Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

GPS til elementerne

Regn, slud eller kulde? Derfor kan man vel godt blive navigeret?.

Af Peter Hyldahl, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Den ligner umiddelbart blot en GPS, som er lidt stor og lidt klodset. Lidt tung og lidt for tyk i forhold til de bedste på markedet. Men der er ikke tale om en gammel model eller en ny fra en ukendt, russisk leverandør, men derimod en spritny model fra Garmin. Zumu 660 er lavet til at modstå elementerne – eller nærmere at fungere i dem.

Således er den pakket godt ind i et stødsikkert chassis og ikke mindst et, som er sikret mod en ordentlig skylle. For selvom der medfølger sugekop og strøm til brug i bilen, så er det primært en enhed til dig, der vil have den på motorcykelen eller måske cykelen.

Der medfølger et beslag, som kan bruges både til MC og cykel. Det udmærker sig ved at være særdeles drejeligt og medgørligt. Så du skal nok finde mindst én måde at montere det på, så du er tilfreds med positionen, når du kører.

Har du den på cyklen, er det uden TMC, da det kræver strøm og kabel. I bil er TMC ekstra tilbehør, hvilket vi synes er lige at stramme den, når prisen er 4.700 kroner. På en MC kan du sætte den til batteriet, og så har den minijackstik, så du kan tilslutte hovedtelefoner, du kan have på under hjelmen og blive guidet via tale. Du kan også bruge trådløst Bluetooth teknologi. Men ellers er det faktisk bare at kaste et blik ned over displayet, som er stort og let at aflæse, og du er ikke i tvivl om, hvor du skal dreje næste gang.

Vi prøvede den på en Ducati Multistrada med storlarmende lydpotter, og det gik fint med at finde rundt, selv om vi kun kunne høre motoren, der overdøver det hele med nogle herlige drøn.
På cykel vil du glædes over den store højttaler, som virkelig kan råbe højt – fint i dansk blæsevejr.

Vejledningen er som på de større og gode Garmin-modeller til bil – det vil sige med gode detaljerede kort og fin rolig stemmevejledning. Vi synes dog, at prisen er lidt høj, og at der burde følge en netlader med. Den skal købes ekstra for 199 kroner.

Til gengæld vil du glædes over at kunne køre næsten fem timer på et batteri, og at det modsat mange andre modeller kan udskiftes rimeligt let. Så du kan have et ekstra med på den lange cykeltur, hvor du ikke er i nærheden af et netstik.

Desuden er vi imponerede over, hvor robust Zumo 660 er bygget. Så har du brug for en GPS, til bil, MC, cykel og måske båden kan du nøjes med denne, og så begynder prisen at give mere mening.

Specs:

Skærmstørrelse: 4,3” wide
Kort: Europa med City Navigator
Batteri: Genopladeligt lithium-ion
Batterilevetid: Op til 5 timer
Monteringskit: Bil, cykel/MC
TMC: Ekstra – 199 kroner.
SD Kortlæser
Dimensioner: 13,5 x 8,4 x 2,3 cm
Vægt: 270 gram