Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Google lancerede i sidste uge en stribe produktnyheder ved den årlige udviklerkonference Google I/O. Blandt nyhederne er en række nye funktioner i Workspace-programmerne, som skal gøre det nemmere at samarbejde direkte i dokumenter og holde styr på sine projektor. Her er et udpluk af de nye funktioner:
Det smarte @: Funktionen "smart chip" gør det nu nemt at tagge personer eller linke til filer og møder i Docs. Alt, du skal gøre, er at skrive et “@”, og så åbner en menu med forslag til relevante filer og kontakter, som du kan linke til. Funktionen dukker op i Sheets i løbet af de kommende måneder.
Sideløse dokumenter: Der er tilføjet et nyt sideformat til Docs. Formatet fjerner sidestrukturer og skaber en flade, som du kan udvide og tilpasse til den skærm, du arbejder fra. Visningen gør det eksempelvis nemmere at arbejde med brede tabeller eller store billeder. Du kan selvfølgelig altid skifte tilbage til en sidestruktur, hvis du vil eksportere en PDF eller udskrive.
Dosmerseddel i Docs: Det er nu muligt at oprette tjeklister i både web- og mobiludgaven af Docs. Snart bliver det også muligt at tildele opgaver på tjeklisten til andre brugere, som vil kunne se deres to-do’s i Google Tasks.
Nye tabelskabeloner: I den nærmeste fremtid dukker nye skabeloner op i Docs. Skabelonerne gør det muligt at bygge tabeller, som eksempelvis gør det nemmere at styre projekter, hvor flere forskellige brugere giver input til bestemte elementer undervejs.
Smart hjælp i Sheets: Browserudgaven af Sheets giver nu forslag til formler og gør det lettere for selv novicer at trække konklusioner ud af deres data. Den intelligente funktion hjælper dig blandt andet med at bygge og fejlfinde, når du bruger formularer.
Se alle de 12 nye Workspace-funktoner her. I videoen nedenfor får du en præsentation på et minut: