Home » Grafikkort » Grafikteknologier [TEST]: AMD FreeSync 2 vs. Nvidia G-Sync
Grafikteknologier [TEST]: AMD FreeSync 2 vs. Nvidia G-Sync

Grafikteknologier [TEST]: AMD FreeSync 2 vs. Nvidia G-Sync

Share

Resultatet bliver produceret af TSMC på firmaets ældre 28LP-proces, og når det bliver parret med tre ddr3l-dram-chips, bliver hele historien temmelig bekostelig – og det er slutbrugeren, der hænger på regningen. Det betyder, at G-Sync-skærme typisk koster mere end andre sammenlignelige modeller. I begyndelsen kunne det retfærdiggøres af oplevelsens kvalitet.

Med G-Sync fik man en skærm, der var tilpasset og optimeret, navnlig når det gjaldt om at kombinere adaptive refresh med pixel-overdrive. Tidlige FreeSync-skærme var usikre, og nogle af dem led af ghosting. FreeSync-implementeringer er nu mere driftssikre, og det gør fordelene ved G-Sync mere diskutable. Imidlertid gælder det for FreeSync 2, at de øgede krav har presset priserne. Man får dog stadig flere funktioner for pengene end med G-Sync.

Vinder: FreeSync 2

4. Omgang: Gameplay

Dette er naturligvis hovedsagen: glat og ubesværet gaming. G-Sync er dyr og låst til Nvidia-hardware, men gevinsten er den glatteste og mest polerede gaming-oplevelse, man kan få, ikke sandt? Det er i hvert fald rigtigt, at G-Sync tidligere var den mest pålidelige løsning. Nvidia lagde meget arbejde i at gøre G-Sync så glatpoleret som muligt.

Det indebar ikke kun optimering til at fungere rigtigt med pixel-overdrive, men også funktioner som såkaldt collision avoidance, der skulle hjælpe under forhold med lave framerates, hvor skærmen bliver opdateret med kopierede frames, der fungerer som stopklodser, mens man venter på, at en ny frame bliver renderet.

Se også:  Lækker teknik: Her er de nye AMD Ryzen cpu’er

Systemet bruger algoritmer til at undgå et scenario, hvor en ny frame er parat, men er nødt til at vente på, at skærmen er færdig med at blive opdateret med en kopieret frame. FreeSync har sin egen løsning: Low Framerate Compensation-support.

Denne teknik udvider det område af refreshrates, som FreeSync virker på, og sikrer bedre ydelse ved lavere framerates. Tidligere var den en valgfri funktion; med FreeSync 2 er den obligatorisk. Derfor er det uden betydning set fra et subjektivt gameplay-perspektiv.

Vinder:Uafgjort

5. Omgang: Andre funktioner

Er der andre funktioner, som ikke er direkte beslægtede med at opnå og optimere adaptive refreshrates, og som kan forskyde balancen? Det er svært at give et endegyldigt svar på det spørgsmål, og det skyldes til dels en vis mangel på klarhed om G-Syncs specifikationer og krav.

Man kan for eksempel se referencer til G-Sync-HDR-skærme, men det refererer i virkeligheden til en G-Sync-skærm med tilføjet HDR-kapabilitet. HDR er understøttet af G-Sync, ikke direkte krævet af teknologien. Når det gælder FreeSync 2, anlægger man her et nyt syn på HDR-rendering.

Se også:  Gaming-processorer [STORTEST]: Her er den bedste processor til din gaming-pc

Den konventionelle fremgangsmåde omfatter kortlægning af det krævede dynamiske område to gange, først i spillet for at leve op til en HDR-standard såsom HDR10, og så igen i skærmen for at gå fra HDR10 til skærmens indbyggede dynamiske område.

Det forenkler FreeSync 2 ved at gøre det muligt for spil at tone-mappe direkte til en skærms oprindelige dynamiske område. I teorien kan det spare nogle få kostbare millisekunder og forbedre responses i HDR-spil. I praksis kræver det specifik support fra spiludviklerne, og det er bestemt ikke ideelt.

Vinder: FreeSync 2 – i teorien

Og vinderen er… FreeSync 2

Dengang adaptive refresh-teknologi var noget nyt, var det svært ikke at pege på Nvidias G-Sync. Der var udmærkede implementeringer af FreeSync-skærme fra den første dag, men hvis man skulle vælge mellem G-Sync- og FreeSync-skærme, kunne man stole på, at valget af G-Sync ville give en god oplevelse. FreeSync? Ikke i så høj grad.

TAGS
AMD
FreeSync
G-Sync
Gruppetest
nvidia
refresh-teknologier

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S