Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Gaming på en Mac: Det kan man da ikke - eller hvad?

I årevis har man afvist Mac’en som gamingplatform. Men måske er den situation i langsom, men sikker forandring. Her forklarer vi hvorfor.

Af Torben Okholm, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Folk spiller masser af spil på Apple-produkter, navnlig deres iPhones, men seriøse gamere bruger ikke Mac, vel?

Det standpunkt gælder i vid udstrækning stadig, og vi kommer næppe til at se en e-sportsstjerne konkurrere ved hjælp af en Apple-enhed i den nærmeste fremtid, men Mac’en er ved at blive en stadig vigtigere del af gamingmiljøet for spillere, der ønsker udstyr i både den dyre ende og den mere afslappede.

Et godt eksempel på det er den beslutning, CCP Games har taget om at gøre firmaets sci-fi-succes EVE Online tilgængelig på Apple-computere. Dette Massively Multiplayer Online Role-Playing Game (MMPORG) er blevet spillet af omkring 24 millioner mennesker, siden det blev lanceret i 2003.

“Det har været et kernemål for os hos CCP Games at bringe EVE Online over på Mac,” sagde Bergur Finnbogason, der er EVE Onlines kreative direktør, da han annoncerede Mac-opdateringen i oktober sidste år.

Afslappet gaming

CCP har også leveret support til Mac-tastatur og musegenveje. For nylig fortalte Finnbogason pressen, at “vi har altid været en del af Mac-diskursen, når det gælder gaming. Og i hovedparten af vores tid har vi været en del af apple.com … Det har været vigtigt at vise, hvordan vi kunne flytte grænserne, når det gælder maskinen (Mac, red.).

Derfor er beslutningen om at blive inhærent tilgængelig på Mac noget, vi er meget stolte af. Det er en del af vores historie, det er en del af vores etos at være på Mac.”
Beslutningen har medført brugen af Metal, Apples grafiske processor-framework til forbedret grafisk kvalitet, lavere hukommelsesbrug og cpu-optimering.

Ben Hunter, EVE Onlines Lead Platform Producer, har oplyst, at han og hans kolleger har arbejdet tæt sammen med Apples Metal-team, “og de har været til stor hjælp. Vi kunne faktisk ikke have gjort det uden dem.”

Større muskler og storhed – M1-chippen har forvandlet gamingoplevelsen for Mac-brugere.

Hunter forklarede også, at overgangen har været et stykke tid undervejs. “Vi ønskede den bedste oplevelse for vores kunder, og vi troede på, at Mac havde fortjent noget bedre. At vi kunne gøre det bedre. Og det opstod på et tidspunkt omkring 2018, da vi begyndte at tale med Apple, og på det tidspunkt havde vi faktisk planer om at udfase vores 32-bit-gameklient til Windows, og det harmonerede på en måde temmelig godt med Apple. Her vidste man naturligvis dengang, at de arbejdede med en grundarkitektur, som kun henvendte sig til 64-bit. Derfor begyndte sagerne at samle sig. Det passede grundlæggende ind i den strategi, som jeg havde lavet for platform-agnostisk udvikling.”

Ifølge Hunter var planen at “vige tilbage fra kun at fokusere hele vores udviklingsindsats på et Windows-mindset og sørge for, at EVE-Online kunne køre på alle menneskers hardware hvor som helst”.

Dernæst forklarede Hunter, at overgangen til at lave en inhærent Mac-version “var en glimrende katalysator til at få det til at ske. De fleste af de udfordringer, vi mødte i forbindelse med projektet, drejede sig om at afvikle vores Windows-specifikke implementationer og gøre det hele mere generaliseret, således at det kunne fungere på en Mac eller andre potentielle platforme i fremtiden.”

En meget stor del af alt dette var muligheden for at tøjle Apple-siliciummets kraft – M1-chip’en og det, der fulgte efter.

M1 med i billedet

En afgørende faktor i forbindelse med at gøre Mac til en mere troværdig gamingplatform er fremkomsten af Apple-silicium. Apple hævdede, at firmaets første udgave, M1 System on a Chip, indeholdt en grafikprocessor (gpu), der kunne håndtere professionelle og krævende opgaver, herunder afspilning af flere 4K-videostreams og rendering af komplekse 3D-scener.

Hvis man borer længere ned, ser man , at M1 har op til otte grafikkerner, der kan køre næsten 25.000 tråde samtidig. Det er den form for kraft og grafikydelse, som gamerne og udviklerne er blevet vant til at forvente, og som populære spil som EVE Online kræver, for at de kan fungere bedst.

Udviklingen er allerede gået videre med fremkomsten af M1 Pro og M1 Max. Gpu’en i M1 Pro yder op til det dobbelte af den i M1. Det stiger til fire gange hurtigere med M1 Max.

I betragtning af at dette kun er begyndelsen på Apples siliciumhistorie, er der kun én vej, og det er opad, ser alt ud til.

M1-chippen har op til otte grafikkerner. Dermed får spiludviklere den størrelse legeplads, de er vant til.

EVE Onlines Ben Hunter fortalte, at “ud fra de indsamlede data har vi konstateret, at 65 procent af vores Mac-kunder kører spillet på laptops.” Og test på det, der blev til M1, viste, at den ARM-baserede arkitektur leverede en god balance mellem ydelse og batterilevetid, og det er vigtigt for laptopspillere.

“Med lanceringen af M1 Pro og Max ser vi nu en langt bedre ydelse, der bliver fulgt af god batteritid. Jeg kan ikke se, hvordan vi skulle kunne opnå disse niveauer for mobil gaming uden noget i retning af ARM-arkitektur – M1-arkitekturen – som Apple har lavet.”

Større fokus fra apple

Hertil kommer, at Rosetta 2 betyder, at spil kan håndtere nogle af fordelene ved M1-chippen, selvom udvikleren (endnu) ikke har lavet en Apple-siliciumudgave af spillet.
Apple lagde også mere “fokus” på gaming med lanceringen af macOS Monterey.

Man kan for eksempel gå til System Preferences > Notifications & Focus, trykke “+” og vælge Gaming. Så snart man får forbindelse til en trådløs controller til Mac’en, bliver notifikationer slået fra (afhængigt af dine tilladte notifikationer).

Hertil kommer, at Adaptive Sync-funk-tionen på en Apple-silicium-Mac, der kører Monterey, betyder, at computeren automatisk vil matche en kompatibel ekstern skærms opdateringshastighed. Det kan få spil til at se bedre ud, og man kan aktivere den via System Preferences > Displays i Mac’ens indstillinger.

Afslappet gaming

Alt det lyder vældig teknisk, men det er vigtigt at huske den oplevelse, som Apple kan give mere afslappede gamere. Husk for eksempel, at Steam – en afgørende platform, der sætter spillere i stand til at downloade og købe et væld af spil, herunder populære titler som Portal og Football Manager – har været til rådighed på macOS siden maj 2010.

Det banede vejen for gaming på Mac på en meget vigtig facon. Humble Bundle, der sælger samlinger af spil og donerer en del til velgørenhed, har også Mac-kompatible spil.
Man kan også få spil på Mac App Store, og en speciel Play-sektion omfatter et væld af titler.

De er måske ikke alle de mest populære eller de mest raffinerede spil, men der er et bredt udvalg – fra bilsimulatorer til sprogspil. Og nogle kendte serier, for eksempel forskellige Tomb Raider-titler, er tilgængelige direkte fra App Store. Når udviklere har spil i App Store, skal de leve mere omhyggeligt op til Apples regler og give firmaet en del af indtjeningen.

Den mere afslappede gamer kan finde en del Mac-kompatible spil på gamingplatformen Steam.

Men det betyder også nemme indkøb og downloads for brugerne, og det giver øget eksponering. Desuden kan man få adgang til Apple Arcade via App Store. Denne abonnementstjeneste blev lanceret i september 2019, og det betyder, at brugerne kan spille de samme spil på deres Mac som på deres iPhone. T

ilbuddene omfatter Angry Birds Reloaded og LEGO Star Wars: Castaways plus spil med Disney Pixar-figurer. Et abonnement på Apple Arcade koster 39 kroner om måneden, og man kan også få det inkluderet i Apple One-pakken (fra 135 kroner om måneden).

Windows vinder stadig

Således kan Apple, og mere specifikt Mac, appellere til en lang række gamere. Men firmaet halter stadig markant bagefter pc’en, og det indtryk bliver sandsynligvis forstærket af Microsofts køb af Activision Blizzard i en handel til over 450 milliarder kroner.

Activision Blizzard er det firma, der står bag titler som Call of Duty. Handelen omfatter også foretagender som King, der laver mobilspil som for eksempel Candy Crush. Det betyder, at hvis handelen går i orden som planlagt i 2023, kommer Microsoft til at eje mange af de vigtigste spil inden for gaming.

Der er mange flere Windows-maskiner i denne verden, end der er Mac’er. Faktisk fremgår det af oplysninger fra Statista (januar 2022), at Windows sidder på omkring tre fjerdedele af markedet.

Når man hertil føjer, at Microsoft ejer den væsentligste software, placerer det firmaet i en næsten urørlig position uanset, hvor store fremskridt Apple bliver ved med at gøre.

Prøv disse spil på din Mac

 

Tomb Raider Trilogy

Tomb Raider, Shadow of the Tomb Raider og Rise of the Tomb Raider fra den populære Lara Croft-serie kan man købe i Mac App Store.

Counter-Strike: Global Offensive

Dette populære skydespil virker på M1-Mac’er takket være Rosetta 2.

NBA 2K22 Arcade Edition

Denne basketball-simulator er inkluderet i Apple Arcade og kan bruges på Mac.