Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Antallet af annonceklik på Facebook er vokset med 70 pct. i forhold til sidste år, og samtidig er annoncevisninger steget med 40 pct. Det sociale netværk har set en stigning i omsætning pr. besøgende på 11 pct. Og i dag står netværket for 75 pct. af al trafik fra sociale medier til online-butikker, hvilket er en forøgelse på 2 pct. i forhold til sidste år.
”Væksten i antallet af annonceklik er ikke et udtryk for, at forbrugere er blevet mindre kritiske eller vil trykke på hvad som helst på sociale medier. Tværtimod understreger det den levende udvikling i at skabe nye måder for brands og forbrugere at mødes på online,” siger Håkan Cedell, nordisk chef for Adobe Media Optimizer og Adobe Social.
Facebook-opslag med billeder er den type opslag, der får flest interaktioner (kommentarer, ’synes godt om’ og delinger). I Q1 2014 interagerede brugere med 4,4 pct. af billedopslag, hvilket er et fald fra 5 pct. sidste år. I samme periode er videoer blevet mere fængende, og andelen af interaktioner er vokset fra 2,4 til 3 pct. Tekstbaserede opslag er de mindst populære blandt folk, og andelen af interaktioner er her faldet fra 1,7 til 0,6 pct.
Twitter og Tumblr halter efter
I forhold til forrige kvartal oplevede de sociale medier Twitter og Tumblr et fald i omsætning per besøgende fra netværkene (RPV) på henholdsvis 23 og 36 pct. Dette skyldes angiveligt juleferien, der betød større online-aktivitet end i det efterfølgende kvartal. I modsætning voksede omsætning per besøgende fra Facebook med 2 pct. i samme periode, hvilket viser, at Facebook ikke er så afhængig af sæsonudsving.
Adobes rapport viser desuden, at annoncering på Facebook er blevet mere effektiv, da klikfrekvensen (CTR) er steget med 160 pct. i forhold til sidste år.