Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
FitBit er størst på markedet for ur og armbånd til at måle sport og aktivitet. Vil man udvide sin forretning på dette område er producenten således næppe den værste man kan opkøbe.
Det har Google nu gjort. Målet er at styrke deres egen position på markeder for wearables, som ærlig talt også godt kunne blive et lille spark bagi.
Android Wear har ikke været en overvældende succes. Det er færre og færre nye produkter vi efterhånden ser med Googles software til ure og fitness-armbånd.
Det skal der tilsyneladende laves om på. Med adgang til FitBits teknologi og viden vil Google erobre markedet. Og man kan da håbe for producenten at missionen lykkedes, for købet ikke har været billigt. Cirka 14 milliarder danske kroner har Google betalt for FitBit.
Får adgang til følsomme oplysninger
Med i handlen får Google også alle data på FitBits brugere. Her iblandt lettere følsomme data om fysisk og sundhed. Om brugerne ligeså villigt ville have sagt ja til at lægge sine data i hænderne på Google, da de tog deres fitness-armbånd i brug, kan man kun gætte på, men der er næppe meget at gøre.
[irp posts="3126850"]
FitBit forsikrer dog at man trygt kan overlade sine data hos Google. ”Fitbit vil fortsat sørge for at brugerne har kontrol over deres data, samt at der er fuld transparens om, hvilke data der bliver indsamlet og hvorfor,” lyder det fra Jamer Park, medstifter og administrerende direktør for Fitbit i en pressemeddelelse.