Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Flere klikker på Facebook-annoncer

Facebook ligger fortsat langt foran de andre sociale medier, når det kommer til annoncering, og indtægterne på tjenesten er stigende.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Antallet af annonceklik på Facebook er vokset med 70 pct. i forhold til sidste år, og samtidig er annoncevisninger steget med 40 pct. Det sociale netværk har set en stigning i omsætning pr. besøgende på 11 pct. Og i dag står netværket for 75 pct. af al trafik fra sociale medier til online-butikker, hvilket er en forøgelse på 2 pct. i forhold til sidste år.

”Væksten i antallet af annonceklik er ikke et udtryk for, at forbrugere er blevet mindre kritiske eller vil trykke på hvad som helst på sociale medier. Tværtimod understreger det den levende udvikling i at skabe nye måder for brands og forbrugere at mødes på online,” siger Håkan Cedell, nordisk chef for Adobe Media Optimizer og Adobe Social.

Facebook-opslag med billeder er den type opslag, der får flest interaktioner (kommentarer, ’synes godt om’ og delinger). I Q1 2014 interagerede brugere med 4,4 pct. af billedopslag, hvilket er et fald fra 5 pct. sidste år. I samme periode er videoer blevet mere fængende, og andelen af interaktioner er vokset fra 2,4 til 3 pct. Tekstbaserede opslag er de mindst populære blandt folk, og andelen af interaktioner er her faldet fra 1,7 til 0,6 pct.

Twitter og Tumblr halter efter

I forhold til forrige kvartal oplevede de sociale medier Twitter og Tumblr et fald i omsætning per besøgende fra netværkene (RPV) på henholdsvis 23 og 36 pct. Dette skyldes angiveligt juleferien, der betød større online-aktivitet end i det efterfølgende kvartal. I modsætning voksede omsætning per besøgende fra Facebook med 2 pct. i samme periode, hvilket viser, at Facebook ikke er så afhængig af sæsonudsving.

Adobes rapport viser desuden, at annoncering på Facebook er blevet mere effektiv, da klikfrekvensen (CTR) er steget med 160 pct. i forhold til sidste år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere