Af Natasja Broström, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Blot få år efter lanceringen af Stadia trækker Google nu stikket til sin spiludviklerafdeling. Den interne afdeling, kaldet SG&E (Stadia Game and Entertainment), skulle udvikle unikke titler til Googles spilplatform, men streamingtjenesten har ikke ligefrem været nogen bragende succes med lunken tilslutning og tekniske problemer.
Beslutning er dog stadig en overraskelse. Blot fem dage før annonceringen roste Stadias underdirektør, Phil Harrison, i en mail ”de store fremskridt”, SG&E’s udviklerteam havde opnået.
Selv begrunder Google sin beslutning med, at udviklingen af topspil fra bunden ”en betydelig investering” – ifølge en udmelding fra søgegiganten.
Mangel på stortitler
Lukningen af SG&E skal muligvis ses på baggrund af, at Microsoft har opkøbt ZeniMax Media og dermed fået licenseret adgang til stortitler som Elder Scrolls, Doom, Fallout, Quake med videre. Dermed har en af Stadias nærmeste konkurrenter sat sig på nogle af markedets mest kendte og populære titler.
Ifølge Phil Harrison lover Google dog at forsætte ”med at udbygge den allerede velkendte teknologi bag Stadia, men vi vil ikke investere yderligere i, at SG&E udvikler eksklusivt indhold ud over allerede planlagte spil.”
Det betyder, at brugere af Stadia må vinke farvel til store, ellers lovede multiplayer-verdner og support af allerede lancerede titler som for eksempel Journey into the Savage Planet. Det er ellers et spil, som allerede lider under manglende udbedring af bugs.
100 nye spil på vej
Stadia blev lanceret i 2018 og var tænkt som et alternativ til en spillekonsol. I stedet for en fysisk enhed skulle brugerne kun anvende en Chromcast-enhed og en controller eller for eksempel en Android-smartphone. Hele indholdet lå i ”skyen”.
Teoretisk skulle streaming-tjenesten levere spiloplevelser i 60 fps og op til 4K, men lange ventetider og hardware, som ikke leverede en solid, flydende spiloplevelse, fik snart flere brugere til at forlade Stadia. På sit højeste havde Stadia to millioner brugere.
For at holde på kunderne har Google meldt ud, at Stadia i år, 2021, vil få over 100 nye spil i porteføljen, blandt andet Fifa 21. Om det er nok til at lokke brugere til, vi tiden vise.