• Home »
  • Bilen »
  • Brokkassen: Fra dieselgate til teslagate og andre gadgetgates
Brokkassen: Fra dieselgate til teslagate og andre gadgetgates

Brokkassen: Fra dieselgate til teslagate og andre gadgetgates

Share

Den hidtil største skandale inden for specifikationsfusk er uden tvivl VW’s egentlig ret geniale software til at give bedre NOx-data i en testsituation. Men mange andre firmaer prøver også at udnytte forbrugernes talfiksering

VW’s dieselmotorer har fået så meget medieomtale, at et ultrakort resume må være nok. I USA, hvor der lægges stor vægt på NOx-udledning, skal dieselbiler testes for denne egenskab. Dette sker ikke under almindelig kørsel, men på en prøvestand. Derfor har VW installeret noget software, som registrerer denne situation og sætter motorstyringen til at minimere netop denne parameter. Det ligner miljøvenlighed og er garanteret langt billigere end at videreudvikle en i øvrigt udmærket motorteknologi.

Hvordan VW’s dieselgate ender, og hvor mange andre bilmærker der også snyder på NOx-vægten, bliver næppe afklaret foreløbig. I mellemtiden har Brokkassen gravet nogle andre eksempler på specifikationsfusk frem – heriblandt nogle fra vores egen it-verden.

Selv om den fede Tesla S på papiret er blevet neddroslet med 222 hestekræfter, kan den stadig sprinte fra stort set alt andet på fire hjul – så længe der er strøm på batteriet.

Selv om den fede Tesla S på papiret er blevet neddroslet med 222 hestekræfter, kan den stadig sprinte fra stort set alt andet på fire hjul – så længe der er strøm på batteriet.

Del denne