Home » Betalingssoftware » Første kig på Office 2013
Første kig på Office 2013

Første kig på Office 2013

Share

Microsoft har udgivet det, de kalder en preview-version af den kommende Office 2013. Her på Alt om DATA har vi taget et kig på, hvad det vil sige, og deler her vores første indtryk af nyhederne i Office 2013

Som det passer sig for en ny version, er der en del nyheder i Office 2013. De fleste af dem er rettet mod, at Office i 2013-versionen nu skal kunne anvendes på andet end pc’er. Udgivelsen af Windows 8 betyder, at Office 2013 skal kunne anvendes på tablets lige såvel som på pc’er. Derfor er en del af ændringerne lavet for at gøre Office 2013 bedre i touchsituationer. Men lad os straks kaste os ud i et overblik over de individuelle programmer i Office 2013-pakken.

Word

Det første man lægger mærke til, når man åbner Word og resten af Office 2013-program- merne, er, at de er blevet rettet mod Metro- brugerfladen i Windows 8. Ribbon-menuer er der stadigvæk, og du kan gemme dem, hvis du ikke har brug for dem, eller skal bruge mere skærmplads på en tablet eller netbook. Du kan se det nye Ribbon-udseende nedenfor. Ligesom resten af Office 2013 er Word 2013 blevet tilrettet den nye virkelighed, som skyen er. For flere detaljer om, hvad det betyder for Office-pakken som helhed, kan du læse artiklen om Office 2013 og skyen i forrige nummer af Alt om DATA.

Netop fordi Word er rettet mod skyen, har Microsoft udvidet mulighederne for samarbejde i Word. Har du dine Word-filer gemt i enten SkyDrive eller SharePoint, kan du samarbejde med andre om dokumentet. Samarbejde betyder i denne sammenhæng, at der kan være adskillige skribenter, der arbejder på det samme dokument på samme tid. Word angiver, hvem der ellers er aktive i dokumentet med et ikon. Fra det ikon kan du starte en chat, et opkald eller en videokonference, hvis du bruger Microsoft Lync.

[pt id=’2024698′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Word får indbyggede skyfunktioner og bedre muligheder for samarbejder.”‘]

Word får indbyggede skyfunktioner og bedre muligheder for samarbejder.

Sammen med de udvidede muligheder for samarbejde har Microsoft også givet kommentarfunktionaliteten en overhaling. Tidligere var det sådan, at hver persons kommentar var på linjer for sig selv. Nu er det sådan, at er der en sektion af dokumentet, der har en kommentar, så er andre personers kommentarer indeholdt i den samme sektion. Og er du bruger af Microsoft Lync, kan du starte en chat eller et opkald direkte fra kommentaren. Se ovenfor.

Med Word 2013 kan du nu importere pdf-filer direkte ind i Word. Det har i lang tid været sådan, at hvis man skulle have indhold fra et pdf-dokument ind i Word, så krævede det en hel masse kopiering og indsætning, efterfulgt af en masse formatering af indholdet. Nu kan man importere pdf-filen, Word vil så konvertere indholdet til det tilsvarende format i Word. Eftersom Office 2013 er beregnet til at skulle bruges på tablets, kommer Word 2013 nu med en præsentation af et dokument, som Microsoft kalder for ”reader”. Som navnet antyder, er det beregnet for dem, der skal læse Word-dokumenter på tablets ved hjælp af touch.

Excel

Excel har altid været rettet imod dataanalyse, og det er de analytiske funktioner, der har de fleste nyheder i previewversionen af Excel 2013. Der er nye diagrammer i Excel 2013, og Power Pivot-analyser er blevet nemmere at gå til. Præsentationen af de data, du analyserer i Excel, er også blevet gjort nemmere. Hvis man markerer en tabel fyldt med data, vil Excel 2013 tilbyde en lille boks i nederste højre hjørne. Når man klikker på den, får man en menu ud som den, du kan se her til højre. Med den kan du formatere din tabel, lave diagrammer og Power Pivot-tabeller, ligesom med Excel 2010, så kan du se resultatet af din formatering ved bare at lade din mus svæve over en af optionerne i menuen.

[pt id=’2024700′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Analyse- og datapræsentation er blevet gjort nemmere i Excel 2013.”‘]

Analyse- og datapræsentation er blevet gjort nemmere i Excel 2013.

En overraskende ting i denne previewversion af Excel 2013 er, at der ikke som i Word og PowerPoint er muligheder for samarbejde, hvor flere deltagere er i Excel-dokumentet på samme tid. Der er dog nogle tilsvarende muligheder med Office Web-applikationerne og Office 365, men de er ikke på samme niveau som for eksempel Google Docs.

Se også:  Stress-undersøgelse får Microsoft til at ændre i Outlook

Outlook

Hvis du minder bare lidt om os, er Outlook din primære Office-applikation. Her på redaktionen tilbringer vi 60-70 procent af tiden på daglig basis i Outlook. Når man har startet Outlook 2013, er det første, man lægger mærke til, at bortset fra, at Outlook nu er blevet ”metroficeret”, så ligner det sig selv fra 2010-udgaven.

Listen med e-mails er blevet ændret lidt, og søgefunktionen er blevet udvidet. Når du søger efter e-mails, kan du nu vælge, hvilken mailboks du vil søge i, hvis du som os har flere af slagsen. Er du bruger af Windows Phone, vil du nikke genkendende til muligheden for at vælge, om listen af e-mails skal vise alle e-mails eller kun ulæste.

[pt id=’2024701′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Outlook 2013 ligner i vid udstrækning sig selv men er blevet opdateret til touch.”‘]

Outlook 2013 ligner i vid udstrækning sig selv, men er blevet opdateret til touch.

Den sidste visuelle ændring er igen designet til at gøre det nemmere at anvende Outlook 2013 i et touchscenarie, og den giver nu muligheden for at svare og videresende direkte fra læsedelen af Outlook. Du kan se, hvordan det ser ud på ovenfor.

Integration med sociale netværk er nu fuldt integreret i Outlook 2013. Det vil sige, at i Outlook 2013 skal du ikke længere bruge yderligere plug-ins for at få det til at virke. Som udgangspunkt er der support for LinkedIn og Facebook i 2013-versionen. Contacts i Outlook 2013 er blevet omdøbt til People og kommer med integration til dine sociale netværk. Det betyder, at har du kontakter i Outlook, som du også er forbundet med på for eksempel LinkedIn, vil Outlook forsøge at krydsreferere disse kontakter til et integreret hele.

Kalenderen i Outlook 2013 har ikke set de store ændringer, men der er sjovt nok nu blevet indbygget en vejroversigt over de næs-te tre dage øverst oppe i kalenderen. Vi ved ikke med jer, men for os virker det som en mærkelig ting at bygge ind i Outlook.

PowerPoint

Hvad angår PowerPoint I 2013-versionen, så er det nu 16:9-formatet, der bliver anvendt for nye præsentationer. De fleste af ændringerne i PowerPoint 2013 drejer sig om at gøre ting mere strømlinede.

Microsoft har fundet ud af, at mange brugere anvender PowerPoint til at udforme diagrammer. Selvom Visio er et bedre valg til den slags, har Microsoft alligevel gjort det nemmere at udarbejde den slags i PowerPoint 2013. Eftersom præsentationer ofte er noget, der bliver samarbejdet om, har PowerPoint 2013 fået de samme muligheder som Word med kommentarfunktionaliteten og mulighederne for at starte en chat eller et telefonopkald direkte fra PowerPoint.

[pt id=’2024702′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”PowerPoint laver nu præsentationer i 16:9-format og kommer med de samme samarbejdesfunktioner som Word.”‘]

PowerPoint laver nu præsentationer i 16:9-format og kommer med de samme samarbejdesfunktioner som Word.

En anden funktion, der er blevet udvidet, er muligheden for at inkludere grafer fra Excel. Det har man hele tiden kunnet, men nu kan du gøre det uden at miste den funktionalitet, grafen har i Excel. Du kan se PowerPoint 2013, med træningspræsentationen åben, nedenfor.

Se også:  Nu kan du lave formler på en helt ny måde i Excel

OneNote

OneNote var Microsofts første forsøg på at lave en applikation designet til touch. Godt nok til den gamle version af touch, med en styluspen. Med OneNote 2013 har Microsoft lavet to versioner af OneNote. Der er en version, der er en opdateret udgave af OneNote 2010 og en helt ny version, der er blevet bygget specielt til touch. Der er ikke så megen information fra Microsoft om touchversionen af OneNote ude endnu, så vi må vente og se, hvad den bringer senere på året.

Desktopversionen af OneNote har ikke set de store forandringer siden 2010. Den er naturligvis blevet opdateret til at anvende det nye look and feel, som Metro med Windows 8 bringer til bordet. Derudover har OneNote 2013 nu support for at inkludere Excel- og Visio-filer i dine notesbøger.

Afslutning

Dette var et hurtigt indblik i nogle af nyhederne, der kommer med den næste version af Office. Af pladshensyn har vi ikke kigget på de andre dele, der altid kommer sammen med en ny Office-pakke. For eksempel er der nye versioner på vej af både Project og Visio, ligesom Lync kommer i en 2013-version sammen med en ny serverdel.

Exchange i en 2013-udgave vil også blive frigivet sammen med Office. Det seneste fra Microsoft om udgivelserne er, at det vil ske engang i løbet af første kvartal 2013. Alt i alt ligner det en solid opgradering af Office, og de nye samarbejdsfunktioner vil være et godt salgsargument for mange virksomheder, specielt dem, der har afdelinger spredt over hele landet eller i flere lande.

Her på Alt om DATA vil vi naturligvis følge udviklingen nøje og holde dig orienteret om udviklingen.

Hvis du gerne vil prøve Office 2013 lige nu, kan du downloade det tekniske preview gratis. Da dette er en pre-release-version, er den ikke helt så stabil som den endelige version. Det tekniske preview er meget ligesom Consumer Preview af Windows 8, som vi beskrev i sidste nummer af Alt om DATA.

Produktet er næsten færdigt, men Microsoft vil gerne have, at folk prøver det, så de kan vejre reaktioner, både positive og negative, om de nye funktioner. To små ikoner, en smiley og en sur smiley, findes på de fleste vinduer. Hvis du kan lide noget, klikker du på smileyen, og hvis du ikke kan, så klikker du på den sure smiley.

[pt id=’2024705′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Download den tekniske preview i dag og du kan give Microsoft værdifuld feedback der vil hjælpe med at gøre den endelige version bedre.”‘]

Download den tekniske preview i dag, og du kan give Microsoft værdifuld feedback, der vil hjælpe med at gøre den endelige version bedre.

Det er en nem og hurtig måde at vise Microsoft, hvad du mener om den nye Office-version. Jo flere af os der bruger denne funktion, jo bedre en ide har Microsoft om, hvad der virker, og hvad der ikke gør.

Vi havde ikke så mange problemer, da vi brugte det tekniske preview, men da det er en pre-release, vil der være nogen bugs og ustabilitet. Det betyder, at det måske ikke er en god ide at arbejde på vigtige dokumenter – bare for en sikkerheds skyld. Hvis der dukker en fejl op, vil du blive bedt om at sende en rapport om, hvad der gik galt til Microsoft. Igen er det en hurtig proces og kan hjælpe med at identificere nogle bugs, før Office bliver lanceret.

For at komme i gang så smut ind på www.microsoft.com/en-gb/officepreview. Klik på ’Sign up > Try now’, og log in med din Windows Live ID. Hvis du ikke har registreret dig hos Windows Live endnu, kan du lave en gratis konto fra denne side. På den næste side vil du se en stor grøn ’Install’-knap. Du kan installere preview-versionen på op til fem forskellige enheder.

Klik ’Installer’ vil downloade 32bit-vesionen. Hvis du vil installere 64bit-versionen, så sørg for, at du klikker på ’Language and install options’-linket og træffer dit valg her.


TAGS
Excel
kontorpakke
Microsoft Office
Outlook
powerpoint
Word

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S