Af Lars Bennetzen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Microsoft 365 er den mest udbredte cloud-løsning i danske virksomheder, og de er i stigende afhængige af at kunne bruge denne tjeneste. Men selvom data bliver opbevaret i Microsoft 365-skyen, så betyder det ikke, at der tages backup af dem. Det er stadig op til virksomheder, som benytter denne cloud-løsning, selv at tage backup.
Veeam Software har specialiseret sig backup-løsninger til blandt andet Microsoft 365 og netop lanceret version seks af Veeam Backup for Microsoft 365. Hensigten med den nye version er især at spare tid, når data skal genskabes.
Data gendannes med selvbetjening
Ifølge Veeam er tilfældig sletning af filer en af de vigtigste årsager til genskabelse af data. Og it-afdelingerne bruger alt for meget tid på at lede efter og gendanne data, der er blevet slettet ved et tilfælde.
I Veeam Backup for Microsoft 365 v6 er der nu kommet en selvbetjeningsportal, der gør, at it-afdelingen kan uddelegere ansvaret for at genskabe e-mails, filer og mere fra en central lokalitet.
It-afdelingen skal ikke involveres
Det betyder, at en fejlagtig sletning af data fra en brugers side ikke længere behøver at inddrage it-afdelingen og dermed binde medarbejderes kostbare tid på trivielle opgaver. I stedet kan opgaven uddelegeres til en gruppe af ”restore”-operatører, uden at man giver gruppen adgang til backup-serveren. Hermed bliver der sparet tid, og sikkerheden holdes stadig høj.
Behovet for at gemme data stiger hele tiden, og det stiller stadig større krav om backup af data off-site. Derfor har Veeam også tilføjet funktionen ”Backup copy” til skytjenester som Amazon S3 Glacier, Glacier Deep Archive og Azure Archive. Den ekstra backup-kopi lægges i et langtidslager.
Veeam Backup for Microsoft 365 er rettet mod alle it-afdelinger, der bruger Microsoft 365, og er i handlen nu.