Home » Erhverv » Globalt set: Digitale trends og tendenser
Globalt set: Digitale trends og tendenser

Globalt set: Digitale trends og tendenser

Share

Sundhed, virtual reality, video på nettet – og Kina

Dette forår samlede Messe Berlin mere end 300 journalister fra hele verden til deres årlige IFA Global Press Conference, og for første gang fandt denne sted uden for Europa nemlig i Hong Kong samt Shenzen i Kina. Formålet med konferencen er at give fagpressen et overblik over de digitale trends på verdensplan samt som noget nyt i år at præsentere en helt ny teknologimesse i Shenzen, Kina. Alt om DATA var naturligvis med.

Sundhed
Sundhed er et af de områder, som mange lande verden over bruger et stødt stigende budget på. Det er også et øget fokusområde for mange mennesker, især da antallet af kroniske sygdomme er steget på verdensplan. Det har blandt andet Philips set som en enestående forretningsmulighed.

Managing Director for Philips, Bernd Laudahn, udtalte på IFA Global Press Conference, at Philips håbede at kunne forbedre livet for tre millioner mennesker i 2025 med deres nye digitale healthcare. I modsætningen til fitness-armbåndstrenden, fokuserer Philips ikke blot på almindelige mennesker, der vil i form og forebygge f.eks. livsstilssygdomme, men i mindst lige så høj grad på folk, der er syge og/eller har en kronisk sygdom. Derfor er en del af Philips’ løsning ikke blot måling af brugerne, men også diagnose, behandling, overvågning og motivation. Firmaet vil til efteråret i forbindelse med IFA-messen i Berlin lancere en række nye forbundne enheder, der inkluderer en særlig software-guide til brugerne, så de kan få et effektivt sundhedsforløb.
Philips forklarede desuden, at grunden til, at de mange nye seriøse sundhedsteknologier til slutbrugerne tager tid, før de rammer butikkerne er, at de skal godkendes af rette medicinske myndigheder.

Jürgen Boyny, Global Director Consumer Electronics, GfK, fortalte på konferencen, at de forudser, at 80 % af al forbrugerelektronisk intertrafik vil være video i 2019.

Jürgen Boyny, Global Director Consumer Electronics, GfK, fortalte på konferencen, at de forudser, at 80 % af al forbrugerelektronisk intertrafik vil være video i 2019.

Virtual reality
På med brillerne og forsvind ind i en ny virkelighed. Virtual Reality er ikke længere en fantasi, men er allerede nu en håndgribelig mulighed enten i form af en billig løsning med en smartphone, apps og papbriller eller en af de mere seriøse løsninger som HTC Vive.

Mange journalister og talere på konferencen havde store forventninger til Virtual Reality, og Paul Gray, Principal Analyst/researcher på IHS Technology udtalte at: ”VR is not a bubble nor the next big thing”. Teknologien er altså ikke bare et luftkastel, men der vil gå nogle år, før vi ser rigtig brugbare applikationer til slutbrugerne. Virtual reality er dog godt på vej, især fordi gaming-sektoren tager virtual reality mere alvorligt, end de nogensinde har taget 3D-gaming. Derudover tror Paul, at VR kan bruges til at gøre f.eks. nyheder mere personlige, og henviste til Sky News, der har lavet en virtual reality-nyhedsudsendelse om flygtningekrisen.

Den nye CE China-messe blev afholdt i Shenzen, og Messe Berlin planlægger en ny næste år.

Den nye CE China-messe blev afholdt i Shenzen, og Messe Berlin planlægger en ny næste år.

På den efterfølgende paneldiskussion omkring VR var der bred enighed om, at den første bølge af virtual reality bliver drevet af gamere, og den anden bølge vil ske inden for underholdningsindustrien. Derefter vil vi sandsynligvis se fagområder som sundhed, ejendomsmæglere (tag på en virtuel tur i dit nye hjem) og mange andre omfavne de nye VR-muligheder. En anden ikke helt uvæsentlig grund til at tro på succes indenfor VR er også, at pornoindustrien tror på det nye format. Raymond Pao fra HTC kunne også fortælle, at de oplevede stor interesse inden for f.eks. krydstogtindustrien, som vil give folk en chance for at besøge deres skib og se faciliteterne, inden de bestiller en luksustur.

Se også:  Digital økonomi byder på en helt ny verdensorden

Det største problem, som paneldeltagerne herunder Raymond Pao fra HTC og Chu Hanjin fra AMD kunne se, var, at de dårlige virtuelle løsninger (såsom brille-løsninger eller billige headsetkopier) kunne ødelægge oplevelsen for mange. Ifølge dem, vil mange af problemerne med kvalme og ubehag, som har været rapporteret, være størst i de billige løsninger. Det er fordi, det kræver god (og dyr) grafik at lave en ordentlig VR-løsning, så øjne og krop kan følge med.

Et af de små start op-firmaer, der var med til konferencens paneldiskussioner, fremviste et 360 graders VR-kamera ved navn Panono med 108 MP-opløsning, som dermed har større opløsning end konkurrerende kameraer fra f.eks. LG og Samsung. Kameraet er oplagt til f.eks. fremvisning af events, haller og meget mere.

Internettrafik er videotrafik
Selvom almindelige broadcast-tv stadig ligger på næsten tre timers tv-kigning pr. person om dagen, hvilket kun er et fald på cirka 2 %, så er internet-tv øget med hele 18 %, og folk bruger i stigende grad penge på softwareløsninger til video on demand såsom Netflix.

På trods af de mange timers videokigning, vi foretager os på nettet, var det dog stadig en overraskelse, at Jürgen Boyny, Global Director Consumer Electronics GfK, kunne fortælle, at man estimerer, at 80 % af al forbrugerelektronisk-internettrafik vil være video i 2019.

På CE China-messen var der flere eksempler på robotter. Både små hyggerobotter og f.eks. denne hjælpende køkkenrobot.

På CE China-messen var der flere eksempler på robotter. Både små hyggerobotter og f.eks. denne hjælpende køkkenrobot.

Udover at salget af smart-tv’er øges, har vi mange forbundne tv-enheder, og Jürgen spekulerede på, om vi måske i fremtiden ville bruge tv’et til fjernundervisning, virtuelle køb på f.eks. Amazon eller til telemedicin. Konklusionen var i hvert fald tydelig: Tv’et vil blive mere end blot tv-underholdning.

Paul Gray, Principal Analyst/researcher på IHS Technology kunne ydermere tilføje, at den gennemsnitlige kigge-tid fra mobile enheder på YouTube er helt oppe over 40 minutter, og over halvdelen af YouTube-views kommer fra mobile enheder. Det er altså mere end blot en enkel sød kattevideo, vi ser på YouTube.

Hvad med en intelligent cykelhjelm, der kan modtage dine telefonopkald samt blinke og vise bilister, hvilken vej du vil dreje?

Hvad med en intelligent cykelhjelm, der kan modtage dine telefonopkald samt blinke og vise bilister, hvilken vej du vil dreje?

Kina
De fleste af os er nok klar over, at Kina er baggrund for mange af de digitale dimser, vi sidder med i hænderne, og særligt Shenzen-området, som en del af konferencen foregik på, betragtes som en særlig kinesisk Silicon Valley. Det er da også her, at Messe Berlin i år har åbnet en ny messe ved navn CE China. I modsætning til, hvad man skulle tro, er den nye kinesiske messe ikke kun for kinesiske producenter, men skulle også fungere som et afsæt for f.eks. europæiske virksomheder til at introducere deres produkter for et kinesisk publikum.
Deltagerne på IFA Global Press Conference deltog i åbningen af messen, og selvom der her i det første år var mere end 150 udstillere på CE China, var det dog langt fra størrelsen på en IFA-messe. På messen var udstillere som Amazon, Bosch, Onkyo og mange flere, og der blev vist et bredt udvalg af alt fra hårde hvidevarer, VR-briller og robotter til cykelhjelme med Bluetooth…

Dlodlo Technologies fremviste en ny VR smart glasses V1, som vejer blot 78 gram! Desværre måtte vi ikke prøve dem og lanceringsdato er endnu uvis.

Dlodlo Technologies fremviste en ny VR smart glasses V1, som vejer blot 78 gram! Desværre måtte vi ikke prøve dem og lanceringsdato er endnu uvis.

Nyt på IFA 2016 i Berlin
Messe Berlin afholder hvert år i september den største europæiske teknologimesse for forbrugere i Berlin. Sidste år kom der 240.000 besøgende for at snuse rundt i de mange messehaller fyldt med ny og spændende teknologi. I år afholdes messen den 2.-7. september, og messearealet er igen spændt til bristepunktet. På konferencen kunne Messe Berlin afsløre, at der vil være nye temaområder. Blandt andet vil Hall 6 danne ramme for et smart home-område, og der vil også være et nyt Fitness & Activity-område. Da IFA-messen efterhånden lider af pladsmangel, har Messe Berlin for første gang valgt at tage en ny separat lokation i brug andetsteds i Berlin. Den nye hal, der ligger i Station Berlin blot 20 minutter fra resten af messen, er tilegnet IFA Global Markets, der er en ren b-t-b-afdeling.

Se også:  Epson EB-U05 [TEST]: Kompakt prisbasker

Mændene i køkkenet!
Globalt set kommer der flere og flere mænd i køkkenet (og flere kvinder i arbejde), og det skulle ifølge Friedemann Stöckle, Global Director for MDA og Automtive, GfK, give en større forventning til endnu mere teknologi i køkkenet. Derudover har den yngre generation højere forventninger til det forbundne hjem, så det skulle være med til at skubbe udviklingen de næste mange år.

Faldende koncentration
Ifølge forskning fra firmaet GfK faldt den gennemsnitlige koncentrationsevne sidste år ned til blot 8 sekunder. Til sammenligning har en guldfisk hele 9 sekunder at gøre godt med. Det betyder indenfor den digitale verden, at ny teknologi skal være endnu nemmere og hurtigere at tage i brug, hvis ikke man vil tabe folk på gulvet.

Smartphones, smart-ure og headsets i vækst
Ikke overraskende er salget af smartphones gået op. Der blev solgt ca. 1 milliard smartphones på verdensplan i 2013, ca. 1,3 milliarder i 2015 og markedsundersøgelsesselskabet GfK estimerer, at tallet når 1,4 milliarder i år.
Smart-ure følger samme trend og beviser dermed, at selvom mange ikke kan finde den store fidus med urene, så siger salget noget andet. Sidste år blev der solgt 18,7 millioner smart-ure. I år er estimatet 38,1 millioner solgte smart-ure og intet mindre end 74,6 smart-ure skulle blive langet over disken til næste år!
Der er også stadig godt gang i salget af headsets. I 2013 blev der solgt omkring 236 millioner headsets, mens GfK estimerer, at tallet i år vil ramme 334 millioner.

AOD09_ifa06

 


TAGS
erhverv
IFA
IFA Global Press Conference

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S