Home » Transport » Ford har lavet en coronavenlig julesweater, du faktisk gerne vil ses i
Ford har lavet en coronavenlig julesweater, du faktisk gerne vil ses i

Ford har lavet en coronavenlig julesweater, du faktisk gerne vil ses i

Share

At blive set i den er faktisk hele pointen. Projektørlys indbygget i rensdyrets gevir, næse og hale, danner en visuel sikkerhedszone, som kan minde andre om at holde afstand

Skærer du også en grimasse, når du ser en grim julesweater? Frygt ej, for i år har Ford lavet den perfekte julesweater, som man faktisk gerne vil ses i. Faktisk er det hele pointen med den.

Ved første øjekast kan den ligne enhver anden festlig påklædning. Men julesweateren, som Ford meget passende har navngivet Safe Distance Christmas Jumper, rummer en helt særlig funktion.

Den innovative sweater har nemlig projektørlys indbygget i rensdyrets gevir, næse og hale. Lysene danner en visuel sikkerhedszone i form af et juletræ med en radius på op til halvanden meter, der fungerer som en anvisning til at holde sikker afstand. Sweateren er både ideel i situationer, hvor man fx er ude at cykle, eller når man står i kø.

Se også:  I fremtiden skal bilerne på vejene advare hinanden mod farer

Sikker overhalingsafstand

’Safe Distance’-julesweateren er en prototype, der indgår i Fords Share the Road-kampagne. Formålet med sweateren er nemlig at fremhæve et centralt problem på cykelstierne.

Ford har foretaget en undersøgelse, der viser, at næsten 80 procent af adspurgte cyklister oplever tætgående trafik som den største trussel i trafikken. Omkring ni ud af ti siger også, at de oplever tætte forbipasserende mindst én gang om ugen.

Europæiske lande har forskellige regler om, hvad der regnes for sikker overhalingsafstand i trafikken. Generelt betragtes 1,5 meter som en sikker afstand i langsommere trafik. Når det drejer sig om hastigheder over 48 km/t, betragtes 2 meter som sikker afstand.

“I år er vi blevet gode til at holde sikker afstand i butikker og på fortovene. Men når det kommer til veje og cykelstier, er vi ikke lige så påpasselige. Vores ’Safe Distance’-julesweater er ment som et sjovt tiltag her i julen, men dens budskab er alvorligt: Vi skal alle passe på hinanden, også i trafikken,” udtaler Emmanuel Lubrani, kommunikationschef hos Ford Europa.

Se også:  Biler og teknologi mødes - nu er det Ford og Google
Share the Road

Målet med Fords Share the Road-kampagne er at fremme sikkerhed i trafikken ved at forbedre kommunikationen mellem forskellige grupper af trafikanter.

Kampagnen har tidligere blandt andet udmærket sig ved at give trafikanter muligheden for at opleve hinandens synspunkter i trafikken med initiativet WheelSwap: En banebrydende virtual reality-oplevelse, der giver cyklister og bilister indblik i de potentielle konsekvenser, som hensynsløs færden i trafikken kan have. I 2018 svarede hele 78 procent af Fords WheelSwap-kursister, at de ville ændre deres adfærd i trafikken efter at have deltaget i initiativet.


TAGS
Ford
trafik

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S