Home » AOD Pro » En enkelt kunde var skyld i det globale netnedbrud
En enkelt kunde var skyld i det globale netnedbrud

En enkelt kunde var skyld i det globale netnedbrud

Share

Der skulle blot en fejl hos en enkelt kunde til at vælte store dele af internettet tidligere på ugen. Det forklarer selskabet Fastly, hvor fejlen skete

Tirsdag i denne uge gik en række af verdens største websider i sort – især medienyhedssider. I Danmark gik tv2.dk ned.

Fejlen blev hurtigt sporet til den californiske cloududbyder Fastly, der fungere som ”relæ” for en række mediehuse – for at sikre hurtigere webadgang for brugerne uanset, hvor de befinder sig. Det opsigtsvækkende er, at det var en bug hos en enkelt af Fastlys kunder, som var årsag til det nedbrud, som ramte hjemmesider overalt på kloden.

Se også:  Utallige nyhedssider over hele verden var nede (opdateret)
Bug i dvale siden midt maj

Fastly oplyser ikke, hvilket firma der er tale om. Men buggen har ligget i dvale i Fastlys system siden midten af maj, og da kunden opdaterede sine indstillinger, blev fejlen udløst. Resultatet var, at 85 procent af Fastly gik ned.

”Vi registrerede forstyrrelsen inden for et minut, identificerede og isolerede derefter årsagen og deaktiverede konfigurationen. Inden for 49 minutter fungerede 95 procent af vores netværk som normalt,” udtaler Fastlys teknisk ansvarlige, Nick Rockwell, ifølge The Guardian, som selv blev ramt af nedbruddet.

Kæmpe økonomisk tab

”Selvom der var specifikke forhold, som udløste denne afbrydelse, skulle vi have forudsagt det. Vi leverer funktionskritiske tjenester, og vi behandler enhver handling, der kan forårsage problemer for vore tjenester med den største opmærksomhed og prioritet. Vi undskylder over for vores kunder og dem, der er afhængig af (vores kunder) …,” tilføjer Nick Rockwell.

Se også:  Maskinlæring til kamp mod ufine netbutikker

Udfaldet har været dyrere for nogle end for andre. Måske har Amazon lidt det største tab. Også denne mastodont inden for online-detailhandel var ramt, og ifølge The Guardian kan Amazon have haft et tab på 6803 US-dollar i sekundet, i alt 32 millioner dollar for hele nedbruddet. Det svarer til knap 200 millioner kroner.


TAGS
bug
Internet
sikkerhed

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S