Home » Transport » Fremtidens transportmidler har fire lange ben
Fremtidens transportmidler har fire lange ben

Fremtidens transportmidler har fire lange ben

Share

Varebiler, taxier og redningskøretøjer har det ikke nemt. Derfor har nogle visionære designere nu skitseret forskellige firbenede og dyrlignende robottransportere, der kan færdes, hvor selv de sejeste firhjulstrækkere, militærkøretøjer og redningsmateriel må give op

Tænk hvis du en dag kigger ud ad dit vindue og ser en mærkværdig robot på fire lange stankelben springe op ad din trappe for at aflevere en pakke eller en pizza til dig. Eller hvis den taxi, du har bestilt, står lige uden for døren i skikkelse af en robot. Det kan meget vel blive den nye virkelighed, hvis det står til to anerkendte automotive producenter som Hyundai og Continental.

Både hjul og ben, der kan skræve

Hyundai, der jo er bilproducent, er ret langt fremme med et gennemtænkt koncept, hvor samme ben-chassis kan udstyres med forskellig overdel alt efter, om robotten skal fungere som taxi, varebil, ambulance eller noget helt fjerde. Hyundai kalder konceptet Elevate, og visionen er udviklet som et partnerskab mellem Hyundais særlige afdeling CRADLE, der er fødeklinik for bemærkelsesværdige innovationer, og det Detroit-baserede udviklings-studio Sundberg-Ferar. Selve det ultimative automo-tive robottransportmiddel, der betegnes ”Ultimate Mobility Vehicle” (UMV), kan kravle, klatre, hoppe eller bare køre lige ud ad landevejen og stort set alle andre steder også.

Den elektriske robottransporter er i første omgang designet med tanke på redningstjenester og forsvar og kan i tilfælde af eksempelvis jordskælv, tsunamier eller andre naturkatastrofer ikke bare komme tæt til katastrofeområdet, men bevæge sig direkte ind i det, over det, hen ad det og alt muligt andet undtagen lige at flyve. Og dermed slipper redningsmandskabet i køretøjet fra at skulle forcere ruiner og ødelæggelser til fods for at finde overlevende og danne sig overblik.

Se også:  Start bilen med dit fingeraftryk
Ben med hjul

Den slags evner opnås naturligvis ikke med traditionelle fjederophængte hjul på aksler. I stedet tænker konceptdesignerne, at elkøretøjerne skal være udstyret med uafhængigt kontrollerede, passivt affjedrede og motoriserede hjul for enden af fleksible leddelte robotben.

Hvert robotben kan med integrerede vertikale og horisontale hofteled, knæled og ankelled bevæge sig på et utal af måder, mens et kraftigt hjul for enden af hvert ben kan rotere fulde 360 grader om sin lodrette akse, hvilket gør det muligt for UMV’en at dreje hele horisonten rundt og så at sige vende på en tallerken. Ved kørsel på almindelig vej trækkes benene op mod kabinen, så at kun hjulene er frie og kan trille køretøjet rask af sted som enhver anden elbil. I denne situation dirigeres al strøm fra batterierne til elmotorerne i hjulnavet for at give bedre ydelse og større rækkevidde.

De elektriske motorer og aktuatorer, der driver robotten, får strøm fra et 66 kWh batteri-kompleks. Ingeniørerne har beregnet batterikapaciteten ud fra computersimulationer af den fornødne strømforbrug af motorer og aktuatorer for at kunne gennemføre en given distance med en gennemsnitshastighed på 5 km/t.

Se også:  Rigtige, kloge mænd VS. rigtigt kloge computere

Men når det futuristiske køretøj skal færdes i mere ujævne omgivelser, hvad enten der er tale om villaveje med stakitter, haver og trapper eller mere uvejsomt terræn og katastrofe-områder, folder UMV’en sine ben ud og kan nu forcere op til halvanden meter høje mure eller skræve over huller og fordybninger på over 1 meter.

Benene kan også rydde og skubbe større forhindringer til side, og ved at sprede godt ud kan transportmidlet kravle over stenet grund som en varan med en spændvidde på op til 4,6 m, mens det stadig holder sin kabine vandret. Det gør føreren i stand til at tvinge køretøjet frem på steder, der vil være komplet umulige at passere for andre køretøjer.

Kabinen er aftagelig og kan monteres i mange udformninger. Du kan eksempelvis sagtens forestille dig autonome taxier udformet med et stort passagerrum, der kan huse en eller flere kørestole, så handicappede på den måde kan hentes ved deres opgang eller trappe, hvor robotten vil rejse sig op på benene til niveau med hoveddøren, så kørestolsbrugerne kan rulle direkte ind i kabinen.

TAGS
hyundai
robot

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S