Flere julegaver for færre penge

Flere julegaver for færre penge

Share

I år forventes det, at der kommer til at ligge gaver for over 100 mia. USD under de amerikanske juletræer. En stor del af handlen kommer til at foregå online, og handlen forventes at nå historiske højder på Cyber Monday. Men det er ikke dyre kvalitetsvarer, der ryger i indkøbskurven hos de storshoppende amerikanere. Tendensen viser, at de køber flere ting for færre penge

Med under én måned til december er der ikke længe til, at julegaveræset for alvor går i gang. Flere og flere køber gaver online, og dette år stiger onlinehandlen i USA angiveligt med hele 13,8 pct. Det fremgår af Adobes nye Holiday Shopping Prediction-rapport, der forudsiger shopping tendenser på baggrund af data fra en lang række industrier og lande. Men det er ikke fordi, Amerikanerne køber dyrere varer, at julesalget i år forventes at overstige 100 mia. USD. Data viser, at de vil købe flere ting for lavere priser.

Se også:  Adobe klar med næste generation af Creative Cloud

’’Vores analyser peger på, at forbrugerne ikke kun vil bruge flere penge i den kommende sæson, men at de vil bruge dem på en lidt anden måde end normalt. Tallene indikerer, at forbrugerne vil bruge flere penge, men købe billigere ting, så den samlede aktivitet i de mange webshops vil stige i den kommende tid,” udtaler Jes Schyum, Nordisk kommunikationschef for Adobe.

Historisk shoppedag i vente

Hvert år er medierne fyldt med historier om, hvor stor omsætningen har været under Black Friday i USA. I år forventer Adobe, at den såkaldte Cyber Monday bliver historiens største online-shoppedag med indkøb for svimlende 6,6 mia. UDS. Det svarer til en vækst på 16,5 pct. i forhold til sidste år.

Det faktiske og anslåede onlinesalg for de store tilbudsdage op til jul.

Det faktiske og anslåede onlinesalg for de store tilbudsdage op til jul.

Bløde pakker, elektronik og legetøj hitter

Meget tyder på, at det er tøj og legetøj, der står højest på ønskelisten igen i år. Sidste år steg omsætningen af legetøj og tøj med henholdsvis 39 pct. og 20 pct., mens smykkeomsætningen havde en nedgang på 3 pct. Disse tendenser forventes at forsætte denne sæson.

Om Adobes Holiday Shopping Prediction Report

Adobes Holiday Shopping Prediction Report benytter en kunstig intelligens-løsning Adobe Sensei, der bl.a. har analyseret anonymiseret data fra en trillion besøg til over 4.500 hjemmesider.

Del denne