Af Aksel Brinck, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Det mobile internet har sejret. Det ved vi her på AOD, for vi har flere besøgende fra browsere på mobiltelefoner end fra stationære og bærbare computere. Google har besluttet at tage konsekvensen af denne udvikling og (tør man nok fastslå) revolutionere søgning på internettet. I fremtiden vil Google-søgemaskinens robotter kun gennemse mobilversionen af websider og altså alene bedømme websiders relevans ud fra det mobile internet.
Det kan betyde, at mange websiders mobilversion må bygges om, hvis ikke de skal miste deres Google-rangering. For virksomhederne bag for eksempel shop-sider og nyhedssider kan Googlebottens nye måde at kravle gennem websider på få kolossale konsekvenser og i værste fald føre til et kraftigt tilbageslag i indtjeningen eller måske ligefrem lukning.
Et hensyn til corona-konsekvenserne
Nu udsætter Google sin "mobile-first"-plan til 31. marts næste år, og det skyldes ifølge selskabet, at mange virksomheder i forvejen er presset på indtjeningen som følge af corona-pandemien. Disse virksomheder har svært ved at finde penge til at foretage de nødvendige ændringer af mobilversionen af deres websider.
"Vi har erkendt, at i disse usikre tider er det ikke altid nemt at fokusere på arbejdet som ellers, så vi har besluttet at forlænge tidsrammen til udgangen af marts 2021," forklarer Google i en meddelelse.
Google har været længe undervejs med "mobile-first"-strategien, men når den slår fuldt igennem i marts næste år, vil Googlebots kun besøge mobilsider, hvilket i praksis vil sige, at nettet endelig har overgivet sig helt og holdent til den mobile platform.
Helt frem til 2007 havde stationære og bærbare computere internet stort set for sig selv. Men da smartphonen kom til (først med iPhone), begyndte en ny udvikling, hvor den mobile platform gradvist vandt terræn. Nu har den vundet.