Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Fremtidens bil kender dit humør

Bilen år 2030 er ikke kold og selvkørende, mener Toyota, der har udviklet en konceptbil, som skal give dig køreglæden tilbage, og som indretter sig efter, hvordan du har det her og nu.

Af Aksel Brinck, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Alle taler om selvkørende biler. Men sådan bliver fremtidens bil ikke kun –mener Toyota. Den japanske bilproducent, som er mest kendt for fornuftige familiebiler, har smidt alle tøjlerne og skabt en konceptbil, Toyota Concept-i.

Den rykker ved den traditionelle opfattelse af, hvordan livet på fire hjul skal se ud, når nutidens børnehaveklassebørn sætter sig bag rattet i cirka 2030.

I’et står ligesom i iPhone for noget med ”jeg”. Og lige præcis relationen mellem bilen og føreren er i fokus her. Rattet er ikke gemt væk, selvom hyppige forudsigelser går på, at vi snart må vænne os til at slippe rattet, for det forsvinder helt.

Her har du stadig lov til at nyde køreglæden. Til gengæld kan bilen gribe ind, hvis du er lidt for nonchalant eller helt overtage kørslen, hvis du trænger til en lur.

Kernen i Concept-i er en såkaldt kunstig intelligens, som Toyota her har givet et navn, Yui (næsten som ”you”, du). Ligesom andre løsninger af denne type er der tale om en software, der kan lære af sine erfaringer, opføre sig intelligent.

Du bliver budt velkommen af Yui, den selvlærende, kunstige intelligens.

Jo længere du kører med Concept-i, des bedre forstår Yui, hvad du foretrækker, og hvordan du reagerer. Den integrerer dine reaktioner som data, softwaren kan trække på og reagere efter afhængigt af situationen.

Der er biometriske sensorer (varme, ånde-dræt, stemme, puls mv.) overalt i bilen. Yui bruger dem til at mærke, hvordan du har det. Den vil med venlig stemme kunne foreslå, at ”I” i dag ikke skal tage motorvejen hjem, men tage den smukke hulvej langs kysten – når nu vejret er så skønt, du elsker at køre på snoede veje osv.

Sensorer gør det muligt at indrette bilen efter dit skiftende humør.

Og måske kan I smutte ind på den restaurant på vejen, som Yui har opdaget, at du allerede har besøgt to gange i år.

Det kan også være, Yui kender din begejstring for spisestedet, fordi den har adgang til dine Facebook-opdateringer eller har hørt, hvad I har talt om i bilen. Toyota mener, at vi bør have et mere menneskeligt og dybere forhold til vores biler.

Holder dig vågen med snak

Skulle du blive lidt døsig på en længere køretur tværs gennem landet, kan Yui holde dig vågen ved at have en dialog kørende med dig. Du kan endda spørge den om gode råd til turen eller helt andre ting, hvor den trækker på information fra nettet.

Toyota går også mod strømmen, når det drejer sig om displays. Mange fremtidskoncepter er fyldt med skærme, hvor der ingen grænser er for, hvor mange informationer du kan få på en gang. Japanerne har skåret hårdt ned her. Rattet minder en del om en controller til en spillekonsol, men der er kun ganske få informationer.

Det vigtigste display er af headup-typen. På en 60 cm bred flade i forruden dukker de fakta og data op, som du aktuelt har brug for, om for eksempel vejforhold, valg af rute, hastighed osv. – og så forsvinder informationerne igen, når du ikke har brug for dem mere.

Bilen kan også på eget initiativ projicere et videobillede fra udvendige kameraer op på indersiden af kabinen mellem ruderne, så føreren undgår blinde vinkler.

Rattet ligner en gaming-controller. Instrumentbrættet har ingen overflødige displays

I det hele taget er der meget mere fokus på føreren, end der måske bliver brug for om en snes år. Nogle eksperter forudser, at man i fremtiden vil forbyde biler, der ikke er selvkørende, fordi de er mere usikre i trafikken.

Måske er Toyotas fokus på køreglæde og en tættere relation mellem en venlig bil og en menneskelig fører skudt ved siden af. Men at kunstig intelligens skridt for skridt vil indtage de firhjulede og gøre alt computerligt muligt for at forstå passagerernes inderste ønsker og behov, det virker som en stærk forretningsidé.