Home » Gaming & Konsoller » Genoplev din ungdoms Sinclair ZX Spectrum
Genoplev din ungdoms  Sinclair ZX Spectrum

Genoplev din ungdoms Sinclair ZX Spectrum

Share

Se her, hvordan du genoplever Sinclair ZX Spectrum uden rent fysisk at have maskinen. For 80’er-generationen var denne lille enhed ofte det første møde med en computer. Maskinen havde billig grafik og primitiv lyd, men dens lave pris lagde grunden til et fænomenalt marked for billig gaming

ZX Spectrum blev udviklet under ledelse af den britiske opfinder Clive Sinclair, der var kendt for at lave elektroniske enheder, som var til at betale, ved hjælp af skånselsløs forenkling.

>> Spectrums arbejdstitel var oprindelig ZX82, idet den byggede på ZX80 og ZX81 – maskiner, der var med til at grundlægge den britiske computerbranche – men den omfattede et væld af forbedringer.

>> Spectrum-modellerne havde enten 16 eller 48 kB ram, og de blev drevet af Zilogs Z80A-cpu. Mikrocomputeren fik farveskærm; navnet Spectrum skulle netop gøre opmærksom på maskinens nye palet med otte farver.

>> Den havde desværre stadig et rædsomt tastatur. De billige gummitaster gav ingen respons, og de var berygtede for en følelse af “dødt kød”. Lyden var også primitiv; der var blot en bipper med en enkelt kanal. På grund af begrænsninger i hukommelsen blev spil som regel hjemsøgt af farvenedbrud, når to sprites krydsede hinanden.

Se også:  Historien om PC-Gaming

>> Men herregud, hvor var den dog billig. I 1984 har den vel næppe kostet over 2000 kroner herhjemme for 16 kB-udgaven og snart også for versionen med 48 kB. Priserne faldt efterhånden til et leje, hvor Spectrum-computere kostede omkring det halve af den ikoniske Commodore 64-computer.

Billige spil

Ejerne af konsoller måtte hele tiden spare sammen til nye spil, men Spectrum-brugerne var heldigere: Deres hylder bugnede af spil til 200 kroner stykket, og der opstod et blomstrende marked for magasiner, der havde forside-kassettebånd med masser af spil. Føj hertil hele systemets galoperende piratmarked – Spectrum-ejerne fik hurtigt opbygget store spilsamlinger. Det, Spectrum-spil manglede i stil, kompenserede de for i mængde. De var ofte særdeles innovative og udgjorde en guldmine af alt det, der var skørt og anderledes.

>> Selvom grafikken var hårrejsende i sammenligning med Amstrad og Commodore, kunne maskinen noget særligt. Den kunne overgå Commodores ydelse i 3D-spil,  og den havde ofte langt skarpere sprites end de klodsede figurer, man så hos konkurrenterne. Det førte somme tider til flottere miljøer, hvis man kunne se bort fra den primitive farvelægning.

Se også:  Logitech G915 wireless [TEST]: Gennemført og flot gamingtastatur

>> Hvis vi ser på højdepunkterne inden for spil, er Manic Miner og Jet Set Willy måske de mest berømte, og Dizzy-serien var allestedsnærværende. Exolon, Ant Attack og Silkworm er forrygende. Og hvis man har lyst til noget mere punket, hvorfor så ikke overveje Advanced Lawn Mower Simulator?

Sabre Wulf (1984) demonstrerer fint typisk Spectrum-grafik med den psykedeliske palet på otte farver, farvesammenstød og handlinger, der som regel finder sted om natten …

1 2 3 4Næste

TAGS
computerspil
emuler
emulering
Gaming

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S