Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Forviklinger i firmaers it-jura

Har du fuldstændig styr på din it-jura? Få en hjælpende hånd her, når en it-advokat lister nogle af de hyppigste problemstillinger op i blandt andet persondataloven.

Af Jakob D. Lund, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Analysehuset IDC afholdt en it-sikkerhedskonference i september måned. Her handlede ét af oplæggene om nogle af de juridiske forhold, der gælder for de fleste virksomheder og organisationer, men som de færreste føler sig helt skarpe i. Det var advokat og partner i Bird & Bird, Peter Lind Nielsen, der holdt oplægget, og han er ekspert indenfor blandt andet anskaffelse, udvikling, outsourcing, konsulentydelser, cloud computing, open source og licenser.

Salgsbetingelser i IoT

Peter Lind Nielsen indledte med at diskutere det forhold, at der kommer it i flere og flere produkter. I sig selv er det ikke et problem, men det kan det blive, hvis de salgsbetingelser, man som bruger bliver mødt med, og som man som oftest blindt accepterer, vandrer fra softwareverdenen og over i andre dele af konsumentmarkedet.

“Om nogle år skal vi måske underskrive en licensbetingelse, der indeholder en ansvarsfraskrivelse fra producentens side, når vi køber en bil,” sagde Peter Lind Nielsen.

“Det er vi ikke vant til. Det er jo det samme som at sige: ”Her er bilen. Jeg fraskriver mig herefter ethvert ansvar for fejl og mangler. Skulle der være fejl og mangler, retter jeg det ved lejlighed. Måske. Hvis du har tegnet en supportaftale.” Vil man købe en bil på de betingelser?,” spurgte Peter Lind Nielsen retorisk.

e-Boks fraskriver sig ethvert ansvar

Han konstaterede, at måske var eksemplet forsimplet, men han var overbevist om, at vi ville se flere af denne type softwareprægede købsaftaler i fremtiden. Peter Lind Nielsen gjorde i den forbindelse opmærksom på, at per 1. november 2014 skal alle borgere kunne modtage digital post fra det offentlige.

“Jeg ved ikke, hvor mange der egentlig har bidt mærke i de betingelser, man siger ja til for at bruge den elektroniske postkasse, som e-Boks udbyder. Hvis der går noget galt i e-Boks, som vi borgere vel at mærke skal bruge, der er ikke noget alternativ, så bærer man som borger det fulde ansvar. e-Boks har fraskrevet sig ethvert ansvar i oprettelsesbetingelserne.

Hvis man siger nej tak til dem, kan man ikke oprette en elektronisk postkasse. Det her er ikke for at hænge e-Boks ud, men måske skulle det offentlige påtage sig ansvaret i stedet. Man kan jo ikke have et system, hvor den enkelte borger skal påtage sig det fulde ansvar for, at det system, de er tvunget til at bruge, også fungerer,” sagde Peter Lind Nielsen.

Personhenførbare data eller ej

Herefter zoomede it-advokaten ind på et område, som har været meget i medierne gennem længere tid: nemlig persondata og persondataloven. Her pointerede han, at man som virksomhed eller organisation gør klogt i at skabe sig et overblik over, om man overhovedet opbevarer personhenførbare data. Og hvis man gør det, skal man efterfølgende have styr på, hvordan man registrerer og anvender disse data, og hvem der har adgang til dem.

“For at kunne gøre det skal man selvfølgelig vide, hvad personhenførbare oplysninger overhovedet er,” sagde Peter Lind Nielsen.
“Personhenførbare oplysninger er identificerbare oplysninger, som kan føres tilbage til en person. Det gælder også krydsreferencer såsom registreringsnummeret på en bil, et telefonnummer eller et sædenummer i et fly. Det er alle oplysninger, som kan føre tilbage til en bestemt person.”

“Her har BIG Data rejst nogle nye problemer, fordi man ved at sammenkæde data i én database med data i en anden database i princippet kan gøre data i begge databaser personhenførbare, og så skal man sørge for at overholde persondataloven. Og persondataloven gælder altid. Uanset, om en virksomhed skriver, at det gør den ikke.”

Få styr på underleverandørerne

Peter Lind Nielsen gik herefter dybere ind i begreberne dataansvarlig og databehandler.

“Hvis man har outsourcet noget af sin it-drift, skal man være opmærksom på, hvordan databehandleren opererer. Jeg har set eksempler på store koncerner, hvor man har troet, at man havde fuldstændig styr på sin databehandler.

Da vi begyndte at grave, viste det sig, at databehandleren havde en underdatabehandler, som den dataansvarlige ikke kendte til. Ifølge persondataloven er man som dataansvarlig også ansvarlig for databehandlere og eventuelle underdatabehandlere. Den type forhold ser vi flere og flere af i disse cloud-tider,” sagde Peter Lind Nielsen og opfordrede kraftigt til, at man skabte sig et overblik over sin databehandleraftale.

Indsamling skal have et formål

Peter Lind Nielsen forklarede også, at man som dataansvarlig ifølge persondataloven har pligt til at beskrive, hvad et givent formål med at indhente persondata er. Det formål skal oplyses, og det må ikke være hentet ud af den blå luft, men skal begrundes sagligt.

“Her spiller BIG Data endnu engang ind, for med BIG Data kan indsamlingen jo pludselig ændre formål. Men der skal man altså være opmærksom på, at hvis man bearbejder data til noget andet end det oprindelige formål, man indhentede dem for, skal man i princippet have et nyt samtykke til at anvende data til det nye formål,” sagde Peter Lind Nielsen.

Anonymisering gælder ikke

Det har længe heddet sig, at man kunne smyge sig udenom persondataloven ved at anonymisere sine data, så de ikke længere var personhenførbare. Men her havde Peter Lind Nielsen endnu et par væsentlige pointer.
“Der er kommet udtalelser fra EU, som definerer, hvad det overhovedet vil sige at anonymisere data. At anonymisere data betyder, at et originalt datasæt helt skal slettes.

Så længe det originale datasæt eksisterer, kan man jo føre oplysninger tilbage, og så bliver data igen personhenførbare ifølge persondataloven. Det samme gælder for kryptering. Hvis man dekrypterer data, bliver de igen personhenførbare. Og så er det lige meget, om det vil tage 100 ingeniører 100 år at bryde koden,” sagde Peter Lind Nielsen.

Bøder i millionklassen

Han afsluttede sit oplæg med oplysningen om, at et brud på persondataloven med en kommende EU-forordning kan betyde, at der for alvor falder brænde ned.

“Det gælder også inden for det offentlige, som før er gået fri. I forordningen er der et krav om, at hvis man har et vist antal personer ansat, skal man have en Data Security Officer ansat. Og bøderne får en helt anden størrelse, end vi er vant til at se,” sagde Peter Lind Nielsen.

EU-landenes nationale datatilsyn, i Danmarks tilfælde Datatilsynet, vil få ret til at udstede bøder på op til en mio. euro eller op til to procent af en koncerns årlige omsætning, hvis persondataloven brydes, når forordningen træder i kraft.

“Det vil også blive indført, at hvis man har haft et alvorligt sikkerhedsbrud, skal man både underrette Datatilsynet og de potentielt berørte. Det bliver nok ikke særlig rart at skulle skrive til kunder, at man har haft et stort sikkerhedsindbrud, og at deres data kan være blevet kompromitteret. Hvis man som kunde får den melding for fjerde gang, kan det godt være, at man finder en anden leverandør,” sluttede Peter Lind Nielsen.