Home » Erhverv » GDPR har sat dansk e-handel tilbage
GDPR har sat dansk e-handel tilbage

GDPR har sat dansk e-handel tilbage

Share

Hvis dansk e-handel for alvor skal konkurrere mod de udenlandske giganter, kræver det samarbejde mellem de enkelte webshops. Men af frygt for at træde den nye persondataforordning over tæerne har nogle af branchens største aktører sat flere initiativer på hold

Der er næppe nogen, som vil bestride, at handel via nettet er kommet for at blive. Til gengæld kan der måske godt blive lidt diskussion om, hvem der i fremtiden kommer til at dominere dansk e-handel. Vil de lokale webshops blive tromlet ned af internationale giganter som Amazon, e-bay og AliBaba, eller vil de klare sig? Altså ikke bare klare sig som i at overleve på kanten af at gå rabundus, men rent faktisk kunne levere produkter samt services i en kvalitet og til en pris, så de fortsat kommer til at spille en rolle i forbrugernes bevidsthed.

Den gode nyhed er, at dansk e-handel kan og skal tro på sig selv. Det var budskabet, da Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) i midten af oktober var arrangør af årets store e-handelskonference og messe i Øksnehallen i København. Den dårlige nyhed er til gengæld, at forudsætningen for succes er samarbejde. Ikke at den danske e-handelsbranche ikke kan finde ud af at samarbejde. Det store spørgsmål er, om den vil og, om de enkelte webshops er indstillet på at arbejde sammen om nye e-handels teknologier.

Frygten for EU’s jura

At en virksomhed holder kortene tæt ind til kroppen for at beskytte sine intellektuelle værdier i form af blandt andet information om kunderne og deres handelsmønstre, er der ikke noget usædvanligt i, og med den nye EU-persondataforordning in mente kan ingen med rette bebrejde virksomhederne den praksis. Men i positionskampen med giganterne er det sammenholdet, der gør stærk, og i en tid, hvor blandt andet kunstig intelligens bliver en stadig vigtigere bestanddel af e-handelsuniverset, kan markante synergieffekter opnås ved samarbejde.

Se også:  Nu kan du køre inkognito i Google Maps og andre apps

Med en teknologi som distribueret machine learning vil det eksempelvis være muligt at hælde alle algoritmer til bedre kundeservice ned i én stor gryde for så at sige at lade dem lære af hinanden uden, at data kompromitteres. Men der hersker så stor usikkerhed omkring, hvorvidt man alligevel kan komme i konflikt med persondataforordningen, at mange ganske enkelt viger tilbage for at gøre forsøget. Det fortæller blandt andre Jacob Risgaard, der er medejer af Coolshop, en af landets store e-handels markedspladser.

Kina tur-retur

Andelen af danske ordrer i udenlandske netbutikker stiger ifølge FDIH fortsat hurtigere end køb i danske netbutikker. Forskellen er dog ikke så markant som tidligere, men danske netbutikker må fortsat se udenlandske giganter som Wish, Amazon og Zalando lænse danskernes kreditkort i rekordfart.

Wish, der formidler salg direkte fra kinesiske producenter, stryger således ind som nr. 5 på listen over de mest benyttede netbutikker. I 2016 havde Wish en placering som nummer 14. Paradoksalt nok fokuserer de danske forbrugere mere på pris end kvalitet, mens en del handel heldigvis går den anden vej til danske netbutikker, fordi mange kinesere er så trætte af egenproduceret dårlig kvalitet, at de hellere handler i en dansk netbutik end købe lokalt produceret skrammel.

Vi er sat grundigt tilbage

”Vi har haft tanken oppe at vende, men vi tør ikke kaste os ud i et forsøg. Så for mig at se er der ikke nogen tvivl om, at vi er blevet sat grundigt tilbage af den nye persondataforordning. Alle har trukket føle-hornene til sig”, siger Jacob Risgaard og fortæller videre, at man i samarbejdets navn ellers var i gang med en fælles indsats for de web shops, der hører under Coolshop. Lige nu venter man på, at der kommer klarhed over juraen, og det samme gør man ifølge Michael Ejby, der er øverste ansvarlig for Wupti Marketplace, som hører under Salling Group.

Se også:  Ny hjemmeside giver klarhed om regler for virksomheders brug af data

Det er ikke bare en skam. Det er møgtrist, for ifølge Niels Ralund, der er direktør i FDIH, vil det gå dansk e-handel ilde, hvis man på sigt blot plagierer eksempelvis Amazon. Konceptet for succes er altså at findyrke sin egen niche og sin egen profil samtidig med, at man samarbejder og udnytter såvel kunstig intelligens som machine learning til at kunne give kunderne gode indkøbsoplevelser. Det er imidlertid ikke kun GDPR og juraen, der kan lægge hindringer i vejen. Det samme kan manglende lyst til at lukke op for godteposen og dele sin viden med andre.

Levering samme dag

Når man kigger ud over landegrænsen, kan de internationale giganter synes frygtindgydende. Eksempelvis omsætter kinesiske AliBaba det samme som alle USA’s netbutikker tilsammen, inklusive både Amazon og eBay. Set med danske øjne kan dansk nethandel dog foreløbig glæde sig over, at eksempelvis Amazons markedsandel i Danmark fortsat er en hel del lavere end f.eks. i Tyskland og England. Det faktum må dog ikke få os til at slumre hen i ren Tornerosesøvn, og fra talerstolen sagde direktør Lars Hedal fra e-handelshuset Hesehus således:

”I de løsninger, vi udvikler og markedsfører, agerer vi, som om Amazon allerede ér repræsenteret i Danmark. Det gør vi blandt andet med den løsning, vi har leveret til Matas, for her kan kunden både søge og bestille sine varer via Google Assistent og endda få leveret dem samme dag”. På konferencen offentliggjorde Jacob Risgaard ligeledes, at Coolshop ligeledes er begyndt på levering samme dag, men ikke engang det er nok i den benhårde konkurrence. Hvis danske nethandelsbutikker for alvor skal adskille sig fra Amazon, er det vigtigt at dyrke sin niche.

På FDIH’s e-handelskonference i Øksnehallen fortalte Lars Hedal fra Hesehus, Jacob Risgaard fra Coolshop og Michael Ejby fra Wupti, at dansk e-handel har det godt. Men fortsat vækst kræver samarbejde.

TAGS
anonymitet
e-handel
gdpr
internethandel
persondataforordning
webshopping

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 33 74 71 16
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S