Fitness-ure [TEST]: Tag fitness-centret på armen

Fitness-ure [TEST]: Tag fitness-centret på armen

Share

Sportsure med GPS er også blevet smarte og har fået aktivitetstrackere,men hvilket et skal du vælge, når dine anstrengelser skal måles og vejes? Datatid TechLife sætter her tre af de bedste sportsure på testbænken

Takket være et stigende udbud af aktivitetsmålere og smart-ure er det ikke længere nok blot at lave sports-ure med GPS. Et topklasses-ur skal i dag også kunne tælle trin og kalorier, opregne søvnmønstre 24/7, opsamle og videregive underretninger og være en eftertragtet, farvestrålende og vibrerende gadget, som folk ønsker at trykke på, svirpe på og pille ved.

De tre ure, vi her har til test, forsøger alle at gøre det samme, men fra hver sin vinkel. Garmin har længe været førende blandt sportsurene, men sat lidt ind i skyggen af mere populære, trendy smart-ure. Det ved Apple alt om, men kan firmaet også lave et ægte, troværdigt sportsur som modstykke til Garmin?

Samtidig har en af de nyere spillere inden for aktivitetstracking, nemlig Fitbit, meldt sig på banen med et sportsur, men kan firmaet levere en levedygtig rival til de to andre?

Den aktive forbruger forventer en gadget på håndleddet, der præcist registrerer dataoverførsler fra træningsprogrammer – for eksempel løb, cykling, svømning og gymnastik – og samler det, så der et noget at træne ud fra.

Derudover skal det tælle skridt, overvåge hjertefrekvens og soverytme. Det må gerne være forbundet med sociale medier, men det er ikke vores fokus her. Urene er primært bedømt på deres evne til at hjælpe dig med at slå personlige rekorder og føle dig bedre, stærkere, hurtigere.

Så hvem gør det bedst? Og hvilke ure laver for store kompromisser eller giver lige dét ekstra? Læs videre for at få svaret i denne test.

Komfort og stabilitet

Apple Watch tiltrækker mest opmærksomhed. Det har bløde hjørner og ind-
byder med sin hævede skærm til berøring tryk og svirp med fingeren, hvorefter det vågner i storslåede farver. Skærmen er stor og klar, og urets fitnessapps ligger klar ved blot en lille berøring.

Måling af tempo, hastighed og afstand er nemt at læse, selv når du træner. Der er to knapper, den ene kan også dreje og bruges ved zoom og navigation i apps. De er begge robuste og vandtætte.

Måske er det navnet, men Ionic føles mere som en aktivitetsmåler end et smart-ur. LCD-skærmens lysstyrke når dog 1000 nits (det samme som Apple Watch), hvilket betyder, at du kan aflæse det selv i stærkt sollys. Designet er rent og simpelt, selvom det virker lidt koldkrigsagtigt, det vil sige stort, lidt klodset og ikke så behageligt som de to andre på et smalt håndled. Det er dog vandtæt, hvilket er praktisk i brusebadet efter løbet. Æstetisk vil det dele vandene, men mange vælger ikke sportsure efter udseendet.

Se også:  Apple Watch Series 4 [TEST]: Apples nye ur passer på dig

Selv om Garmins skærm er mindre farverig, er den klar, skarp og let at læse med et knapaktiveret lys til mørkere forhold. Såkaldt transflektiv teknologi gør den klar og lys, selv når sollys skinner direkte på den.

De fem knapper fungerer fint, og uret er let (42 gram) i forhold til andre ting, vi kan have på armen. Den afrundede, vandtætte skærm kan virke uoverskue-lig, når du har fire forskellige bidder af data på én skærm, men er alligevel nem at aflæse. Skærmens metalfælg beskytter Gorilla Glass 3 og gør uret både lidt industrielt og stilfuldt på samme tid.

Muligheder og funktioner

Alle tre ure måler hjertefrekvens, hvilket er nyttigt at holde øje med under hvil. Du kan undgå overtræning, måle generel træthed eller mere positivt: holde øje med, om du er blevet bedre.
Men måling fra håndleddet er ikke nær så præcist som målere om brystet. Her giver Garmin med sit HRM-Run-brystbælte (trådløst tilsluttet) et forspring. Brystbæltet er nemlig også en bevægelsesføler, der måler kadence, jordkontakttid og lodret svingning. Alt synkroniseres til Garmin Forerunner og giver nyttige data til alle, der seriøst vil forbedre deres løb.

For Fitbit er den store fordel det begyndervenlige Fitbit Coach, som leverer skræddersyede træningsprogrammer, der viser præcist, hvad du skal gøre. Efter træning leverer du feedback, og Fitbit Coach bestemmer, om du skal gå hårdere til den eller ej. Fitbit planlægger også at introducere ”audio workout”.

Som forventet er Ionic fremragende til måling af aktivitet, skridt, afstand, trapper, forbrændte kalorier, og hvor godt du har sovet. Uret giver også påmindelser om ikke at sidde stille for længe. For atleter er aktivitetsmåling imidlertid sekundært i forhold til præcision og data ved rigtige træningspas.

Alle tre ure har Bluetooth og internt lager, som du kan synkronisere spillelister til. Dermed kan du lade mobilen blive hjemme og stadig have god træningsmusik med.

Se også:  Huawei AM61 xSport Bluetooth Headphones [TEST]

Mens de to andre ure er sportsure dresset op til at være smart-ure, er Apple Watch det modsatte. Data fra din sport er basal, men du kan bruge tredjepartsapps til at udvide mulighederne. Udvalget af målinger med Nike+-appen matcher ikke Garmins, men Nikes sociale platform er motiverende. I krydsfeltet mellem daglig aktivitetsmåling (inklusive meget af det, Fitbit dækker) og interaktionen mellem smartphone og apps, er der ingen, som matcher Apple.

Ydelse på sportsniveau

Med sit omfattende bagkatalog inden for navigationsudstyr bør Garmins 645 være ret godt til at spore – og det er uret. Det giver benchmark-nøjagtighed til GPS-tracking af løb og cyklusser, og det findeler data baseret på din indsats for hjertekarkredsløbet. Det kan foreslå hviletid, estimere din ”VO2 Max” (maksimal iltoptagelse) og fortælle dig, hvordan du optimerer din træningsbelastning og meget mere.

Uret er også fremragende til aktivitetsmåling. 645 tæller og angiver mål for dine ”intensity minutes” – tidsforbruget på andet og mere spændende ting end at gå til købmanden. Og det er lækkert nok til, at du vil bære det hele dagen, fra kontoret til (juice)baren.

Ionics måling kan være lidt mere mærkelig. Det virker præcist nok under intens aktivitet, men er mere uregelmæssigt på lavere niveauer. Til generel måling af hvile, gennemsnitlig hjertefrekvens og træning i de højere kardio- og træningsintense zoner er uret godt. Det er bare området imellem, som ikke fungerer optimalt. En yderligere fejl er, at selv om det viser din puls, når du træner, viser det ikke, hvilken zone du er i, så du skal huske, hvor du begynder eller slutter.

For optimal træning har du brug for hvile og genopretning, og Ionic viser både antal sovetimer og kvaliteten af dem, afhængigt af din pulsaktivitet og dine bevægelser. Din nat opdeles således i dyb, let og tung rem-søvn, hvilket er ret avanceret.

Ligesom Garmin opfordrer Apple Watch dig til få et minimum antal minutter med motion hver dag (hvilket kan være en lang gåtur eller træning). I Workouts-appen får du løbende vist hjerte-frekvensen, når du har fortalt uret, at du er begyndt på en aktivitet. Overvågningen er dog mindre nøjagtigt end Garmins.

Frustrerende nok tog det 2-3 minutter at spore et hjertefrekvens-brystbælte for at opnå mere præcis sporing, hvilket æder af din aktivitetstid. GPS’en var også langsommere end i de andre ure.

Del denne