Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Guide: Automatiser Windows og klar alting hurtigere

Ved at automatisere opgaver sparer du tid, når du vil åbne programmer, apps eller sende beskeder. Brug Windows' eget program, Opgavestyring, og få alting gjort hurtigere.

Af Redaktionen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Windows-programmet Opgavestyring har en næsten mytisk status. Værktøjet har eksisteret siden Windows 95. Det er et program i konstant udvikling, og til dels afvikling. To af dets funktioner, at sende mails og vise beskeder på skærmen, blev udfaset med Windows 8.1. De vises dog stadig i programmet, og de er der stadig i seneste Insider Preview Builds, kaldet 19H1, som Microsoft har udsendt til sine superbrugere. Funk-tionerne virker bare ikke, hvilket tyder på, at Opgavestyring har brug for et eftersyn. Desværre har det lav prioritet hos Microsoft.

Hvad der er tilbage af det, fungerer dog godt, så du kan aktivere programmer på bestemte tids-punkter eller angive andre fakto-rer, som åbner dem. Det er sjovt at undersøge, hvad du stadig kan, for ”opgaver” dækker i denne sammenhæng bredt.

1 Åbn Opgavestyring

Brug Proceslinjens søgefelt eller åbn Startmenuen. Skriv ”opgave” og vælg Opgavestyring fra listen. Alternativt findes det under Systemværktøjer (Tilbehør > Systemværktøjer i Windows 7) eller i Kontrolpanel under Administration. Ellers kan du skrive ”taskschd.msc” i vinduet ”Kør” (åbnes med tasterne Win+ R).

2 Opret en mappe

I Opgavestyring ser du opgavestyringsbiblioteket til venstre, sandsynligvis med en enkelt mappe i det: Microsoft. Det er opgaver oprettet af systemet. Opret en mappe for at samle dine opgaver ét sted: Højreklik på biblioteket og vælg ”Ny mappe” fra menuen. Giv det et navn, og klik på ”OK”.

3 Opret en opgave

Marker din mappe, højreklik og vælg ”Opret basisopgave” eller benyt Handling > Opret basisopgave. Guiden, der håndterer processen, åbnes. Den mangler lidt af finkontrollen i ”Opret opgave”-processen. Navngiv din opgave og tilføj beskrivelse. Vær præcis, hvis du vil oprette flere opgaver.

4 Vælg en udløser

En udløser fortæller Opgavestyring, hvornår en opgave skal begynde. Det kan være et tidspunkt eller en begivenhed. Skal det ske hver uge, så vælg det efterfulgt af en startdato, et interval (en uge), en dag (fredag) og tid (17:01). Laver du opgavestyring på flere pc’er, kan de syn-kroniseres efter tidszoner.

5 Vælg en opgave

 

Basisguiden har kun tre muligheder: ”Start et program”, ”Send en mail” og ”Vis en meddelelse”. Sandsynligvis vil de forsvinde over tid. Heldigvis er der i Windows 10 meget andet, som betragtes som programmer. Blandt andet luk eller genstart af pc’en. Klik på ”Gennemse” for at vælge.

6 Vælg et program

Som standard vises Stifinders System32-mappe, som er fuld af undermapper og mystiske .exe- og .ddl-filer. Det er bedst at vide, hvad du leder efter, for elementlisten er alenlang. Hvis det handler om at logge af, så find filen ”logoff.exe”. Klik så på ”Næste” og derefter på ”Afslut” for at afslutte processen.

7 Opgaveegenskaber

Højreklik på opgaven i midterste vindue øverst i programvinduet og få vist egenskaber. Du kan angive, hvilke brugere der påvirkes, redigere navn, beskrivelse og data omfattet af opgaven såvel som udløseren. Angiv eventuelt om pc’en skal være tilsluttet eller inaktiv, for at opgaven kan starte.

8 Vis besked

Logoff-opgaven sker uden varsel, uanset hvad du laver, eller om dit arbejde er gemt eller ej. Opret derfor en advarsel til brugeren. Funktionen er udfaset i Opgavestyring, så i stedet får brugerne en kryptisk fejlmeddelelse. Løs det ved at bruge en funktion, der fungerer, nemlig ”Start et program”.

9 Opret meddelelse

 

Opret ny basisopgave, sæt den til at køre fem minutter før Logoff-opgaven. Find ”msg.exe” i System32-mappen, vælg elementet og skriv din besked i feltet ”Tilføj argumenter” før en ”*”, et mellemrum og til sidst: ”* Log af og gå hjem”. Glemmer du ”*” ved udløsertiden, vises beskeden midt på skærmen.

10 Slet en opgave

Stop en opgave ved enten at deaktivere eller slette den. Begge muligheder findes i kontekstmenuen, når du højreklikker på en opgave. Vælg ”Deaktiver”, hvorefter opgavens status ændres i listen. Vælger du ”Slet”, bliver du spurgt, om du er sikker. Klik derpå ”Ja”, og opgaven er væk for evigt.