Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Gør det selv: Lav en kreativ multieksponering

Dengang kameraer brugte film, kunne dygtige eller klodsede fotografer lave en dobbelt-eksponering ved ikke at rulle filmen frem. På den måde kom der to billeder oven i hinanden, og resultatet kunne fremstå uforklarligt. De virkelig dygtige fotografer kunne lave mange billeder, som virkede graciøse og sublimt surrealistiske.

Af Torben Okholm, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Hvis du holder af undervandsfotografi, har du sandsynligvis set dobbelteksponeringer. Under havets overflade er der ret mørkt, og man må derfor tage et blitzbillede af en fisk. Det gør baggrunden meget mørk. Derfor tager man ofte endnu et billede med længere eksponeringstid, ofte i lavere vand med mere lys. Dette andet billede fungerer så som baggrund med en naturlig blå farve.
Men vi skal ikke tale om fisk. Vi vil have surreelle portrætter og skøre multieksponeringer. Mange digitalkameraer har ikke denne funktion. Men så har vi heldigvis Photoshop.

1 Vælg dine billeder
Dette projekt kræver forberedelse, for man møder sjældent to gode motiver på en spadseretur. Men man har naturligvis lov til at være heldig. Det er en god idé at vælge en tekstur, der kan blandes med en stærk grafisk figur. Et motiv med en åbning er ofte godt – for eksempel en grå himmel mellem to høje bygninger  [Billede A]. Tag makrofotografier af dine mure eller gardiner for at få interessante teksturer. Du kan bevidst gøre et billede mørkere end de andre med kameraets indstillinger – eller gøre det i Photoshop eller Lightroom.

AOD08_muiltieksp01

2 Åbn i Photoshop
Åbn en af dine billedfiler i Photoshop, og importer den anden som et nyt lag. Det kan du gøre på flere måder. Hvis du er gammeldags, åbner du den separat, vælger alle (Ctrl-A) og kopierer (Ctrl-C) den ind i det andet billede (Ctrl-V). Du kan også blot trække og slippe det andet billede fra en mappe. Det vil ligge oven på dit åbne billede med et X over. Du kan rotere det og ændre dets størrelse på dette trin, før du dobbeltklikker på objektet eller klikker på tjekikonet øverst oppe, hvis du vil rendere det på plads. Begge metoder lægger det nye billede på et separat lag [Billede B].

AOD08_muiltieksp02


3 Blend
Photoshops blend-tilstande gør det nemmere at lave sådan et billede, end det nogensinde har været med et filmkamera. Anbring billederne, så de overlapper på en fiks måde – brug Ctrl-T for at få det til at se pænt ud. En smule forvrængning betyder ikke noget, når man laver noget, der er så urealistisk som dette. Tag dig ikke af, at billedernes kanter ikke flugter – dem kan vi beskære sidenhen.

4 Skærm
Vores to billeder er rigtigt eksponeret, og vi vil nu bruge Skærm-tilstanden til at kombinere dem. Den komposition, der fremkommer, bliver lysere, fordi funktionen inverterer hver pixel, ganger RGB-tallene med hinanden og inverterer igen. Det er det omvendte af Multiplicer, der gør billedet mørkere. På Lag-paletten skal du indstille det øverste lag til “Skærm” og se, hvad det gør ved billedet. Du kan bruge palettens opacitets-skyder til at reducere effekten, hvis den er for udtalt.

5 Få baggrunden frem
Placer et nyt lag lige over dit baggrundslag. Fyld det med sort ved hjælp af Malerbøtte-funktionen. Nu skal du ændre blend-tilstanden på dette lag til Hårdt lys, og reducere opaciteten til omkring 60 procent. Nu bør din baggrund blive svagere, så man kan se mere af billedet i forgrunden.

6 Fjern noget af forgrunden
Vælg et blødt penselværktøj, og mal sort over forgrundslaget, således at du afdækker mere af baggrunden. Du er måske nødt til først at rendere dit Smart Objekt– hvis du ikke får lov til at male på laget, skal du højreklikke på laget i Lag-paletten og vælge Rasteriser lag. Med værktøjet Viskelæder kan du opnå den samme virkning på det øverste lag, men sørg for, at kanten er blød, så du undgår overgange.

7 Angrib baggrunden
Dobbeltklik på baggrundslaget, og gør det til et “normal” lag [Billede C]. Brug derefter Viskelæder til at fjerne dele, som du ikke vil have til at skinne igennem i den færdige komposition. Det gør ikke noget, hvis du går over kanterne, men sørg for, at det, der falder inden for den færdige beskæring, ikke har synligt hårde kanter. Gå ned i penselstørrelse, og zoom ind, så du kan male omkring detaljer.

AOD08_muiltieksp03

8 Ekstra interesse
Vi tror, at vores model drømmer om naturen, og derfor vil vi føje lidt dyreliv til kompositionen. Vi har hentet nogle duer fra et billede med værktøjet Tryllestav, og derefter har vi sat dem ind i vores komposition som et nyt lag, idet vi har placeret dem mellem baggrunden og det sorte lag. [Billede D].

AOD08_muiltieksp04

9 Mætning
Vores forgrundsbillede er sort-hvidt, og det vil måske virke godt også at gøre baggrunden monokrom. På Lag-paletten klikker du Nyt udfyldningslag og vælger Farvetone/mætning. Placer dette nye lag over baggrunden, men under det helt sorte lag. Træk Mætning-skyderen helt til venstre. Dermed suger du al farven ud af af landskabet. Eftersom vi har brugt denne effekt som et justeringslag, kan du slå den til og bruge øje-ikonet til venstre for hvert lags placering i Lag-paletten [Billede E]. Nu fremstår vores duer som den eneste del af billedet, der er i farver. Hvis vi også vil gøre dem monokrome, skal vi blot trække deres lag ned under justeringslaget.

AOD08_muiltieksp05

10 Finpolering
Til sidst kan vi øge kontrasten ved hjælp af Niveauer, hvis det er nødvendigt, og derefter bruge Beskæring-funktionen til at pynte på kanterne og fjerne de steder, hvor penslen er røget ud over kanten. Gem værket som PSD-fil med henblik på senere redigering. Juster derefter lagene, og gem sagen som jpg-fil. Den kan du siden printe eller dele.

Lagenes rækkefølge
Når man arbejder med lag, skal man forestille sig, at man placerer overheadark, som man lægger på en projektor (hvis du kan huske dem fra skolen). Hvert lag du lægger på, får lys fra lagene nedenunder, og det er op til dig at bestemme, hvor gennemsigtige disse lag skal være.
Photoshop giver mulighed for mange forskellige former for lag foruden de “normale” lag og justeringslag, vi har brugt her. Man kan blandt andet kontrollere, hvilke farver der trænger igennem fra lagene nedenunder, og med et gradient-lag kan man beskære den ene ende af et billede og gradvis afdække den i takt med, at overgangen bliver mindre mørk.

AOD08_muiltieksp06