Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Briller med indbygget kamera og direkte adgang til internettet var vist aldrig rigtig en god, og med det stigende fokus på privatliv og skepsis over for tech-giganternes dataindsamling er det ikke så underligt, at Google nu sender dine smarte briller i graven.
Den seneste - og sidste - opdatering klipper båndet mellem brillerne og Googles tjenester. Fra d. 25. februar vil brugerne ikke længere kunne tilgå deres Google-konto via brillerne.
Brillerne vil stadig kunne forbindes til mobilen med Bluetooth, køre sideloadede apps samt tage billeder og video med kameraet. Men integrerede apps som Hangouts, YouTube, og Gmail vil ikke længere kunne bruges. App'en, der giver adgang til brillernes indstillinger vil heller ikke virke.
Hård medfart
Den dødbringende opdatering gælder Google Glass Explorer Edition, forbruger-udgaven af Googles briller, som blev sendt på markedet i 2013. Business-udgaven, Google Glass Enterprise Edition, vil forsat fungere til fulde.
Det er efterhånden mange af år siden at Google selv har gjort en aktiv indsats for at promoverer brillerne, der ved lanceringen kostede 1.500 dollars, et godt stykke over ti tusind kroner.
Fra starten fik de en hård medfart. Mange følte privatlivet invaderet, når brugere kunne gå rundt og filme alt omkring dem. Derfor blev brillerne bandlyst på restauranter og barer, mens brugerne fik det lidet flatterende tilnavn "glassholes".