Home » AOD Pro » Fremtidens VR er mere end spil
Fremtidens VR er mere end spil

Fremtidens VR er mere end spil

Share

Virtual reality er ved at forlade sit gaming-udgangspunkt. AOD har mødt HTC’s Europa-chef i det virtuelle møderum Vive Sync for at kigge ind i fremtiden

Webkameraer kombineret med apps som Zoom og Teams er blevet populære alternativer til fysisk fremmøde. At mødes online behøver ikke foregå fra et trist mødelokale eller hjemmekontor. I HTC’s XR Suite-platform kan brugere mødes som avatar­er i et virtual reality-rum. Platformens mødelokale hedder Vive Sync. Vi har besøgt rummet og mødt EU-chef hos HTC Graham Wheele i et landskab med San Franciscos Golden Gate i baggrunden.

”Pandemien har sat nogle grænser, men VR kan være måden at mødes på igen,” fortæller Graham Wheeler, efter at vi begge er logget på.

Platformen og dens app-butik Viveport er løbende blevet opdateret i 2020. Senest med en browser. Graham Wheeler kalder en meterstor skærm op og søger i Google Chrome. Alt på skærmen ligner en søgning i det virkelige liv. HTC-chefen viser et udvalg af platformens XR-apps fra interaktive museer til spil og Vive Sync. Adgangen foregår på abonnementsbasis, og alt kan tilgås fra et HTC Vive-headset.

Se også:  God cybersikkerhed skal leges ind
3D fanger skolebørnene

I Vive Sync kan en mødeleder uploade grafiske filer og i 3D vise deltagerne et projekt. HTC tilbyder kunderne forprogrammerede modeller, for eksempel af en bil. Modellen kan tilpasses kundens ønsker. Graham Wheeler henter på skift en tredimensionel rød drage, en jetjager og en robåd ind i mødelokalet. 

”Digital fremstilling gør noget ved os. Den pirrer vores fantasi. Brugerne kan meget bedre forstå et byggeprojekt, når det vises i 3D. Forestil dig, hvad skolebørn får ud af at se noget i stedet for at få fortalt om det. Det fanger opmærksomheden på en helt anden måde,” forklarer Graham Wheeler.

3D-modellerne kan roteres, flyttes og forstørres. Styringen foregår via de controllere, som vi begge sidder med i hænderne. I den virtuelle verden er controllerne usynlige. For deltagerne i et møde ligner avatarerne mest af alt en spilfigur fra Second Life. Dog med den forskel, at brugerne med en Vive-app til mobilen kan skabe en personlig avatar ud fra et foto taget med mobiltelefonen og uploade det til deres Vive-konto. 

Graham Wheeler, daglig leder af HTC’s Europa-kontor baseret i London, holdt virtuelt møde med AODs udsendte.

VR-træning af brandmænd

Graham Wheelers headset har en særlig kraftig processor, som opfanger flere deltaljer. Blandt andet, hvis HTC-chefen suger kinderne ind.

Se også:  Danske topledere spiller roulette med deres virksomheder

”Mødeoplevelsen herinde bliver mere livagtig. Du kan se, hvor folk ser hen. Om de lytter,” siger Graham Wheeler og aktiverer et auditorium.

TAGS
Arbejd online
erhverv
Onlinemøder
VR

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S