Af Aksel Brinck, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Microsoft har 365. Google har G Suite. Men nu ændrer Google det navn, som den netbaserede produktivitetspakke har haft siden 2016. Fremover skal den hedde Google Workspace.
Det er der ifølge Google flere grunde til. Det amerikanske selskab vil styrke suitens tilhørsforhold til Google-varemærket. Og ved at skifte "Suite" og med "Workspace" markerer man også, at programpakkens indhold har skiftet karakter. Videomødeprogrammet Meet er blevet en del af pakken, og fremover bliver der flere muligheder for at integrere de forskellige applikationer med hinanden og bruge dem samtidig. Suiten er blevet til et arbejdsrum.
Meet bliver integreret
Eksempelvis blev videomødetjenesten Meet for nylig integreret med Gmail, og snart vil det blive muligt at bruge Meet, mens man samarbejder online på et eller flere dokumenter.
En anden nyhed er muligheden for at kaste et blik på indholdet i linkede filer i flere af programpakkens applikationer, uden at man behøver at åbne dokumenterne.
Nogle af de nye muligheder er allerede klar. Resten vil blive rullet ud hen over de kommende måneder.
Google Workspace indeholder netbaserede applikationer som Gmail, Drev, Docs og altså Meet. Workspace er nok en dværg sammenlignet med Microsoft 365, men ifølge Google har i dag over 6 millioner virksomheder verden over et betalingsabonnement på produktivitetssuiten med de mange samarbejdsfunktioner.
Priserne for Google Workspace går fra 36 til 120 kroner om måneden pr. bruger.