Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
For første gang nogensinde lanceres en reklamefinansieret filmtjeneste i Danmark. Bag tjenesten står det svenske selskab Voddler. Adgangen foregår dog igennem Telenor, som til maj giver samtlige kunder mulighed for at se tusindvis af film og tv-serier derhjemme via deres bredbåndsforbindelse.
Voddler giver adgang til et bredt udvalg af filmtitler og tv-serier. For at kunne se filmene, skal man have en bredbåndsforbindelse, en computer og en invitation fra Telenor. Har man en 2,5 Mbit-forbindelse bliver filmene vist i DVD-kvalitet.
Tjenesten fungerer både på PC og Mac og platformen er opbygget som en P2P løsning. Det betyder, at et ubegrænset antal brugere kan benytte tjenesten samtidig.
Voddler tilbyder to forskellige muligheder for at se film.
Den første er en reklamefinansieret løsning, der giver gratis adgang til et bredt udvalg af film — dog ikke de nyeste på markedet. Når filmen sættes i gang, vises først fem reklamer og en film-trailer, som brugeren ikke kan ’spole’ hen over.
Den anden er en betalingsløsning, hvor brugeren betaler enkeltvis for at se de allernyeste film. Prisen fastsættes individuelt for hver enkelt film, men vil typisk ligge på 9-40 kr. Derudover vil der være film, som får danmarkspremiere på Voddler, og de vil koste en smule mere.