Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Fremtidens gaming foregår ikke på en klassisk konsol. I hvert fald ikke i følge Google. Internet-giganten løftede i aftes sløret for en streaming-tjeneste, der tager gaming ud af stuerne og slipper den fri i en cloudbaseret verden, hvor enhver enhed i princippet kan være din konsol.
Stadia er således hundrede procent cloud-baseret og fungere på både smartphone, tablets, pc'er og ikke mindst chromecast, så du kan få spillene op på dit tv.
Stærkere end en konsol
At spillene kører vi nettet er ikke noget, der sætter begrænsninger på oplevelsen. Faktisk fortalte Google ved præsentationen i går at grafikydelsen kan blive stærkere end den på markedets konsoller, fordi der trækkes på Googles enorme datacentre. Ved lanceringen vil tjenesten understøtte 4K60 HDR, senere vil man kunne spille i helt op til 8K120. Stadia kan ligeledes leverer suurround-lyd. Få optimal afvikling anbefaler Google imidlertid en 5G-forbindelse.
Stadia bliver integreret i YouTube, så man her kan følge med i andres spil. Det vil være muligt at hoppe med på et multiplayer-spil direkte fra Googles videotjeneste.
Ny controller
I forbindelse med lanceringen kommer Googles også med en spilcontroller, skræddersyet til Stadia. Udover klassiske kontrolknapper har den knap til YouTube og til Google Assistant, som er integreret. Den stemmestyrede assistent skal åbne op for nye måder at interagere med spillene. Også andre Bluetooth-controllere vil kunne bruges med Stadia.
Google demonstrerede Stadia ved at streame Assassin’s Creed Odyssey. Udover store titler som denne vil også mindre spiludviklere have mulighed for at komme ind på platformen. Google er i dialog med en lang række spilproducenten om indhold til Stadia.
Tjenesten lanceres i løbet af 2019, først i USA, Canada og Europa. Præcis hvornår kunne Google ikke fortælle, og hvad prisen bliver var der heller ikke nogen melding om.