Home » Erhverv » First we take Manhattan…!
First we take Manhattan…!

First we take Manhattan…!

Share

Det danske softwarehus Archii, der sælger løsninger til håndtering af persondata, har netop indledt et fremstød i USA, hvor en af firmaets stiftere cykler rundt fra kundemøde til kunde-møde på Manhattan. Fremtiden ser imidlertid lys ud, for både interessen og købelysten er stor

En branche, der tjener styrtende, er ikke ret motiveret til at udfordre sig selv. Det siger den 31-årige Alexander Irschenberger, der med virksomheden Archii er foregangsmand for en ny æra af legaltech teknologi, som skal løse en del af de juridiske opgaver, advokater hidtil har løst. Mange vil nok være enige i, at advokatbranchen er præget af en del konservatisme, men verden står som bekendt ikke stille, og derfor har den tidligere advokat Alexander Irschenberger sammen med sine to medstiftere, der ligeledes har arbejdet som advokater, valgt at være en del af udviklingen.

”I starten var vi overbevist om, at vi skulle sælge vores løsning til advokater og revisorer, men det er for lang en proces. En software, der kan læse og forstå 10.000 dokumenter i timen kunne ellers være oplagt til at supportere advokater. Derfor markedsfører vi vores nyeste modul, der finder persondata i dokumenter, i en mere simpel version. Det vil sige, vi sælger direkte til store og små virksomheder, der håndterer persondata. Kernen er stadig automatisk dokumenthåndtering, men i dette modul trækker vi også informationen ud”, siger Alexander Irschenberger.

Afsæt i advokatbranchen

I august flyttede han til New York for at bygge salget op på det amerikanske marked. Det kan meget vel blive et erobringstogt, for ifølge Alexander Irschenberger er virksomhederne på den anden side af Atlanten mere motiveret for at investere i software. Budgetterne er simpelthen større. Bevares, efter at EU implementerede den nye persondataforordning i foråret, har man haft et sweetspot på det europæiske marked i almindelighed og det danske marked i særdeleshed. Det er trods alt det opstartsmæssige fundament for Archii, der blev stiftet for 3 år siden. Men vil man frem i verden, er repræsentation i USA nu engang nødvendig.

Se også:  Vi googler hele Google

”Det er vores fælles advokatbaggrund fra både danske advokatfirmaer og fra en tid som selvstændige konsulenter, der har åbnet øjnene for mulighederne inden for legaltech. Et område, hvor der i modsætning til fintech ikke er sket ret meget. Men det gør der altså nu”, siger Alexander Irschenberger, som forklarer, at kernen i Archii i princippet har erstattet pengeskabet i hjørnet, hvor virksomhedens vigtige dokumenter tidligere lå trygt gemt af vejen, med en digital boks. Man er startet med håndtering af persondata, men senere lanceres et kontraktmodul og et HR-modul.

Archii er tre år gammel

Som tidligere jurist har Alexander Irschenberger stor erfaring med virksomheders dokumenthåndtering. For 3 år siden besluttede han og to andre kollegaer sig derfor for at disrupte deres egen branche og starte Archii, der ved hjælp af machine
learning sorterer og arkiverer virksomheders dokumenter.

New York og USA generelt er et nyt marked for Archii, men et marked med mange gode muligheder. Her har virksomhederne større budgetter end i Danmark, og de er langt mere bevidste om risikohåndtering. Formålet med tilstedeværelsen i New York er blandt andet at ramme nogle af de store virksomheder som Dropbox, Slack og Microsoft.

Genskaber overblikket

”Siden verden blev digitaliseret, er der sket det, at de medarbejdere, der havde ansvaret for arkivering er forsvundet. Det samme er overblikket. Mange virksomheder har ingen anelse om, hvilke juridiske dokumenter, der ligger hvor og på hvilke servere. Nok så væsentligt har de heller ingen idé om, hvem der i princippet har ansvaret for, at der er styr på dokumenterne. Det løser vores løsning, som ikke blot kan søge på information, men også trække den ud, så der kan genereres rapporter med værdifuld information om virksomheden. Grundlaget for Archii er kunstig intelligens, og siden vi startede for 3 år siden, har vi haft et samarbejde med en række danske virksomheder”, siger Alexander Irschenberger.

De har givet lov til, at Archii kunne låne deres data således, at man har været i stand til at træne sine algoritmer. Sidste år skød en kreds af investorer penge i virksomheden, som siden er vokset fra 12 til 26 ansatte, og nu er man altså nået så langt, at man for alvor har startet salgsarbejdet og dermed også er begyndt at tjene penge.

Se også:  Blæs billedet op i kæmpeformat

Som nævnt er det amerikanske marked relativt nyt, men meget interessant, da det er muligt at booste væksten markant med en løsning på blot ét enkelt sprog. Men også i Europa er der interesse for den slags avanceret, digitaldokument- og informationshåndtering. I Danmark har blandt andre Falck vist interesse for løsningen,

Cykler rundt på Manhattan

Iværksættertrangen er ikke ny for Alexander Irschenberger. Efter eget udsagn har han helt tydeligt arvet den fra sine forældre, og allerede som 17-årig startede han sin første virksomhed. I begyndelsen med udlejning af autotrailere og senere med import af biler fra Tyskland. Siden er det blevet til en række andre virksomheder, samt ikke mindst en uddannelse som advokat hos advokatfirmaet Plesner. I studietiden arbejdede han i juridisk afdeling hos Mærsk og rejste verden rundt til blandt andet USA, Brasilien og Angola, hvor han arbejdede med antikorruption i koncernens datterselskaber.

”Nu er det så i New York, jeg bor, for når man ønsker at træde ind på det amerikanske marked, er man ganske enkelt nødt til at være der selv. Så jeg har købt mig en cykel og cykler Manhattan samt Brooklyn tynd på min vej rundt til kundemøder. Det er så at sige hårdt benarbejde, for der skal trædes i pedalerne, men jeg mærker allerede nu stor interesse for vores koncept. Desuden drager jeg nytte af det danske netværk, der er i USA. Det er et netværk, hvor man virkelig går op i at hjælpe hinanden godt på vej og introducere hinanden til potentielle kunder, så jeg er sikker på, at vi nok skal nå langt med Archii”, siger Alexander Irschenberger.


TAGS
Dansk IT
erhverv
Persondata

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 33 74 71 16
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S