Home » Software » Gratis Office til alle!
Gratis Office til alle!

Gratis Office til alle!

Share

Når du køber en ny pc med præinstalleret Microsoft Office, nedgraderes den automatisk til en gratis version, hvis du ikke køber licens til den fulde udgave. Det er et bedre valg end et af de andre gratis alternativer til Microsoft Office, netop fordi det er Microsoft Office!

Tidligere var det Microsoft Works, der var det gratis alternativ på nye computere, men da pakken efterhånden var ret bedaget, valgte Microsoft at give købere af nye pc’er med præinstalleret Office muligehd for at vælge mellem Microsoft Office til Hjemmet og Studiet 2010, Microsoft Office til

Hjemmet og Firmaet 2010, Microsoft Office Professional 2010 eller en særlig, neddroslet version af Microsoft Word og Excel, der til gengæld er helt gratis at anvende – selv efter prøveperioden på 60 dage er udløbet.

Den gratis udgave hedder Microsoft Office Starter, og den er kun tilgængelig, hvis du køber en ny computer med Microsoft Office præinstalleret på. Den er ikke mulig at anskaffe på anden måde.

Og det er – naturligvis – nemt at opgradere Office Starter til den fulde version. Yderst til højre på Startside-fanen finder du en Køb-knap, der automatisk guider dig videre til Microsofts onlinebutik, hvor du kan købe et såkaldt produktnøglekort til en af de tre fulde Office-versioner, der ligger præinstalleret sammen med Office Starter.

[pt id=’2017337′ size=’large’ link=’file’]

 

Skånsomt neddroslet

At der er tale om neddroslede versioner i Microsoft Office Starter 2010, som den særlige gratis-version hedder, betyder i praksis, at de mere avancerede funktioner, som Registrer ændringer i Word og Pivottabeller i Excel er fjernet.

Det er funktioner, man måske nok kan leve uden i privaten, men til større dokumenter end breve og til regneark, der skal bruges til mere end bare simple beregninger, kan de slet ikke undværes.

Overordnet set synes Office Starter at være en meget skånsom neddrosling af Word, da både stave- og grammatikkontrol, ordtæller, WordArt-teksteffekter og muligheden for at indsætte tabeller i dokumenterne følger med. Det samme gør alle diagramtyperne og regnearksfunktionerne i Excel og muligheden for at anvende betinget formatering og formatere hele eller dele af regnearket som en tabel.

Alle funktioner på Startside-fanen i både Excel og Word er også til stede i Starter, ligesom de fleste funktioner på Indsæt- og Sidelayout-fanerne. Faktisk kan du også klare en fødselsdagsinvitation, for Forsendelser-fanen og den dertil hørende brevfletningsfunktion er stadig tilgængelig i Office Starter, selvom mange regner netop brevfletning for en af de mere avancerede funktioner i Word.

Du kan tilmed pynte invitationen med multimedieklip, billeder, selvtegnede figurer, og hvad du ellers kan finde på Indsæt-fanen i Word. Men det meget skattede illustrationsværktøj SmartArt, må du undvære.

Se også:  Spar penge: Billige programmer der kan matche de dyreste

Der er heller ingen begrænsninger på dokumenthåndtering. Du kan selvfølgelig åbne dokumenter fra andre og redigere i dem – også selv om de er oprettet med den ”fulde udgave” af Microsoft Office 2010. Men de steder, hvor der er anvendt funktioner, der ikke følger med i Office Starter, kan du kun se, men ikke redigere i de pågældende elementer.

[pt id=’2017336′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Der mangler lidt faner i Office Starter. Mest irriterende er nok den manglende Vis-fane.”‘]

Der mangler lidt faner i Office Starter. Mest irriterende er nok den manglende Vis-fane.

Hvad kan jeg så ikke med Office Starter?

Så længe det er almindelig brevskrivning og husholdningsbudgettet, der skal klares, kan du sagtens benytte Microsoft Office Starter. Men så snart du skal noget lidt mere avanceret eller de lidt ældre, skolesøgende børn, gymnasieelever, studerende og eventuelle uddannede akademikere i husstanden skal til at skrive større tekster eller opbygge mere krævende regneark, vil de hurtigt løbe ind i problemer.

F.eks. er Gennemse-fanen væk i Word, hvorfor det hverken er muligt at bruge Spor ændringer, bygge indholdsfortegnelser eller indarbejde et noteapparat i dokumentet. Anvender du dokumenter eller regneark med makroer i, eller har du behov for at bygge egne makroer, må du også til lommerne og købe en af de større versioner.

På samme måde er der ingen Pivottabel-funktion i Excel, så mere avanceret behandling af store talsæt er umulig i Microsoft Office Starter. En del vil sikkert også irriteres over at Vis-fanen mangler i Office Starter, så der ikke er adgang til den særlige Fuldskærmslæsning-visning.

Men du kan stadig skifte mellem de øvrige visninger ved hjælp af Visninger-knapperne nederst til højre i Statuslinjen, ligesom du kan ændre forstørrelsen på indholdet i dokumentvinduet.

Men det værste er næsten, at hverken PowerPoint, eller Microsoft seneste genialitet, OneNote, er med i Office Starter. Det er programmer, der også oftest anvendes i privaten, i hvert fald for PowerPoints vedkommende. De kan naturligvis tilgås via de gratis Office Web Apps på Facebook, men det er ikke helt det samme, som den ægte vare.

[pt id=’2017338′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Yderst til højre på Startside-fanen finder du en Køb-knap der automatisk guider dig videre til Microsofts online-butik.”‘]

Yderst til højre på Startside-fanen finder du en Køb-knap, der automatisk guider dig videre til Microsofts online-butik.

Bagsiden af medaljen

Den største bagside af medaljen er dog nok den irriterende opgaverude i højre side af programvinduet på nøjagtigt 208 pixel i bredden med indbygget annonceplads. Øverst er opgaveruden opbygget som en Hurtigt i gang med-guide, men nederst kommer der løbende nye annoncer fra Microsoft og andre annoncører. Annoncerne skifter for hver 45 sekunder.

Det kan nemt virke forstyrrende og distrahere en del i hverdagen. Men det allerværste er dog, at opgaveruden ikke kan vælges fra, endsige tilpasses i bredden. Det betyder ikke så meget, hvis du arbejder på en almindelig størrelse skærm, men på en netbook med en opløsning på 1366 eller 1024 pixel i bredden er det ret meget screen-estate, der mistes på den konto.

[pt id=’2017339′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Yderst til højre på Startside-fanen finder du en Køb-knap der automatisk guider dig videre til Microsofts onlinebutik.”‘]

Yderst til højre på Startside-fanen finder du en Køb-knap, der automatisk guider dig videre til Microsofts onlinebutik.

Et bedre valg end de gratis alternativer

Så selvom der er en del funktionalitet, der er udelukket i Microsoft Office Starter, så vil det være muligt at klare de mest almindelige, private dokumenter og regneark med Starter uden de store problemer. Så er du på jagt efter et gratis alternativ til Microsoft Office i privaten, er Microsoft Office Starter så absolut det bedste valg frem for andre alternativer – netop fordi det er Microsoft Office!

Se også:  4 fantastiske gratis programmer

Den fungerer på samme måde, som den Office-version du er vant til fra arbejdet, og du kan åbne de dokumenter, du tager med hjem fra arbejde og arbejde videre i dem, uden at det ødelægger eller fjerner nogle af de elementer i dokumenterne, der er oprettet i den fulde version af Microsoft Office.

Så skal din Office-pakke være gratis, så vælg for himlens skyld Microsoft Office Starter. I forhold til alternativerne, så vinder Microsoft Office Starter på den velkendte brugergrænseflade og integrationen med Office Live SkyDrive og mail i form af Windows Live Mail.

Det kan du med Office Starter 2010:

• Skabe og redigere simple Word dokumenter og Excel regneark
• Åbne eksisterende Word- og Excel-filer
• Arbejde med budgetter og andre “simple” regneark
• Skrive breve og andre dokumenter uden brug af noteapparat og indholdsfortegnelse

Det kan du ikke med Office Starter 2010:

• Tilføje kommentarer og bruge Spor ændringer
• Analysere data med pivottabeller
• Anvende SmartArt grafik i dokumenter
• Bruge makroer
• Ændre Båndet
• Hente eksterne data ind i Excel
• Indsætte indholdsfortegnelse, fodnoter og litteraturliste
• Fjerne reklamerne i opgaveruden

Når du køber en ny pc med Microsoft Office præinstalleret, kan du vælge mellem fire forskellige versioner: Microsoft Office til Hjemmet og Studiet 2010, Microsoft Office til Hjemmet og Firmaet 2010, Microsoft Office Professional 2010 eller Microsoft Office Starter 2010.

Ønsker du at aktivere en af de tre fulde versioner, skal du købe en licens til dem i form af et produktnøglekort. På kortet står en 25-cifret licensnøgle, der aktiverer den version af Microsoft Office, som produktnøglekortet giver licens til.

Du kan købe produktnøglekortet online på www.microsoftoffice.dk, hos de store elektronikvarehuse eller udvalgte it-butikker.

Er du uddannelsessøgende og har en licens til Microsoft Office Professional Academic 2010, kan du også aktivere den præinstallerede Microsoft Office Professional med produktnøglen til Office Professionel Academic 2010.


TAGS
Guide
Microsoft Office 2010
software
Tips og trick
Windows 7

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S