Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Med under én måned til december er der ikke længe til, at julegaveræset for alvor går i gang. Flere og flere køber gaver online, og dette år stiger onlinehandlen i USA angiveligt med hele 13,8 pct. Det fremgår af Adobes nye Holiday Shopping Prediction-rapport, der forudsiger shopping tendenser på baggrund af data fra en lang række industrier og lande. Men det er ikke fordi, Amerikanerne køber dyrere varer, at julesalget i år forventes at overstige 100 mia. USD. Data viser, at de vil købe flere ting for lavere priser.
’’Vores analyser peger på, at forbrugerne ikke kun vil bruge flere penge i den kommende sæson, men at de vil bruge dem på en lidt anden måde end normalt. Tallene indikerer, at forbrugerne vil bruge flere penge, men købe billigere ting, så den samlede aktivitet i de mange webshops vil stige i den kommende tid,” udtaler Jes Schyum, Nordisk kommunikationschef for Adobe.
Historisk shoppedag i vente
Hvert år er medierne fyldt med historier om, hvor stor omsætningen har været under Black Friday i USA. I år forventer Adobe, at den såkaldte Cyber Monday bliver historiens største online-shoppedag med indkøb for svimlende 6,6 mia. UDS. Det svarer til en vækst på 16,5 pct. i forhold til sidste år.
Bløde pakker, elektronik og legetøj hitter
Meget tyder på, at det er tøj og legetøj, der står højest på ønskelisten igen i år. Sidste år steg omsætningen af legetøj og tøj med henholdsvis 39 pct. og 20 pct., mens smykkeomsætningen havde en nedgang på 3 pct. Disse tendenser forventes at forsætte denne sæson.
Om Adobes Holiday Shopping Prediction Report
Adobes Holiday Shopping Prediction Report benytter en kunstig intelligens-løsning Adobe Sensei, der bl.a. har analyseret anonymiseret data fra en trillion besøg til over 4.500 hjemmesider.