Af Peter Hyldahl, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Ikke mindre end 136,5 millioner kroner lyder bøden på. Det er den største nogensinde af sin art, bekendtgør USA Federal Trade Comission.
Alligevel mener ConsumerWatchdog.org, at bøden er for lille af mange forskellige grunde. Dels har forliget ladet Google benægte enhver skyld og juridisk ansvar i forhold til sagens kerne, som det hedder. Man mener også, at bøden er meget lille for et selskab i klasse som Google. Endvidere mener man ikke, at man burde have indgået forlig, medmindre Google var villig til at erkende sin skyld. – Denne udtalelse kommer John Simpson med. Han er chef for pricavy hos netop ConsumerWatchdog.org. Han udtaler: »Dette er at lade Google betale sig ud af problemerne.« I klagen til USA’s justitsministerium beskrives det, at Google fejlagtigt oplyste til brugere af Safari, at selskabet hverken ville placere tracking-cookies på deres enheder eller levere målrettede annoncer.
Tracking-cookies årsagen til bøde
Google skulle ifølge FTC »i adskillige måneder« i 2011 og 2012 have lagt tracking-cookies på computere tilhørende Safari-brugere, når disse besøgte websites fra Googles annoncenetværk DoubleClick. Inden da havde Google forsikret disse brugere om, at de ville være fri for denne sporing og målrettede annoncering i kraft af starandardindstillinger i Safari-browseren. Dette gjaldt på Mac-computere og iOS-enheder, der blokerer sådanne
cookies.
»Den rekordhøje bøde i denne sag sender et tydeligt budskab til alle virksomheder, der opererer under en aftale med FTC angående privacy,« udtaler Jon Leibowitz, der er formand for FTC, i pressemeddelelsen.
»Alle virksomheder uanset størrelse er nødt til at overholde FTC’s bekendtgørelser og holde deres løfter til forbrugerne angående privacy for ikke at ende med at betale mange gange mere, end hvad det havde kostet at efterkomme kravene i første omgang,« fortsætter Jon Leibowitz.