Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

GPS i 2022 – sugekoppen der blev væk

TomTom genopfinder sig selv på forbrugermarkedet med en smartphone-app, der ser ud og – næsten – føles som skærmen på et af firmaets ikoniske navigationssystemer. Er 2022-løsningen bedre end fortidens?.

Af Knud Søndergaard, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Der er blevet langt mellem biler med sugekop i eller ved forruden. Når man en gang imellem ser sådan én, drejer det sig typisk om en holder til et såkaldt dashcam, som konstant overvåger trafiksituationen.

Den uundværlige GPS-navigatør er enten blevet en del af en bils intelligente elektronik eller – langt hyppigere – afløst af en ”gratis” app som den dominerende Google Maps eller en lignende løsning.

Men mennesker – i hvert fald denne profil – er også vanedyr, og når man først har vænnet sig til en bestemt GPS-filosofi, er det ikke altid nemt at skifte leverandør. Her på AOD har TomTom været blandt de foretrukne GPS-mærker – tjek selv på www.aod.dk, men der er gået mere end fire år siden vores seneste test.

Til trods for denne situation har TomTom klaret sig godt og beskæftiger i dag over 4500 medarbejdere i hovedkvarteret i Amsterdam samt på 30 kontorer i andre lande.

Langt den største del af denne stab arbejder med kort – indsamling, opdatering og kommunikation af vej- og trafikdata, der gør det muligt at køre fra A til B på den nemmeste, hurtigste og sikreste måde. Et enormt fremskridt har været at bygge GSM-moduler ind i GPS’erne, så brugerne får konstant opdateret trafikinformation via mobilnettet.

 

Over i mobiluniverset

TomTom har set skriften på væggen og eksperimenteret meget med at overføre brugeroplevelsen fra de dedikerede GPS’er til smartphone-universet samt ikke mindst finde en appetitlig prisstruktur i forhold til markedets gratisløsninger.

I 2021 tog virksomheden nogle initiativer, som lader til at virke: Prøv TomTom Go-appen gratis i 30 dage, og hvis du kan lide den, koster en licens med global geografisk dækning og løbende opdateringer 29 kroner om måneden eller 155 kroner om året. Og iOS-familier med op til seks brugere kan slippe med 229 kroner om året for hele molevitten.

Ifølge TomTom er appen allerede blevet downloadet mere end 10 millioner gange. Der forlyder ikke noget om, hvor mange af disse downloadere der er blevet hængende som betalende kunder.
Vi købte en Android-licens i eftersommeren 2021 og har leget lidt med den.

Sådan præsenteres Android Auto-appen på en smartphone med Android 12-styresystemet. Det er ikke et problem at få fremmede apps over på en kompatibel skærm i bilen.

Vi valgte dog at udskyde en test, fordi der gik rygter om, at den dengang kommende version 12 af Android-styresystemet ville ændre mulighederne for at bruge Android Auto-appen direkte på touchskærmen i en bil. Hensigten skulle være at tvinge GPS-brugerne over på Googles egen Assistent-køretilstand.

Nu har vi fået Android 12 på et par af vores smartphones, og så kan vi bedre beskrive, hvordan TomTom GO-appen i dag fungerer på en smartphone i en bil.

I modsætning til en del firmaer på app-vejen har TomTom ikke prøvet at genopfinde den dybe tallerken. Når Go er downloadet og installeret, er vores bruger­oplevelse praktisk talt den samme, som når vi har skiftet fra én TomTom-GPS til en nyere model.

Når dette er skrevet, skal vi straks tilføje, at folk, der aldrig har prøvet andet end Maps, sikkert vil finde Go-appen besværlig og uoverskue-lig. Den skal nemlig installeres og opsættes, hvis man vil have fuldt udbytte af den.

Et skærmskud, som TomTom-brugere kender aldeles udmærket, men her fra en Samsung-smartphone med den nye Go-app. Den lodrette statusbjælke til højre på skærmen letter overblikket.

Til gengæld får man selv som almindelig bilist en lang række muligheder for at personalisere skærmens udseende, informationsmængde, ruteplanlægning og masser af andre parametre.

Det er næsten som med en smartphone: Hvis man har det fint med fabrikkens standardindstillinger, kan man komme op at køre på få minutter, men vil man sætte et solidt fingeraftryk på enheden, tager det længere tid.

Vi tror også, at selv om vi er glade for mulighederne i en ”rigtig” GPS, vil vi ikke få mange til at droppe deres Maps – eller Garmin for den sags skyld – og konvertere til TomTom Go. Derfor bliver resten af denne test nærmere en prædiken for de frelste end en dybere beskrivelse af GPS’er generelt og TomToms særlige features.

Sidemandsoplæring

Da vi installerede TomTom Go-appen på en Samsung-smartphone (Galaxy S20 Ultra 5G), genkendte vi straks menustrukturen og startede derfor vores Go 6200, så vi kunne ramme vores tilvante indstillinger. Ikke særlig kreativt, men nemt og sikkert.

I al almindelighed kan man også slippe godt fra blot at vælge sprog og land samt acceptere standard­indstillingerne. Vi er også enige med TomTom på mange punkter, men generelt foretrækker vi at lade automatikken træffe så mange beslutninger som muligt.

I tilfælde af trafikpropper og andre pludselige forhindringer uddelegerer vi derfor valget af alternative ruter til GPS’en, og vi vil altid køre ad de hurtigste ruter.

Tidligere kunne det være bøvlet at overføre adresselisten i en GPS til en ny enhed. Den udfordring løste TomTom for flere år siden via GSM-opkoblingen, og da vi havde appen oppe at køre, kunne vi konstatere, at de lange lister med ”Mine steder” og ”Nylige destinationer” var overført helt intakt til smartphonen.

Fabriksinstalleret GPS i Tiguan-instrumentbordet? Nej, en Samsung-smart­phone med TomTom Go-appen, som bruger bilens forholdsvis store skærm via Android Auto-funktionaliteten.

Her må vi sige, at en (dyr) smartphone er langt bedre basis for GPS-navigation end en dedikeret enhed. Vores Go 6200 var som ny oppe at ringe på markedet med en Quad-core A7-cpu på 1,3 GHz, 512 MB ram og 16 GB lager, men det er jo peanuts ved siden af en Galaxy med en talknuser af en processor med otte kerner plus 12 GB ram, 128 GB lager og en langt mere detaljeret skærm.

Med så meget power er det heller ingen sag at lade smartphonen få adgang til hele kontaktlisten og lade den installere alle de kort, man kan få brug for. Men blot en nyere smartphone i 2K-klassen bør efter vores vurdering være tilstrækkelig til navigationsbrug.

Dataforbruget virker heller ikke afskrækkende. Ifølge TomTom koster det omkring 7 MB data om måneden, hvis man kører en time om dagen i myldretiden, så det kan umuligt belaste et typisk abonnement.

Mobilnavigation i en bil

Som nævnt ovenfor har vi været lidt bekymrede for TomTom Go-appens fremtid i Android 12-miljøet. Vi er ikke så meget i tvivl om Googles hensigter, men foreløbig lader der ikke til at være nogen problemer.
Man kan selvfølgelig køre Go-appen på en Android-telefon, der har den installeret.

Android Auto-appen er ikke længere tilgængelig på en smartphone, men kun på bilens skærm, som så skal understøtte den, og det lader til at være tilfældet for praktisk taget alle bilmærker og nyere bilmodeller.

Mobilsiden.dk har en liste, som ser meget komplet ud. AODs testkøretøj til denne historie er en VW Tiguan fra marts 2017, og modellen har været understøttet siden årgang 2016.

Så kobler man et USB-kabel mellem smartphonen og en kompatibel port i bilen, og bingo! – nu er billedet på telefonen også på bilens større skærm. Man skal trykke på et par knapper og bekræfte, at bilen holder stille, mens man leger, men det kan læres.

Ikke alene er skærmen nu større, men man får også kørselsanvisningerne ud over bilens højttalere, som er langt at foretrække for telefonens lydsystem, der ellers hører til markedets bedre af slagsen.

Tiguanen er også god til håndfri telefoni over Bluetooth, men det kan altid være distraherende, hvis man bruger telefonen og samtidig får navigationskommandoer.

Lev med det – eller nøjes med at høre radio under kørslen.