Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Vi er generelt ret begejstrede for Huaweis smarture og fitness-armbånd. Den største begrænsning ved dem har dog været at det ikke har været muligt at hente eksterne apps til dem. Den begrænsning er der ikke længere.
Som den første tredjeparts-app introduceres Fitify nu på Huawei Watch GT 2 Pro, og med dette skridt er der åbent op for at mange flere kan komme til.
Læs vore anmeldelse af Huawei Watch GT 2 Pro her:
Fitify kombinerer fysioterapi og sportsvidenskabelig knowhow med AI og datalogi for at levere en personlig træningsoplevelse til mobile enheder og wearables.
App'en har en database på over 900 øvelser og kombinerer brugerfeedback efter hver træning med en AI-drevet træningsudvikler for at optimere fitnessresultaterne.
App'en har over 10 millioner brugere og virksomheden bag den estimerer, at den muliggjorde 26 milliarder forbrændte kalorier sidste år.
Rækker ud til udviklere
Ved at frigive Fitify appen på Huaweis wearable enheder signalerer Huawei sin interesse i at arbejde med udviklere og virksomheder for at imødekomme applikationer i sin voksende portefølje af wearables. Tidligere var virksomhedens wearables i udlandet typisk forud indlæst med Huaweis egne applikationer, men efter introduktionen af Huawei Watch GT2 Pro i september sidste år er virksomheden nu åben for virksomheder og appudviklere med tredjeparts appudvikling.
"Vi er allerede den globale markedsleder for wearables, der hurtigt vinder markedsandele i kategorien på tværs af mange geografiske områder," sagde Lin Yin, Direktør for forbrugerelektronik Danmark. ”I 3. kvartal 2020 sendte vi 10,7 millioner bærbare håndledsprodukter ud globalt og voksede med 88,1% sammenlignet med 3. kvartal i 2019, til en markedsandel på 19,5% . Med Fitify som vores debut tredjepartsapp til vores wearable produkter sender vi en besked til de mange andre høj kvalitets appudviklere. Vores wearables fantastiske popularitet stiger, og du kan drage fordel af at være en del af Huawei AppGallery- og wearable-økosystemet. ”
For at optimere sin position i AppGallery, benyttede Fitify fem integrerings værktøjer udviklet af Huawei Mobile Services. De inkluderer:
● Account Kit, som giver udviklere en nem, sikker og hurtig log-ind og autorisation.
● Push Kit, for at opbygge en besked kanal fra skyen til enhederne, der giver udviklerne mulighed for at sende beskeder til deres app på en bruger enhed i realtid for at opbygge engagement.
● In-App-Purchase Kit, der faciliterer køb af virtuelle produkter og muliggør nem betaling.
● Analytics Kit, en vidtgående array af prædefinerede analytiske modeller til at hjælpe udviklere med at få større og dybere indsigt i brugere, produkter og indhold.
● Wear Engine, der faciliterer delingen af en applikations features og services mellem telefonen og en wearable enhed for en veludført interaktiv oplevelse.
For Fitify kom motivationen til at samarbejde med Huawei, fra et mål om at engagere sig i den hurtigt voksende globale brugerbase, og udnytte potentialet i Huawei wearables. Martin Mazanec, administrerende direktør hos Fitify, sagde: ”At frigive Fitify i AppGallery var en af vores milepæle. Vi ser et stort potentiale i at nå et voksende publikum af Huawei-brugere og ser frem til yderligere samarbejde. ”