Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Global trend: Større skærm giver større dataforbrug

Den nyeste Citrix Mobile Analytics Report viser en lynhurtig stigning inden for mobilt video-forbrug. Desuden viser rapporten faldgruber og muligheder for mobiloperatører og virksomhedernes it-afdelinger.

Af Jakob D. Lund, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Citrix har for nylig publiceret Citrix Mobile Analytics Report for første halvdel af 2015. Rapporten giver et indblik i de nyeste mo-bil-tendenser, som påvirker forbrugere, virksomheder og mobiloperatører på tværs af det mobile økosystem. De væsentligste resultater er:

• iPhone 6 Plus genererer dobbelt så mange data som iPhone 6

Mobil-abonnenter, som har en iPhone 6 Plus bruger dobbelt så mange data som iPhone 6-brugere – en forskel, som bunder i, at brugere ser mere video, når de har en stor skærm. Både almindelige forbrugere og virksomhedernes it-afdelinger bør være opmærksomme på, hvordan store skærme påvirker prisen på mobile data, og virksomhederne bør se på budgetposter på dette område, lyder det i rapporten

• Mobil-oplevelsen defineret af video

I takt med at mobildataforbruget vokser, bliver den mobile brugeroplevelse i stigende grad en videooplevelse. Dette ses eksempelvis ved, at Top 5 inden for videospil målt på dataforbrug alle indeholder video sammenlignet med kun to i første kvartal 2014. Derudover er sportsrelateret videoindhold på mobilen mere end fordoblet, idet det udgjorde 21 pct. af alt sportsindhold på mobilen i 3. kvartal 2014 og hele 50 pct. i 1. kvartal 2015. I takt med at video bliver allestedsnærværende på mobilen, bliver videooptimering et centralt element i arbejdet med at sikre en god oplevelse for både forbrugere og virksomheder

• Antallet af ‘managed devices’ i virksomhederne er steget med 72 pct.

Antallet af ‘managed devices’ i virksomhederne er steget med 72 pct. sammenlignet med sidste år, og der har vist sig klare regionale og vertikale tendenser: iOS er stadig den dominerende mobile platform i virksomhederne med en global markedsandel på 64 pct. Android vokser i popularitet i Asien, og Windows er dobbelt så udbredt i EMEA (16 pct.) som i Nordamerika (7 pct.). En grundigere analyse viser, at udbredelsen af mobile styresystemer er forskellig fra erhvervssegment til erhvervssegment, idet hele 71 pct. af den finansielle sektor bruger iOS i deres ’managed devices’ imod 39 pct. i sundhedssektoren. Derudover viser rapporten, at virksomhederne er begyndt at opdele apps til produktivitet og samarbejde i henholdsvis ønskede og uønskede – et tegn på øget raffinement både i den måde, hvorpå mange virksomheder udstyrer medarbejderne, og i den måde hvorpå man håndterer medarbejdernes mobilitet

”Skellet mellem personlig og professionel mobilitet bliver hele tiden mere udvisket, når mennesker bruger de samme smartphones og tablets på tværs af de forskellige dele i deres liv. Det er ikke længere muligt at opretholde kunstige skel mellem personlig og professionel mobilitet. Med indsigt i den nyeste mobilbrugeradfærds præferencer og behov giver Citrix Mobile Analytics Report et indblik i faldgruber og muligheder, så mobiloperatører og it-afdelinger i virksomhederne kan levere den mobilbrugeroplevelse, som folk forventer hjemme, på arbejdet og til spil,” udtaler Mads Skalbo, Country Manager, Citrix Danmark i en pressemeddelelse.