Home » Andet » Guide: 6 smarte måder at bruge Word på
Guide: 6 smarte måder at bruge Word på

Guide: 6 smarte måder at bruge Word på

Share

Microsoft Word er langt det mest populære tekstbehandlingsprogram; måske fordi det kan så mange ting. Men når der er mange funktioner, er der også meget, man ikke kender til eller ikke lige ved, hvordan man gør. Her er seks af de mere specielle muligheder – genfortalt trin for trin

Ingen har vist nogensinde givet sig i kast med at tælle antallet af funktioner i tekstbehandlingsprogrammet Word – mon Microsoft selv ved det?

Word er verdens langt mest populære tekstbehandlingsprogram. Det er også det mest omfangsrige. Det har langt flere muligheder, end de fleste af os er opmærksomme på. Det er selvfølgelig et plus og medvirkende til programmets popularitet. Men det har også to negative konsekvenser.

Den ene er, at du måske aldrig opdager, at Word har en nem løsning på den udfordring, som du sidder og roder med i en Word-tekst: typografering, organisering, sidetal, brug af billeder osv.

Den anden er, at du kan rode dig ud i funktioner, som ændrer din tekst på en uønsket måde – for eksempel tvunget sideskifte – og hvordan kommer man så tilbage til udgangspunktet igen?

Se også:  Sådan redder du en Windows-computer, der nægter at starte
De almindelige udfordringer

I dette nummer af AOD har vi valgt at fokusere på seks af de mest almindelige udfordringer. Hvordan laver man for eksempel en indholdsfortegnelse, som opdaterer sig selv i takt med, at du skriver?

Nok er denne og mange andre udfordringer noget, som mange af os er stødt ind i, men hvordan er det lige, man løser dem korrekt? Man glemmer det jo også fra gang til gang.

Derfor har vi valgt at vise de seks løsninger med trin for trin-billeder og -forklaringer. Så skulle du være på lige så sikker grund, som når du laver en helt ny middagsret ud fra en god og grundig opskrift.

1 Sådan laver du nemt en indholdsfortegnelse

Det er ikke svært at lave en indholdsfortegnelse i Word – og den giver overblik i skoleopgaver, projektbeskrivelser, bogprojekter og andre lange tekster.

1 Åbn et eksisterende dokument, eller start et nyt dokument – her benytter vi et eksisterende manus til en artikel i AOD. Du kan med fordel indsætte en side forrest i dokumentet til indholdsfortegnelsen.

Se også:  Guide: Gør din pc klar til Windows 11

2 Klik nu i dokumentet der, hvor indholdsfortegnelsen skal placeres. Nu går du op i Båndet og vælger fanen ”Referencer” og siden menupunktet ”Indholdsfortegnelse” (vist med rødt).

3 Et dialogvindue folder sig ud, og her kan du vælge imellem en række forskellige tabeltyper. Vælg den stil, som du synes passer bedst. Du har også mulighed for underpunkter i indholdsfortegnelsen.

4 Nu oprettes din indholdsfortegnelse, men den er endnu uden indhold.

5 Markér herefter en ad gangen de kapiteloverskrifter mv., som du ønsker skal indgå i indholdsfortegnelsen. Start med den første kapiteloverskrift. Træk med musen en markering hen over teksten, og vælg i båndet under ”Referencer” menupunktet ”Tilføj tekst”.

6 Vælg menupunktet nedenunder: ”Opdater tabel” og herefter ”Opdater alt” i dialogboksen. Nu dukker det første kapitel op i indholdsfortegnelsen. Herefter gentager du processen, indtil alle ønskede kapiteloverskrifter mv. indgår i indholdsfortegnelsen.

1 2 3 4 5 6Næste

TAGS
Guide
Tips og tricks
Word

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her
Annoncelinks


AOD/AOD.dk   © 2022
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S