Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Første lydbar fra Bose

For en gangs skyld er det Bose, som går i andres fodspor. Alligevel er der ingen tvivl om, at CineMate 1 SR er et ægte Bose-produkt.

Af Knud Søndergaard, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Længe inden Steve Jobs skabte sin første computer, havde hi-fi-verdenen oplevet, hvordan en enkelt person kan vende op og ned på vante forestillinger om samspillet mellem forbrugere og elektronikprodukter. Personen var Amar Gopal Bose, som er blevet dollarmilliardær på sine opfindelser og er 82 år gammel – efter sigende i fin form.

Ifølge den officielle legende købte Bose sit første high end-stereoanlæg tilbage i 1956, og han var ikke imponeret over lyden fra de store højttalere – den var ikke naturlig. Det måtte kunne gøres bedre, mente han, og det gjorde han så.
Bose havde noget nær de bedste forudsætninger for at bygge højttalere. Han var bachelor i elektronik og underviste på MIT (Massachusetts Institute of Technology) – et af verdens mest respekterede tekniske universiteter med 77 nobelprisvindere på opslagstavlen. I dette miljø skabte han den legendariske 901-højttaler. Denne direkte/reflekterende konstruktion er stor efter nutidens standard, men da den blev lanceret i 1968, var den meget mere kompakt og møbleringsvenlig end de voluminøse kasser fra navne som JBL og Altec Lansing.

Livsstil

I dag kender vi først og fremmest Bose for livsstilsbetonede audiosystemer til musik og film. Mærket er frygtet blandt konkurrenterne på grund af dets dominerende markedsandele, og det har også et imponerende godt ry blandt forbrugere. Denne T3’er hører ofte Bose omtalt på niveau med eller som overhund i forhold til Bang & Olufsen, når det gælder lydkvalitet.
Boses satellit/subwoofersystemer er enhver kvindes drøm. De dyreste satellitter er så små, at du fortjener findeløn for at få øje på dem i en reportage i Bo Bedre. Både basmodulet og centerenheden kan ofte gemmes helt af vejen, når fjernbetjeningen fungerer med radiobølger – endnu en Bose-udvikling – frem for infrarødt lys.

Boses lydbar

Verdens første lydbar var sandsynligvis Yamaha YSP-1, som passede til at hænge eller stå under en fladskærm. Den blev lanceret i 2005, og siden har stort set alle AV-firmaer udviklet løsninger i samme stil, men med vidt forskelligt indhold.

Hos Bose mener man, at forbrugere ikke interesserer sig for teknik. Det kan være rigtigt generelt, men vi er nu nogle stykker, som går op i, hvordan produkterne er skruet sammen.

Derfor kan T3 afsløre, at CineMate 1 SR-lydbaren bag det slanke, elegante ydre er en særdeles avanceret teknisk konstruktion. Den indeholder fem små 5 cm mellemtone/diskantenheder – tre i midten og én i hver side. Desuden er der en 25 mm dome-diskant i midten plus en Bose-eksklusiv PhaseGuide-enhed i hver side, som kan beame lyd til ethvert punkt i rummet.

PhaseGuide-teknologien betyder, at Bose kan love, at du hører lyd, hvor der ikke er nogen højttalere. ”Lyden fylder hele lokalet, bevæger sig bag dig, foran dig, fra side til side og kommer ene og alene fra denne ene lydbar, der blot er 6,1 cm høj, 93,5 cm lang (svarende til et flad-tv fra 40” og op, red.) og 12,4 cm dyb,” som der står i pressemeddelelsen.

Boses nye Acoustimass-model

I Bose-universet taler man ikke om subwoofere. Dels er Bose vild med at udtænke begreber, der kan markeres med et ® (registreret varemærke)-symbol, og dels er baskommoden i et system med små satellitter ingen egentlig subwoofer, men blot en woofer eller et basmodul.

Boses basmoduler bygger på en patenteret konstruktion, som kaldes Acoustimass og skal kunne gengive lave frekvenser uden hørbar forvrængning. Rent teknisk er der tale om en variant af et højttalerkabinet, som andre kalder ”båndpas”.

Basenheden kan ikke ses udefra, fordi den sidder i et separat kammer i det større kabinet og udstråler sin lyd gennem en eller flere porte. Et båndpaskabinet giver ingeniører større frihed til at bestemme, hvordan de vil have bassen til at lyde. De kan satse på høj forstærkning over et snævert frekvensbånd, lav forstærkning kombineret med dybere bas og hvad som helst derimellem.
Acoustimass-modulet til CineMate SR 1 er en lille sag på 19x27,5x37,5. Højttalerenheden sidder parallelt med fronten og må således være op til maksimalt 16 eller 17 cm i diameter.

Basmodulet er en tilslut og glem-ting, som modtager trådløse signaler fra lydbaren. Den bruger under 0,8 W i standby – noget mere end lydbaren, som trækker 0,3 W.

Enkel tilslutning

CineMate SR 1 er beregnet til at få sit audiosignal fra dit tv, og du kan vælge mellem en analog og en digital optisk eller koaksial indgang. Desuden kan du tilslutte endnu en digital kilde via en optisk eller koaksial indgang.

Vil du bruge lydbaren som et egentligt audiosystem, hedder løsningen Lifestyle 135, som yderligere omfatter en konsolenhed med tilslutninger for op til seks HD-kilder, heraf fire HDMI-terminaler, en FM/AM-tuner, en iPod/iPhone-dock og en prislap på 21.495 kr.

Jeg har haft CineMate SR 1 sluttet til både et Philips-tv og direkte til en Blu-ray-afspiller fra Marantz. Konverteringen fra HDMI til et optisk signal i tv’et medfører kun en minimal kvalitetsforringelse.

Universal-fjernbetjening

Den infrarøde fjernbetjening til CineMate SR 1 er en stor sag med 48 knapper. Tænd/sluk og lydstyrke op/ned bruges til styring af lydbaren, og resten er beregnet til dine øvrige gadgets – tv, kabel/satellit, Blu-ray/dvd, video og aux.
Bose har udviklet et halvautomatisk system – Unify – til bl.a. programmering af sine fjernbetjeninger til styring af andre mærkers produkter, men det er der ikke blevet plads til i denne lydbar. Derfor er du henvist til at indtaste en femcifret kode, prøve, om den virker, og fortsætte, indtil det lykkes. Det kan være noget af en ørkenvandring. Når det gælder tv, har LG 25 koder, Panasonic 20, Philips 20, Samsung 22 og Sony 11.

Genial rumtilpasning

Lydbaren kan placeres vandret, lodret og hvor som helst i rummet, lover Bose. Det skyldes et indbygget FlexMount-system, som automatisk justerer lyden ud fra, hvordan du har valgt at placere lydbaren. Og ikke nok med det. Når du har placeret eller ophængt lydbaren, er der automatisk skræddersyning af lyden efter rummets størrelse, form, møblering og din lytteposition. Denne feature kalder Bose AdaptiQ, og den minder om andre firmaers rumtilpasning med én vigtig undtagelse. I stedet for at du skal finde et stativ til den medfølgende mikrofon, er den her udformet som en hovedtelefon uden kapsler, så den måler, hvad dine ører opfanger. Hvor svært skal det være? Den AdaptiQ-ting ville jeg gerne købe som tilbehør, hvis den kan tale med mine øvrige surroundprodukter.
AdaptiQ startes ved at isætte hovedtelefonstikket og trykke på en knap. Så fortæller en stemme dig, hvad du skal gøre – på dansk eller et andet sprog, hvis du foretrækker det.

Pigen i højttaleren insisterer på at teste dit rum i fem lyttepositioner, og hvis du bliver stående i én, får du besked om at flytte dig. Testlydene er de samme fuglefløjt, som andre firmaer bruger.

Imponerende effektfuld lyd

I nørdede hi-fi-cirkler er der omtrent lige så meget street credit ved at være Bose-ejer som at købe kabler hos Harald Nyborg. Hvis du har sådan en hi-fi-ven og alligevel anskaffer et CineMate SR 1-system, så prøv at give vedkommende bind for øjnene, inden du guider ham ind i stuen og lukker op for lyden. Hvis du spiller noget lounge-musik – gerne i surround – vil han sandsynligvis sige noget om et bredt lydbillede med dybde, en god rumillusion og en tør bas. Og hold så en rigelig sikkerhedsafstand, når du giver ham lov til at tage bindet af.

I mit lille lytterum/kontor er der bas ved et fornuftigt niveau fra 32 Hz – utroligt, men sandt. Efter AdaptiQ-processen hælder de høje toner i den lyse retning, men de bliver aldrig skingre.

Ligesom Yamaha bruger Bose rummets vægge og loft som reflektorer til at skabe virtuelle højttalere bag lyttepositionen. Efter min erfaring lykkes det bedst, når der ikke er for meget på væggene, og de er nogenlunde ens. Hos mig opleves den venstre baghøjttaler som værende lidt bag ved lyttepositionen, mens den højre kun ”står” halvt nede af sidevæggen.

Ikke desto mindre virker lydeffekter i film næsten lige så biografrealistiske som med fem højttalere. Den største forskel er, at de virtuelle højttalere hvæser lidt mere end rigtige. Det går til film, men det klæder ikke al musik. CineMate SR 1 kan også spille forbløffende højt. Hvis du presser systemet virkelig hårdt, ændrer klangen karakter, fordi bassen ikke følger med op i niveau. Jeg gætter på, at Bose har udstyret basmodulet med et kredsløb, som beskytter højttalerenheden mod mere strøm, end den kan tåle.