afvikling. To af dets funktioner, at sende mails og vise beskeder på skærmen, blev udfaset med Windows 8.1. De vises dog stadig i programmet, og de er der stadig i seneste Insider Preview Builds, kaldet 19H1, som Microsoft har udsendt til sine superbrugere. Funk-tionerne virker bare ikke, hvilket tyder på, at Opgavestyring har brug for et eftersyn. Desværre har det lav prioritet hos Microsoft.
Hvad der er tilbage af det, fungerer dog godt, så du kan aktivere programmer på bestemte tids-punkter eller angive andre fakto-rer, som åbner dem. Det er sjovt at undersøge, hvad du stadig kan, for ”opgaver” dækker i denne sammenhæng bredt.
Brug Proceslinjens søgefelt eller åbn Startmenuen. Skriv ”opgave” og vælg Opgavestyring fra listen. Alternativt findes det under Systemværktøjer (Tilbehør > Systemværktøjer i Windows 7) eller i Kontrolpanel under Administration. Ellers kan du skrive ”taskschd.msc” i vinduet ”Kør” (åbnes med tasterne Win+ R).
I Opgavestyring ser du opgavestyringsbiblioteket til venstre, sandsynligvis med en enkelt mappe i det: Microsoft. Det er opgaver oprettet af systemet. Opret en mappe for at samle dine opgaver ét sted: Højreklik på biblioteket og vælg ”Ny mappe” fra menuen. Giv det et navn, og klik på ”OK”.
Marker din mappe, højreklik og vælg ”Opret basisopgave” eller benyt Handling > Opret basisopgave. Guiden, der håndterer processen, åbnes. Den mangler lidt af finkontrollen i ”Opret opgave”-processen. Navngiv din opgave og tilføj beskrivelse. Vær præcis, hvis du vil oprette flere opgaver.
En udløser fortæller Opgavestyring, hvornår en opgave skal begynde. Det kan være et tidspunkt eller en begivenhed. Skal det ske hver uge, så vælg det efterfulgt af en startdato, et interval (en uge), en dag (fredag) og tid (17:01). Laver du opgavestyring på flere pc’er, kan de syn-kroniseres efter tidszoner.