Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Fremtidens transportmidler har fire lange ben

Varebiler, taxier og redningskøretøjer har det ikke nemt. Derfor har nogle visionære designere nu skitseret forskellige firbenede og dyrlignende robottransportere, der kan færdes, hvor selv de sejeste firhjulstrækkere, militærkøretøjer og redningsmateriel må give op.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Tænk hvis du en dag kigger ud ad dit vindue og ser en mærkværdig robot på fire lange stankelben springe op ad din trappe for at aflevere en pakke eller en pizza til dig. Eller hvis den taxi, du har bestilt, står lige uden for døren i skikkelse af en robot. Det kan meget vel blive den nye virkelighed, hvis det står til to anerkendte automotive producenter som Hyundai og Continental.

Både hjul og ben, der kan skræve

Hyundai, der jo er bilproducent, er ret langt fremme med et gennemtænkt koncept, hvor samme ben-chassis kan udstyres med forskellig overdel alt efter, om robotten skal fungere som taxi, varebil, ambulance eller noget helt fjerde. Hyundai kalder konceptet Elevate, og visionen er udviklet som et partnerskab mellem Hyundais særlige afdeling CRADLE, der er fødeklinik for bemærkelsesværdige innovationer, og det Detroit-baserede udviklings-studio Sundberg-Ferar. Selve det ultimative automo-tive robottransportmiddel, der betegnes ”Ultimate Mobility Vehicle” (UMV), kan kravle, klatre, hoppe eller bare køre lige ud ad landevejen og stort set alle andre steder også.

Den elektriske robottransporter er i første omgang designet med tanke på redningstjenester og forsvar og kan i tilfælde af eksempelvis jordskælv, tsunamier eller andre naturkatastrofer ikke bare komme tæt til katastrofeområdet, men bevæge sig direkte ind i det, over det, hen ad det og alt muligt andet undtagen lige at flyve. Og dermed slipper redningsmandskabet i køretøjet fra at skulle forcere ruiner og ødelæggelser til fods for at finde overlevende og danne sig overblik.

Ben med hjul

Den slags evner opnås naturligvis ikke med traditionelle fjederophængte hjul på aksler. I stedet tænker konceptdesignerne, at elkøretøjerne skal være udstyret med uafhængigt kontrollerede, passivt affjedrede og motoriserede hjul for enden af fleksible leddelte robotben.

Hvert robotben kan med integrerede vertikale og horisontale hofteled, knæled og ankelled bevæge sig på et utal af måder, mens et kraftigt hjul for enden af hvert ben kan rotere fulde 360 grader om sin lodrette akse, hvilket gør det muligt for UMV’en at dreje hele horisonten rundt og så at sige vende på en tallerken. Ved kørsel på almindelig vej trækkes benene op mod kabinen, så at kun hjulene er frie og kan trille køretøjet rask af sted som enhver anden elbil. I denne situation dirigeres al strøm fra batterierne til elmotorerne i hjulnavet for at give bedre ydelse og større rækkevidde.

De elektriske motorer og aktuatorer, der driver robotten, får strøm fra et 66 kWh batteri-kompleks. Ingeniørerne har beregnet batterikapaciteten ud fra computersimulationer af den fornødne strømforbrug af motorer og aktuatorer for at kunne gennemføre en given distance med en gennemsnitshastighed på 5 km/t.

Men når det futuristiske køretøj skal færdes i mere ujævne omgivelser, hvad enten der er tale om villaveje med stakitter, haver og trapper eller mere uvejsomt terræn og katastrofe-områder, folder UMV’en sine ben ud og kan nu forcere op til halvanden meter høje mure eller skræve over huller og fordybninger på over 1 meter.

Benene kan også rydde og skubbe større forhindringer til side, og ved at sprede godt ud kan transportmidlet kravle over stenet grund som en varan med en spændvidde på op til 4,6 m, mens det stadig holder sin kabine vandret. Det gør føreren i stand til at tvinge køretøjet frem på steder, der vil være komplet umulige at passere for andre køretøjer.

Kabinen er aftagelig og kan monteres i mange udformninger. Du kan eksempelvis sagtens forestille dig autonome taxier udformet med et stort passagerrum, der kan huse en eller flere kørestole, så handicappede på den måde kan hentes ved deres opgang eller trappe, hvor robotten vil rejse sig op på benene til niveau med hoveddøren, så kørestolsbrugerne kan rulle direkte ind i kabinen.

Hyundai har fremvist prototyper på Elevate-konceptet på CES 2019-udstillingen, men der vil jo nok gå lidt tid, før du kan se UMV’er gå forbi uden for dine vinduer. I mellemtiden kan du se videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=SZvQtlh6ueM

Pakker og pizza til din dør

Det tyske automotive firma Continental er bedst kendt for sine bildæk, men nu har firmaet skiftet heste midt i vadestedet og lanceret et nyt fremtidsprojekt, som de kalder ”Future of mobility”.

Kan du huske den berømte robotlignende ”hund” fra Boston Dynamics? Denne firbenede robot var tænkt til at fungere som en slags feltæsel, der kunne slæbe soldaters forsyninger og oppakninger, så de ikke behøvede at gøre det selv. Og den forcerede troligt alle bakker og forhindringer, og selv om nogen satte en solid fod i siden på den, mistede den aldrig balancen.

Det er oplagt, at robotter på ben kan bevæge sig meget mere fleksibelt omkring end køretøjer med hjul, og derfor er forskerne ved at sparke hinanden omkuld for at udvikle nye og pålidelige firbenede robotdyr, der kan sættes ind overalt, hvor hjul må give op. Et oplagt område er pakkeudbringning og levering af diverse bestillinger samt postforsendelser. Det søger flere i dag løst ved hjælp af små budkøretøjer, der kan køre tingene hen til kundens adresse, hvor du så selv må ud og tømme varekassen. Eller henter assistance fra droner, der også er mere begrænsede i praktisk brug, da de jo eksempelvis hverken kan flyve særligt længe og langt og ikke lande alle steder (se AOD 5/2019). Når disse budbringere når din havedør eller foden af din trappe, må de give op, og så må du selv ned ad trinnene og ud på gaden for at få din levering.

Stadig brug for postmand Per

Den tyske industriaktør, der rent faktisk er verdens næststørste underleverandør i bilindustrien, har derfor så at sige forladt sin læst og er begyndt at undersøge muligheden for at udvikle mere letbevægelige firbenede budrobotter (uden dæk) til at varetage den slags afleveringsopgaver og tænker sig lidt af samme type som robothunden Spot, der er en slags videreudvikling af firmaets oven for omtalte ”pakæselhund” og allerede er tæt på at være salgsklar.

Continentals udvalgte robotter stammer imidlertid fra firmaet Anybotics og kaldes såmænd AnyMal! Disse all-purpose robotter kan både hoppe og danse, kravle, gå, løbe, klatre og slæbe og alt hvad der nu måtte være brug for. De kan naturligvis også åbne døre og benytte sig af elevatorer. Takket være deres særlige benbygning kan de færdes lige let i begge retninger, så de aldrig behøver at vende om i for eksempel en snæver gang, som de bare passerer baglæns på tilbagevejen.

Continentals vision er, at en flok af disse robothunde tålmodigt venter i en selvkørende postbil med hver deres post i en kasse på ryggen, mens postbilen kører frem til en given gade, hvor de så lunter ud og op mod din hoveddør, idet de behændigt undviger eventuelle forhindringer som en efterladt græsslåmaskine eller et væltet løbehjul. Derpå trasker robotten op ad dine trapper til hoveddøren, hvor den ringer pænt på med en af sine ”poter”, og når du lukker op, lader robotten sin pakke glide blidt ned på trinnet foran dig, hvorpå den forsvinder ned ad trappen og ind i postbilen igen. Indtil videre forekommer robotten dog at være ret forsigtig og giver sig god tid til at vurdere omgivelserne og trappehøjde mv. Men det vil uden tvivl blive forbedret ”løbende”. Og det hjælper jo en del på tidsforbruget, at postbilen slipper flere robotter løs ad gangen, så det ikke tager længere tid at aflevere flere forsendelser end en enkelt.

Endnu er projektet kun en vision, men når den slags projekter overhovedet overvejes, er det jo, fordi de fleste mennesker i dag faktisk lever og bor i omgivelser, hvor det er en fordel at have ben frem for hjul. Startup-firmaet Aility Robotics under universitetet i Oregon overvejer ligefrem tobenede robotter til samme formål. Spørgsmålet er så naturligvis bare, om postmand Per så ikke lige så godt kan beholde sit job.

Her kan du se et par videoer med visionen:

https://www.youtube.com/watch?v=rEertgUb0rA

https://www.youtube.com/watch?v=v3g5xp5Kr2g