Home » Forskning » Grøn it, stadig en sællert
Grøn it, stadig en sællert

Grøn it, stadig en sællert

Share

Det er i stigende grad en god idé for virksomheder at være
miljømæssigt grønne. Det ved både Grundfos og SAP, der begge satser meget på at
være så grønne som muligt

Således har SAP netop for tredje år i træk blevet kåret som årets grønneste softwarevirksomhed af Dow Jones Sustainability Indexes, en organisation der vurderer virksomheder indenfor blandt andet sociale, økonomiske og miljømæssige forhold. SAP har fået prisen for deres indsats for større bæredygtighed.

Hos Grundfos er der på en helt anden måde at miljøbevisthed kommer ind i spillet. De har nemlig formået at skære en tredjedel af deres strømforbrug væk, ved at gå over til den såkaldte grønne it.

To forskellige måder at kigge på miljøvenlighed og grøn it, men ikke desto mindre to måder der viser, hvor vigtig grøn it er for denne branche.

”Ud over at belaste miljøet meget mindre er vi naturligvis glade for at have opnået store besparelser, fordi vi har haft fokus på grøn it. Det viser, at det både er klogt og ansvarsfuldt at forene disse to størrelser på samme tid,” fortæller Karsten Steen Sørensen.

Fra SAP lyder der tilsvarende toner: “Når det kommer til klimaproblematikken, så har vi alle et ansvar, og SAP vedkender sig gerne sit. Derfor gør vi noget aktivt ved både at have interne CO2-reduktioner og ved at tilbyde virksomheder softwareløsninger, der kan hjælpe dem med at reducere deres CO2-aftryk. Jeg tror, at det er denne aktive og handlingsorienterede tilgang til sustainability, som vi belønnes for nu,” siger Karen Nielsen, der er CEO for SAP Nordics.

Se også:  IoT er ved at blive en moden teknologi – men brugen af den er endnu begrænset

Handling bag planerne

Såvel SAP som Grundfos ved godt, at gode ord og hensigter ikke er nok til at blive en grøn virksomhed, og hos Grundfos har de igangsat en total udskiftning til grøn it i form af pc’er, skærme og printere fra Hewlett Packard.

Fra 2008 til 2009 har Grundfos i Danmark således udskiftet 4.000 it-enheder fordelt på workstations, pc’er, notebooks og tynde klienter. Der er også blevet udskiftet 2.660 mindre skærme med nye 22” lcd-skærme. Samtidig er der foretaget en printerkonsolidering fra 09 til 459 printere. Alle er energieffektive produkter fra en og samme producent, Hewlett Packard, og i alt skal Hewlett Packard opsætte og supportere over 10.000 pc’er og 3.000 printere globalt for Grundfos.

Se også:  James Bond er blevet digital

En virksomhed som SAP, der ikke som Grundfos er en produktionsvirksomhed, er nødt til at have en anden tilgang til miljøvenlighed. Her hedder nøgleordet sustainability, der bedst kan oversættes til bæredygtighed.

SAP, der har haft fokus på bæredygtighed i flere år, har gjort meget for at øge indsatsen omkring bæredygtighed, så ikke nok med at de selv ønsker at blive mere bæredygtige, de har også udviklet løsninger til kunder, som hjælper dem med til at blive mere bæredygtige.

Som en del af dette øgede fokus har SAP meldt ud, at de vil reducere deres CO2-aftryk, så det svarer til SAP’s 2000 niveau inden år 2020, svarende til en reduktion på godt 50 procent, ifølge SAP’s 2007 CO2 aftryk.

Resultaterne

Hvor vi må vente nogle år med at se, om SAP rent faktisk kan halvere deres CO2-aftryk, så ligger der allerede en rapport fra 2Ways IT, der har specialiseret sig i grøn it og optimering. Den konkluderer, at det gennemsnitlige forbrug hos Grundfos er reduceret med mere end en tredjedel, nemlig 39 procent pr. pc, og 3 procent pr. printer. Det svarer til en CO2-reduktion på 699 tons om året.


TAGS
erhverv

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S