Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Grønne printere fra vugge til grav

Mantraet lyder ofte ”walk your talk!” i stedet for bare
”talk your talk”. Og det er nok værd at minde om i disse tider, da så mange
taler pænt og meget om klima. Men nogen gør noget ved sagen, blandt andet den
japanske printerspecialist Brother.

Af Jan Dahlmann, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

I Japan kalder de det "tomoiki", sameksistens, altså tanken om, at vi som mennesker er afhængige af hinanden og af, hvad naturen giver os. Denne sympatiske synsvinkel indebærer også, at vi har ansvar for hinanden og for, hvordan vi forvalter naturens ressourcer.

Brother har for mange år siden besluttet at minimere den negative effekt på miljøet, som produktion og forbrug af et it-produkt i sagens natur ikke kan undgå at have.

Men i hele processen fra fabrik over produkter, materialer, virksomhed og distribution til genbrug i alle led analyserer og registrerer man materialestrømme og udtænker forbedringer.

Der Blaue Engel

Den gennemførte miljøholdning har gjort Brother til den første printerleverandør, der har modtaget det tyske miljøcertifikat ”Der Blaue Engel” for en række nye blækprintere, der kom på markedet i 2008.

Der Blaue Engel er altid produktspecifik, fordi certifikatet netop omfatter hele produktionen, fra vugge til grav.

Der Blaue Engel anses af mange for at være blandt verdens skrappeste miljø-certificeringer, gennemsyret af tysk grundighed og nidkærhed på miljøets vegne. Men certifikatet stiller også krav til fabrikkerne, hvor produkterne fremstilles, og kravene omfatter både miljømæssige belastninger og et godt arbejdsmiljø for medarbejderne.

Printeren fødes

Alle plasticdele over 25 gram i en Brother printer mærkes efter en international standard, der sikrer, at de kan sorteres og genbruges korrekt. Brother følger også Blaue Engels forbud mod at anvende materialer, der kan skade miljø eller mennesker. Dette indbefatter for eksempel farlige farvestoffer og tungmetaller som cadmium, bly og kviksølv. Desuden kan al emballage til Brother’s printere genbruges.

Mange af Brother’s produkter overholder desuden også det udbredte EnergyStar regelsæt for lavt strømforbrug. Men opmærksomheden på energiforbruget gælder også energi fra det danske selskabs hovedkontor i Ishøj, som oppebærer en ISO-14001 godkendelse, der blandt andet sætter kontoret på en skrap energisparekur.

Brother Danmark er i dag et af koncernens mest strømbesparende kontorer, men det danske selskab vil gerne spare yderligere fem procent på elregningen. Derfor foregår der løbende en optimering på kontoret i Ishøj.

CSR

Corporate Social Responsibility er et andet af tidens politisk korrekte slogans inden for erhvervslivet. Brother er ingen undtagelse, og selskabet sponserer således en række klimaorienterede projekter.

Det gælder først og fremmest miljøorganisationen Cool Earth, der beskytter en del af Amazon-junglen i Sydamerika. Via samarbejdet er Brother med til at forhindre, at potentielt 250.000 tons CO2 sendes ud i atmosfæren. Det sker ved et samarbejde med lokalsamfund i junglen, og konkret sigter arbejdet på at hindre fældning af snesevis af tusind træer.

Selskabet har aflagt et ”Cool Earth-løfte”, der beskytter: 44.000 modne træer, 190.000 unge træer, 6 truede pattedyrsarter, 322 plantearter og over 11.000 insekt- og ormearter.

[themepacific_accordion]
[themepacific_accordion_section title="Fakta"]

Se regnskoven i Google Earth på følgende koordinater:

[/themepacific_accordion_section]
[/themepacific_accordion]