Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Fremtidens børnebog skal læses med mobilen i hånden

Dysterdragen er den tredje smart book fra tidligere spilskaber Søren Jønsson. Her får læseoplevelsen en helt ny dimension via mobiltelefonen, som bruges sammen med bogen. Medskaber på bogen er Lakserytteren, som har tæt forbindelse til målgruppen via sin populære YouTube-kanal. Vi fik en snak med de to.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

”Målet er at give børn lyst til at læse. Det er drivkraften bag det her. Læselysten er faldende, og her prøver vi at se hvad vi kan gøre ved det”, starter Søren Jønsson og fortsætter:

”Den gamle bog er fantastisk men også udfordret af andre ting, de unge kan kaste sig ud i – spil, YouTube og sociale medier. Den digitale underholdning ender ofte med at stjæle opmærksomheden, for det er nemmere at tænde for skærmen end at engagere sig i en klassisk bog”.

Ifølge Søren er målet med smart-bøgerne derfor ikke at trække børnene væk fra skærmen, men at inddrage skærmen i en læseoplevelse, som er både sjov, kreativ og lærerig: ”Først og fremmest skal det være sjovt. Det er et eksperiment med bogformen, hvor målet er at give flere børn lyst til at læse mere. Vi synes også selv det er sjovt. Og så er der nok også andre der synes det”, siger han.

Skærmtid skal ikke være et fy-ord

Men nu har forældrene brugt deres energi på at få ungerne til at slippe skærmen, og så kommer I med en bog, der opfordrer til at de sidder og kigger i mobilen?

”Skærmtid er blevet et fy-ord. Det synes jeg er ærgerligt. Det handler ikke om hvor længe man er på skærmen, men hvad man laver på den. Hvad får børnene ud af tiden?”, siger Rasmus Kolbe, aka Lakserytteren.

”Det skal ikke være en kamp”, supplerer Søren. ”Mobilen er en del af vores hverdag. Skærmtid er ikke noget forkert. Jeg var ikke kommet hertil, hvis jeg ikke hvad spillet computer og læst AOD, da jeg var barn. Det er et spørgsmål om hvad man putter i den tid. Spil og YouTube kan være fint, men det er ikke sikkert, at børnene ved, hvordan de skal navigere i det. Bøgerne giver et sikkert miljø, der kombinerer elementer fra gaming med den traditionelle bogoplevelse”.

Rasmus Kolbe til venstre og Søren Jønsson til højre med den nye bog i hånden. Rasmus Kolbe til venstre og Søren Jønsson til højre med den nye bog i hånden.

Vokset op med Alt om DATA

For Søren, som har en lang fortid i spilbranchen med titler som Pixeline og flere andre populære børnespil på resumeet, er det vigtigt at trække spiloplevelsen i en retning, der er tryg og sikker.

”Der er intet i vejen med at spille, men der er spil i dag, som bliver brug til noget forkert. Nogle nyere spil er designet til at fastholde børn og trække dem ind i en oplevelse, hvor det på et tidspunkt bliver nødvendigt at betale. Det sker ikke i vores bøger. Her bidrager spilelementet med nogle sjove oplevelser, som øger læselysten og motiverer til at lære”, siger Søren og fortsætter:

Spil har fyldt meget i mit liv, og de kan være enormt givende. Min far var mekaniker og vi havde nogle af de første computere i Skærbæk. Alt om DATA fik vi allerede fra det første nummer. Jeg lærte at kode via bladet. I skolen have jeg EDB, men syntes det var kedeligt, så jeg kodede hjemme i stedet for. Jeg kodede fra bladene og endda fra radioen. Vores første maskine var en Texas TI 99/4A, hvor jeg programmerede i Basic, så blev det en Amstrad med båndstation og dernæst en ZX Spectrum med gummidutter”.

Med tiden måtte Søren dog erkende at, selvom han syntes det var sjovt, var det ikke i programmering hans styrke lå.

”Jeg er storysteller, ikke programmør. Der er nogen, der er meget bedre til det med koderne end mig”, konstatere han ærligt.

Du er aldrig færdig med bøgerne

Mange af de udfordringer man møder i bøgerne har karakter af opgaver der skal løses – det kan både være talopgaver, ordopgaver og andet, der trækker i retning af undervisning. Er I ikke bange for at børnene synes det bliver for skoleagtig?

”Nej, jeg tror ikke det bliver for skoleagtig. Det kan være kedeligt at gå i skole, men det er ikke kedeligt at læse en smart book. Børnene synes at det er sejt”, siger Rasmus.

”Smart-bøgerne kan noget helt andet end traditionelle bøger,” forklarer Søren. ”Du er aldrig færdig med dem. Du kan altid læse dem igen og få en ny oplevelse. Dem der elsker bøgerne, elsker dem rigtig meget. Bøgerne bliver læst mange gange. Nogle læser dem 2, 3, 4, 5 gange i træk. Det gør man ikke man almindelige bøger”.

Prøv at hent Dysterdragen-app og hold din mobil over bogcoveret, så vil der ske spændende ting. Prøv at hent Dysterdragen-app og hold din mobil over bogcoveret, så vil der ske spændende ting.

”Selv børn der ellers helt har afskrevet at læse, synes smart-bøgerne er sjove, da de er mindre tørre end de skolebøger de er vant til”, fortæller Rasmus, der via sin populære YouTube-kanal er i tæt dialog med målgruppen: ”Det er megaspændende at opleve reaktionerne”, siger han og tilføjer, at ligesom bøgerne er et trygt og sikkert miljø at være, føler han også et stort ansvar for at hans kanal er det: ”Min kanal skal være et sted hvor forældrene tænker at deres børn gerne må være”.

Teknologien må ikke være en barriere

Smart-bøgerne er konstrueret, så læseren hele tiden må tage stilling til, hvilken vej han eller hun vil gå. Det giver nye handlingsforløb og nye opgaver i mobil-app’en, som via AR-teknologi lægger et ekstra lag oven på bogens sider. En teknologi som har været gennemgående for alle de tre eksisterende bøger.

”AR er noget bøgerne i forvejen kender fra Pokemon Go og andre spil, som stadig er populære”, siger Rasmus, og Søren supplerer: ”Vi er meget åbne for at inkluderer nye teknologier, men det skal helst være noget børnene eller forældrene har i forvejen og som ikke presser teknologien for meget, så alle kan være med, uden at skulle investere i nyt udstyr. Man skal ikke have den nyeste iPhone. Alle skal kunne bruge appen”.

Smart-bøger har enormt potentiale

Det næste projekt fra de to herrer går i en mindre teknologiteknisk retning. Inden længe kommer et brætspil baseret på Peasoup-universer, som bøgerne også er bygget op omkring.

”Vil vi gerne viderebygge og udvide dette univers. Det er et sjovt, spændende eventyrunivers præget af leg, og det er noget børnene har taget til sig. Vi arbejder allerede på bog 4, og der vil løbende komme udgivelser, spil og andet indenfor dette univers. Men vi arbejder også i helt andre retninger”, fortæller Søren.

”Smart-bog-konceptet kan anvendes i mange forskellige typer af bøger – både til voksne og til børn. Det kunne eksempelvis være en historiebog, hvor man kan se slag i fortiden og meget andet. Mulighederne er nærmest uendelige”, siger Rasmus Kolbe, der inden længe vil være omdrejningspunkt i en ny smart book med Lakserytteren, som foregår i et helt andet univers end Peasoup-bøgerne.

For nylig har forlaget modtaget støtte fra Vækstfonden. Det giver teamet, der, udover Søren og Rasmus, består af grafiker og spildesigner Brian Bak Jensen samt programmør og alt-mulig-mand, Mikkel Johansen, mulighed for at klø på med nye projekter og give den hele armen med markedsføring.

Søren og Rasmus lover således at vi kan se frem til mange flere Smart Books i fremtiden.

Den nyeste i rækken, Dysterdragen, kommer på gaden i morgen d. 28. april.