Home » Internet » Google opdaterer søgemaskinen med 7 nye funktioner
Google opdaterer søgemaskinen med 7 nye funktioner

Google opdaterer søgemaskinen med 7 nye funktioner

Share

Googles søgemaskine er i evig udvikling. Nu er der kommet 7 nye funktioner til som skal forbedre oplevelsen for brugeren …

Googles søgemaskine er så meget en selvfølgelig for den moderne internet-bruger at man nærmest ikke tænker over at den kan være anderledes end den er. Men Google tilføjer løbende nye features og forbedringer til den altdominerende web-vejviser.

Nu er der kommet syv friske features til søgemaskinen:

Vigtige øjeblikke i videoer

Googles seneste AI-fremskridt er i stand til at identificere ‘key moments’ i videoindhold. Herefter opdeler søgemaskinen videoen i kapitler som i en bog. Det gør det lettere for brugerne at finde frem til det vigtige punkt i en opskrift eller det afgørende mål i en fodboldkamp. Google forventer, at omkring 10% af alle søgninger ved årsskiftet benytter sig af teknologien.

Klart overblik over virksomheders corona-procedure

En række tiltag skal gøre det sikrere at navigere sikkert og effektivt i en verden med pandemi. Hvis man søger på virksomheder, får man et real-time overblik over, hvor mange mennesker, der er på stedet. På virksomhedens profil i søgemaskinen kommer der et overblik over coronaprocedurerne det pågældende sted. Det kunne være krav om mundbind, tidlig bordreservation eller andet.

Se også:  Gmail og andre Google-tjenester ramt af store tekniske problemer
Nyn dig frem til den rigtige sang

Du har melodien i hovedet, men kan ikke huske sangen. Søgemaskinens AI kommer til dig til hjælp og kan genkende sange, hvis du nynner dem – primært på engelsk og ikke på dansk endnu.

Lektiehjælp og shopping

Et af det steder, hvor AI er allermest fremtrædende, er på Lens og augmented reality. Lens kan hjælpe med lektierne i fag som matematik, kemi, biologi og fysik. Derudover bliver det også lettere at shoppe, da Lens fx kan identificere alt fra tøj, sko, gadgets til interiør for derefter at komme med forslag til forhandlere.

Gør data letforståeligt

Nogle gange leder man på Google efter et simpelt fakta, som nogen gange kan være svært at finde. Men det bliver lettere og lettere. De nye opgraderinger af søgemaskingen betyder, at statistiske søgninger vil blive grafisk visualiseret for at gøre dem lettere at forstå. Via natural language processing matches millioner af datapunkter til at nå det rette svar. Eksempel: “Indbyggertal i Aarhus”. Svaret kommer direkte, med graf, og sammenlignet med andre byer.

Se også:  Dansk musik tilbage på YouTube - Google og Koda har nået en aftale
Journalist Studio

Journalist Studio giver journalister en værktøjskasse med redskaber, der gør det lettere for dem at arbejde. Et af dem er Pinpoint, der giver journalisterne et hurtigt overblik over flere hundrede tusinde dokumenter ved automatisk at fremhæve de hyppigst nævnte personer, organisationer og lokationer. Teknologien bygger bl.a. på tale-til-tekst-teknologi og optisk genkendelse.

Var det dette, du søgte efter?

Hvis du søger på engelsk, er søgemaskinen blevet endnu bedre til at identificere, hvis man har lavet en slåfejl eller en stavefejl i en søgning. Det såkaldte ‘BERT language understanding’ giver bedre søgeresultater i en række tilfælde.

“Google er først og sidst en søgemaskine. Og vores vigtigste opgave er at levere troværdig og relevant information hver gang, nogen søger hos os – hvilket sker milliarder af gange dagligt. Det er fedt at se, at kunstig intelligens kan bruges til at skabe konkrete fremskridt, men vi er kun lige begyndt”, siger Googles danske kommunikationschef, Jesper Vangkilde.


TAGS
Google
søgemaskine

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S