Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Flyt ind i en ny computer uden (ret meget) bøvl

At skifte til en ny computer er for mange af os ganske angst-
provokerende. Men nogle praktiske råd kan reducere det nødvendige onde til en mere overskuelig størrelse. Her får du vores erfaringer.

Af Knud Søndergaard, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det er ikke nogen nem sag at skifte fra sine gode, gamle og velkendte computer til en helt ny. Det er ofte angstprovokerende. Den virkelige udfordring består hver gang i at få overført den gamle computers kaotiske indhold i form af programmer og filer til det nye hjem.

Med Windows 10 tog Microsoft livet af et værktøj, som hed Easy Transfer og som nogenlunde kunne gøre en ny pc til en klon af dens forgænger.

Hos Microsoft Support kan man læse følgende: ”Windows Easy Transfer er ikke tilgængelig i Windows 10. Imidlertid har Microsoft indgået et samarbejde med Laplink for at give dig PCmover Express – et værktøj til overførsel af valgte filer, mapper og mere fra din gamle Windows-pc til din nye Windows 10-pc.”

Bemærk, at Microsoft ikke lover noget om overførsel af programmer. Dem skal man selv geninstallere, og hertil behøver man normalt software samt produktnøgler eller andre koder. Som man selvfølgelig har printet eller gemt på et let tilgængeligt sted. Eller …?

Brug et eksternt lager
En ekstern lagerenhed er vores bedste bud på et værktøj til overførsel af indhold fra en gammel pc til en ny. Denne lille USB-dongle kan fås med op til 1 TB kapacitet. Men du kan selvfølgelig også bruge skyen – det er mest en smagssag.

Nå, men lad os kaste os ud i det. Måske er det ikke så slemt endda. Til overførsel af mapper og filer foretrækker vi at bruge en ekstern lagerenhed, som kan være en stor USB-nøgle i form af en ssd eller en mekanisk harddisk.

Når vi er oppe i terabyte-klassen, er det rart at kunne snuppe nogle ordentlige lunser ad gangen, så overblikket ikke forplumres af alt for mange medieskift. En kortfattet vejledning kan findes på Microsofts supportside.

Alt efter temperament kan man også bruge OneDrive eller en anden tjeneste i skyen. Men vi foretrækker vores fysiske verden og at håndtere indholdet med Stifinder.

Start med at rydde op

En pc kan med tiden komme til at minde om et digitalt pulterkammer med assorteret ragelse. Derfor går vores første anbefaling på at rydde op i indholdet.

Et oplagt sted at begynde er i Windows’ Kontrolpanel under ”Programmer”, hvor man kan fjerne uønskede eller uaktuelle apps. Hvis man ikke kan huske, hvad et program skal bruges til, eller dets installationsdato ligger langt tilbage, kan det også være en idé simpelthen at fjerne det. Det både sparer plads og kan forenkle den nye installation.

Utilstrækkelig lagerkapacitet er dog sjældent et problem for nogenlunde almindelige pc-brugere. Selv en ”lille” harddisk på eksempelvis 1 TB kan rumme en hulens bunke tekster, regneark, fotos og sange. Til gengæld kan video i høj opløsning trække GB-tænder ud, og til den slags indhold anbefaler vi en separat harddisk eller – endnu bedre – en ekstern NAS.

Hvis man fotograferer efter haglbygeprincippet og holder udløseren nede, ender man nemt med masser af dubletter eller næsten-dubletter. Heldigvis findes der software, som kan finde identiske eller lignende motiver og præsentere dem på en måde, så man nemt kan vælge de bevaringsværdige billeder af de forskellige motiver og slette resten.

På nettet er det nemt at finde både betalingsprogrammer og gratis software til formålet. Vores egen erfaring er begrænset, for vi har endnu ikke taget os sammen til at rydde op i vores billedbibliotek.

Giv tid
Nogle af de over 30 elementer, som skal flyttes over på den nye computer. Hvis man er vant til at navigere i mappe- og filstrukturer, er det nemt, men tunge mapper tager selvfølgelig tid. Så bryg en kande kaffe, før du går i gang.

Skil apps og data ad

Endnu en generel forholdsregel er at have programmer og data liggende på to forskellige diskdrev. Har man kun én harddisk, kan man oprette en såkaldt partition – et virtuelt drev – til data og kalde det ”D” eller ”E”.

Vi foretrækker dog at gå lidt længere og arbejde med fysisk separate diske. Både i vores gamle og nye maskine har vi et forholdsvis lille C-drev på henholdsvis 256 GB og 512 GB med ssd-teknologi og det lynhurtige M.2-interface, der indlæser selv det tungeste billedbehandlingsprogram i løbet af no time. Til vores E-drev har vi brugt mere rummelige 2 TB-diske med SATA-interface – hdd i den gamle og ssd i den nye.

Flytning af programmer

Denne opsplitning giver efter vores mening et yderligere forbedret overblik, og vi kan nemt tage en ekstra backup af vores data på et eksternt medie. Det har vi så med i håndtasken, når vi forlader den hjemlige arbejdsstation og rykker ud i sommerlandet med de bærbare.

Det sværeste ved at flytte til en ny pc er efter vores mening så afgjort at få installeret de programmer, man er vant til at bruge – uden at købe dem igen. Windows-styresystemet giver sig selv, for det er obligatorisk, når man anskaffer en færdigbygget maskine hos en forhandler.

Gratis programmer som Acrobat Reader og diverse andre værktøjer er det ofte nemmest blot at downloade igen. Så er man også sikker på at have de seneste versioner.

Outlook er kommet over
Outlook på den nye maskine ser helt ud som på den gamle, men vi har benyttet lejligheden til at rydde op i arkivet, så det er mindre uoverskueligt.

Vores uundværlige Microsoft Office har vi flere gange købt i en ny version i forbindelse med et computerskift, men ellers kan man afinstallere pakken på sin gamle maskine, downloade den fra Microsofts hjemmeside til den nye og installere den igen ved brug af den originale produktnøgle.

Andre programmer kan være mere eller mindre effektivt beskyttet mod kopiering og/eller brug på flere computere. Et eksempel er et billedbehandlingsprogram som Corel PaintShop Pro, som både er billigt og uden problemer kan installeres på alle vores desktops og laptops. Det sørger vi for at gemme i mappen Overførsler, når vi downloader en ny version, så det er let tilgængeligt og kan eksporteres på en USB-nøgle.

I det hele taget kan det ofte være smart at google ”Flyt XXX til ny computer” Det har vi senest gjort med bogføringsprogrammet Summa Summarum, som stammer tilbage fra stenalderen (2006).

Det kan ikke længere købes for et engangsbeløb, men det supporteres stadig af den seneste ejer, og med dennes anvisninger har vi gravet os ned til en godt gemt Systemsikkerhedskopi-funktion i det primitive menusystem. Og det er blot ét eksempel.

Flyt kontakter og mail

Mange bruger mailprogrammet Outlook. Men de fleste vejledninger skøjter elegant hen over, hvordan man egentlig flytter sine kontakter og mails over på en ny computer.

Dette kan uden tvivl gøres på mange måder, og her følger en kort beskrivelse af en god metode – med støtte fra programmets hjælpefunktion. Vi starter med at eksportere (kopiere) vores kontakter og mailmapper på den gamle computer til et eksternt medie. Dette gøres i form af privatmappefiler (.pst).

Mailmapperne eksporteres
Outlooks eksportfunktion er perfekt til at kopiere de vigtige mailmapper over på et separat medie. Disse tre pst-filer er til sammen på over 50 GB.

Dernæst starter vi Outlook på den nye computer og opsætter mailkontoen ligesom på den gamle. Her følger vi vejledningen fra vores internetudbyder – i dette tilfælde YouSee.

Næste trin består i at bruge den nye computers Outlook-importfunktion til at flytte pst-filerne over i de ønskede mapper. Det foregår ligesom med Stifinder, og det er nemt at oprette mapper og navngive dem.

That’s all, folks!